vad kännetecknar er westernryttare?

Sv: vad kännetecknar er westernryttare?

Jag tror det blir lite "farligt" om du likställer westernryttare med att ha ett naturligt förhållningssätt till hästar. Det finns en massa westernryttare därute som inte har ett sånt förhållningssätt. Risken är stor att man på nåt sätt tror att en människa har detta förhållningssätt bara för att den kallar sig "westernryttare", eller ser ut som en westernryttare... Och tvärtom... Det blir liksom så lätt att tro att hon med ridbrallor och hjälm är "sämre" än hon med jeans och hatt, fast det ju faktiskt kan vara precis tvärtom. Man ska akta sig noga för att sätta folk i fack, det är min erfarenhet.

Fast jag undrade bara mest vad de som kallar sig westernryttare utgår ifrån. Inte för att placera nån i ett fack.
Sen att jag förknippar ordet westernryttare med "naturligt" betyder inte att jag tror att alla med westernsadel och hatt är bättre med sina hästar.

Och jag aldrig sagt att en westernryttare inte skulle kunna ha hjälm eller ridbyxor heller?

Själv är jag en skogsmulle med westernsadel och träns för att det är skönt att rida i och är snyggt. Men jag har jodphursbyxor och hjälm, så jag sätter varken mej eller andra i fack :)

nej det var ju just det som tråden handlade om - vad som kännetecknar en westernryttare... och alltså särskiljer denne från andra sorter. Eller missuppfattade jag totalt?

Min uppfattning är att en bra hästmänniska inte har en "genre", och alltså kan de första inläggen passa in på vilken sorts hästmänniska som helst. Givetvis kan man rida dressyr i en westernsadel eller western i en klassisk sadel eller barbacka eller vad man vill, men det var ju inte det TS undrade.

Kan vara att det jag som har missuppfätta mening "kännetecken".
klädd stucket kan kännatecken en wannabee western som vill så val men tro att det är western.
Jag har svårt att förklara hur det är att jag känna igen en western rider på en mils avstånd, som Glass i Bolivia sa "det är hur den snubben Butch Cassidy, rida sin häst att jag vet han var en cowboy från västern"
You just know!
Jag kan säger att dessa lådi bil/rätt styrnig som jag se (inte enbart har men också i USA) är en rid stil som är lite framenda för mig, en typ av english riding med flaxenda tygler och igen kontackt med hästen.

Bewildered är lita lång vinded men förlara det rätt bra, hennes kile är en Working Cowboy och hon har fått se i första hand hur han sitta och rida sina häster.
Az

Jag tror nog att de som kallar sig westernryttare utgår från olika saker. Vissa tänker som du, att de har en "naturligt" förhållningssätt till sin hästhantering, andra anser sig vara westernryttare för att de har westernsadel, jeans, boots och hatt, ytterligare andra anser sig vara westernryttare för att de tävlar i westernridning, sen finns det de som tycker att bara de som föser kor är westernryttare. Så det beror nog på vem du frågar.

En specifik detalj: En westernryttare tar inte på sig ridbyxor när han/hon ska ut och rida utan kliver upp i de gamla vanliga jeansen som redan sitter på... :D

ooooch vi som spräcker våra jeans då?:D

sj rider ja nog western (eller någon liten blandning av allt som funkar för oss...) Ibland i westernsadeln, ibland i den engelska, Men har dock alltid ridbyxor på..och hjälm!

Arizona och bew: Vi är helt överens men har nog uppfattat tråden på olika sätt tror jag... :)

( Och för att förtydliga så tror jag absolut inte att varenda kotta med westernsadel är westernryttare, eller att alla med klassisk har ett "hårdare" sätt mot sin häst. )

Jag tror det blir lite "farligt" om du likställer westernryttare med att ha ett naturligt förhållningssätt till hästar. Det finns en massa westernryttare därute som inte har ett sånt förhållningssätt. Risken är stor att man på nåt sätt tror att en människa har detta förhållningssätt bara för att den kallar sig "westernryttare", eller ser ut som en westernryttare... Och tvärtom... Det blir liksom så lätt att tro att hon med ridbrallor och hjälm är "sämre" än hon med jeans och hatt, fast det ju faktiskt kan vara precis tvärtom. Man ska akta sig noga för att sätta folk i fack, det är min erfarenhet.

Håller med!

Att en westernryttare dessutom skulle vara en "hästmänniska" som har mer känsla för hästar tycker inte jag stämmer. Jag har sett westernryttare som inte har någon känsla för häst och jag har sett "klassiska" ryttare som har en otrolig känsla så jag tycker att det har med individen att göra inte med vad man rider för nåt. Sen finns det förstårs många riktigt duktiga westernryttare som verkligen kan häst. :D:bump:

Senast ändrad:

Jag har de:idea: Uteslutningsmetoden. Jag har inte fallenhet för dressyr ej heller hoppning eller den Iclandic way. Whats left . The western way. Men vad är kännetecknet. Vi tror vi är sten coola.:cool:

:idea: smart as me again.:idea: Westernryttare är inte hur man rider utan vart man rider.:angel: Eftersom de europeiska invandrarna kom med båt till öst´kusten i usa. Montana , minesota. Dakota. texas. alla ligger mer eller mindre westerut i för hållande till var de steg iland . Med andra ord var de tvugna att rida westerut, där av ordet westernryttare. Det förklarar varför vi är stencoola, vi rider mot solnedgången, där av solglasögonen:cool: :banana:

Så om man ser nån på häst, oavsett utrustning mm, med en kompass så är det en westernryttare?
eller kanske en äkta inte behöver det heller?

:idea: smart as me again.:idea: Westernryttare är inte hur man rider utan vart man rider.:angel: Eftersom de europeiska invandrarna kom med båt till öst´kusten i usa. Montana , minesota. Dakota. texas. alla ligger mer eller mindre westerut i för hållande till var de steg iland . Med andra ord var de tvugna att rida westerut, där av ordet westernryttare. Det förklarar varför vi är stencoola, vi rider mot solnedgången, där av solglasögonen:cool: :banana:

Hi Baby:
Nu har kom du på rätt spår :idea:
Vart man rida.....WEST!!!!!!!!
I America allt väst om Missisippe floden är Western....SO.......
ALLA VI SOM BOR HAR I VÄST GÖTE ÄR WESTERN :banana:
Att jag aldrig tänkt på det.
Man you are smart :bow:
Tack för uppmuntring.
Az

yes sir. Thats it.:idea::bow: I´m the smartest and nicest as in the hole wilde south. Yiha:angel:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 317
Senast: Capybara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 319
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31