Vad klär ni på pållarna nu?

Sv: Vad klär ni på pållarna nu?

Använder inget täcke alls än så länge. I helgen hade hon regntäcke, och det var väl första gången hon hade täcke på sig på ett halvår.

Men, nu var det minus när jag vaknade i morse, och jag överväger att låta henne ha ett fodrat regntäcke på sig ute nu!

Elektron skrev:
Men alltså - jag vet inte hur många gånger jag sagt det här nu men det SPELAR INGEN ROLL om du har 100, 200 eller 300 gram i täcket om du inte har en av dessa hästar som är undantaget som bekräftar regeln. Hästar har en komfortzon på ca. 20 grader - enkelt överslag - hästen fryser vid -5 (hypotetiskt), du täckar den och den blir varm = du kan behålla det täcket till -25.

:D stämmer bra det!

:bow:

Min häst har bomullstäcke underst och ett tunnt termotäcke från Shires över det, kanske 150g eller något, ingen aning det är gammalt.
I hagen har han över det ett ofodrat regntäcke, snart ska han dock gå över till ett Shires Typhoon över det och det är väl 150g det med.

Min grålle är helklippt och har på sig ett gammalt svea vintertäcke som från början var kanske 300gr MEN efter X antal år i tjänst så är det nu kanske 150gr tjockt.
Det har han på sig varje dag vilket väder det än är. Kan hända jag åker och tar av det om det är soligt och jag inte ska rida.

Men han blir tokstel om han blir kall över korset/länden om man ska rida.
Inne står han med fleecetäcke på sig då han står i draget från ytterdörren. Annars hade han nog fått vara utan då det blir ganska varmt i stallet med 36 hästar inne om natten :angel:

Fleecefodrat regntäcke ute
150 g termotäcke inne

Iaf i södra sverige tkr jag det är för varmt med vintertäcke redan.
Jag kommer nog vänta med vintertäcke tills temp. kryper neråt nollan på dagen.

Däremot täckar jag lite tjockare inne på nätterna, för stallet är ganska kallt och nätterna mkt kallare än dagarna här.

Det där förstod jag inte alls. :confused:
Men du kanske kan förklara lite mer ingående för tröga jag?

Besten är inte klippt, och hon har ett fleecefodrat regntäcke på dagarna. På nätterna slipper hon täcke.
Mixen går ute dygnet runt - utan täcke.

Och när jag ridit idag fick faktiskt Besten gå ut i hagen utan täcke, det var runt middagstid, vindstilla och strålande sol. :D

Immer

SkorpSmulan skrev:
Det där förstod jag inte alls. :confused:
Men du kanske kan förklara lite mer ingående för tröga jag?

Elektron menar att det är fullständigt onödigt att oroa sig för skillnaden mellan ett täcke på 100 g, 200 g, eller 300 g, för att vädret ändrat sig 5 eller 10 grader. Hästen har en komfort zon på 20 grader, vilket innebär att en stor täckes kollektion med x antal gram som byts för x antal grader är bortkastade pengar och energi.

Källa: strömsholms studie av hästar, täcken och kyla. Finns mycket intressant i den studien, då den är mycket utförlig och lär en en massa om hur hästarna egentligen funkar i olika temperaturer, under vilka förhållanden, och när det kan och inte kan vara befogat att lägga på täcken osv.

kan maila studien till den som är intresserad. Bara att PM:a isåfall.

:bow: (den var delad till Elektron och mackan)

Själv tycker jag att hästar som är blöta (svettiga och då avtvättade) bör ha täcke på sig när det börjar kyla av.
Min nordis är spårklippt men svettas som en gris när man rider :o Ska därför täckesklippas snart, det klippta har ändå nästan vuxit ut...

Anywayyy, tog in honom nyss och han var fortfarande svettig. Skrittade av honom extra med svettäcke tom. så han skulle torka, vid 16 tiden. Släppte ut med ett Shires regntäcke som andas. Var alldeles blött på insidan nu :crazy:
Här ska inhandlas ett fleecefodrat regntäcke för svettiga, kalla kvällar. Kan inte vara så skönt att ha haft på sig ett kallt, blött regntäcke...

Tycker så synd om hästar i skåne som redan har 300 g täcke på sig :eek: Snacka om att bara klä på för att det är kul och "alla andra gör det", som att leka med dockor ju...

Chili skrev:
:Tycker så synd om hästar i skåne som redan har 300 g täcke på sig :eek:

Och de är många... En del har till och med täcken ända upp till öronen.... :(

Immer

Usch, blir så ledsen över sånt.

Som mitt grannstall, där hästarna kommer ut kring 10 och in vid 16 tiden. Spelar ingen roll om det är sensommar och de har precis kommit hem från betet eller om det är smällkalla vintern.
Trist liv.

Ute
100g regn täcke

inne:
100g stall täcke eller fleece täcke om de är lite varmare

Jag har haft ett ofodrat regntäcke på min häst tills i går, mest eftersom att det började läcka igenom och vi har lite dåliga torkmöjligheter här så vart det till att byta täcke, så då fick det fodrade åka på.

Det är fodrat med 220 g, ett Thermo Master Outdoor från Hööks och har en lös hals till också.

idag hade han ett Shires vintertäcke med ca 150 gram i.
det var kanske 2+ och sol, i morse var det minus och det kom ju snö igår men han kom ut sent då vi var iväg och tränade på f.m.

inne är det ca 4-7 grader varmt och han brukar ha olika, ibland ett bommullstäcke men oftast ett 150 gramstalltäcke, som han brukar ha ett regntäcke över i hagen.
har det varit väldigt varm natt har han fått stå inne utan täcke, för att slippa ha täcke på sig dygnet runt. han har gott om mat på kvällen så han klarar sig bra.
ponnyn är helklippt men det har växt ut en hel del.

beauspirit skrev:
inne är det ca 4-7 grader varmt och han brukar ha olika, ibland ett bommullstäcke men oftast ett 150 gramstalltäcke, som han brukar ha ett regntäcke över i hagen.
har det varit väldigt varm natt har han fått stå inne utan täcke, för att slippa ha täcke på sig dygnet runt. han har gott om mat på kvällen så han klarar sig bra.
ponnyn är helklippt men det har växt ut en hel del.

Isolerings effekten av ett bomulls täcke är ca hälften av vad pälsens isolerings effekt är.

En klippt hästs päls, om än på väg att växa ut, skiljer sig jättemycket från pälsen om den inte klippts till att börja med, när det gäller förmåga att värma och isolera.

Hmm.. Jag tycker fortfarande att det låter konstigt. Nog fryser min tös om hon har ett för tunnt täcke på sig. Det gjorde hon senast igår, så jag satte i ett extra foder (har ett som har två lösa foder som man kan sätta i) så då frös hon inte mer.
Men PM:a mig gärna, jag kanske fattar fel ändå.

Du får pm:a din mail address om du vill ha studien.

det handlar inte om att hästen inte kan behöva ett fodrat täcke!
men när du lagt på ett fodrat och hästen är varm av det, så fryser den helt plötsligt inte i samma täcke för att det blivit 5 grader kallare.

bättre att du läser studien om du vill kolla.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 557
Senast: alazzi
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och... 2
Svar
22
· Visningar
4 547
Senast: mackan
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 504
Senast: Buck
·
Utrustning Tror bestämt jag behöver komplettera täckesgarderoben till mitt helklippta islandssto. Idag består garderoben av: Ett regntäcke Ett...
Svar
12
· Visningar
802
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka