vad kännetecknar er westernryttare?

Sv: vad kännetecknar er westernryttare?

Håller med Arizona. Det är hur du rider o löser problemen med din häst( om du har några problem) Man har ju hästen som hjälpmedel ibland. Med andra ord är ni ett team som skall ta sig fram i vått o tort. Man bör ha hästen med sig o inte imot sig. Blev lite kluddigt.... men men

Det där stämmer in på vilken inriktning som helst tycker jag.

För mig är nog westernryttare de som tränar sina hästar efter mål westernridningen har. (beroende på vilken westerngren de inriktar sig på. Det finns ju rätt många.) Men western är ju i grund och botten ett sätt att använda hästen i rancharbete och de som rider western tränar sina hästar med de målen eller med siktet däråt, både när det gäller formen och vilka rörelser (och hur de utförs) Även om de inte använder hästen i rancharbete förstås.
De flesta har ju även westernutrustning, men det är ju inget absolut krav tycker jag.

(det är ju som dressyren. Den är ju sprungen ur att hästen användes i krig. Vi tränar med de målen/siktet däråt, men tänker inte ha hästen i krig för det.)

En god ryttare och hästmänniska har inget behov att kalla sig nåt särskilt, varken westenryttare eller annat ;)

:bow: Håller med.
Men jag tror inte de flesta ryttarna går omkring och kallar sig det ena eller det andra. Det är när någon frågar hur man rider/tränar sin häst som det kommer upp.

Tillbaka till vad tråden vill, VAD KÄNNETECKNAR ER WESTERNRYTTER;
Vill försöka att förtydliga det.
Ganska raka ben, knä lätt bojd med hälen ner, djup sitts med en avslappnad kropp. En handsfättning tygel tag med ett joy stick händling (lätt rörelse med axel-armbåg-vrist när så behövs).
Tygler ska vara loose men inte slappig där dom slänger främ och tillbaka.
Skänkler ska vara an med hästen så att signaler ges med en lätt tryck och så lita storenda moment som mjölit.

Den western sitts och tygel tag är i grunden de samma som den Military Sitts:
Kontrol av hästern så att man kan uttföra dom uppgifterna av vapen, rep, eller ponnying en loose häst med den fria handen.

Den Militär/Western Sitts/Tygeltag synds på långt avstånd när man val känna till den.
Az

Hi Baby:
Nu har kom du på rätt spår :idea:
Vart man rida.....WEST!!!!!!!!
I America allt väst om Missisippe floden är Western....SO.......
ALLA VI SOM BOR HAR I VÄST GÖTE ÄR WESTERN :banana:
Att jag aldrig tänkt på det.
Man you are smart :bow:
Tack för uppmuntring.
Az

Om man bor österut, då? Är man mongolryttare då? :angel:

Naturligtvis är du en stäppryttare. Min svärson bor i mitten av Canada, naturligtvis rider han centrerat:D;)
Az! You never know , you know.......:angel::grin:

jag tycker en westernryttare är en person som rider sin häst i det klassiska westernstuket, har westernsadel och den basiska utrustningen för western.

Det finns ju absolut folk som tar hand om sin häst precis lika dant som en westernryttare fast dom håller på med andra dicipliner, typ, dressyr. en westernryttare är bara en wanna be rancher och cowboy. När jag tänker "cowboy" så tänker jag mig en man som kan handtera den vildaste hästen i mustangflocken med lite förtroende. Sen tänker jag även mig en man som kan göra sysslorna på ranchen med ett lillfinger. Som typ roping i vardagslivet, fösa kor i en cattle drive och förstår kornas kroppspråk.

Nä nu slutar jag, för jag jag inte få ihop det här rätt, men jag hoppas ni fattar min syn på grejen. Alla har olika synpunkter, vissa lika..

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 314
Senast: Capybara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 319
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett