Vad kostar analys och vilka program?

charmant

Trådstartare
Vad kostar det att skicka i väg på analys?Är det jätte dyrt eller?Sen har jag sett att en del av er har setat och "lekt"med foder program.Vad är detta?Är det nåt så man kan räkna ut foderstater?Snälla hjälp migÄr lite off på det här med foder. :bump:Tack på förhand.
 
Här kan du "leka" med foderstater:
http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

Ang analyskostnader så är det lite olika beroende på om det är hö, silage, både mineral och näringsmässig analys etc. Även vilket analysföretag det är, sedan tillkommer ju moms etc.

Men, skrev ner prislistan från min AnalyCen följesedel nu när jag gjorde analys senast(skickade in den igår).

(moms tillkommer på alla priser nedan)

Protein/Energi analys
Hö 308:-
Ensilage 350:-
Spannmål 482:-

Mineralanalys
Kalcium, fosfor, magnesium, kalium 173:-

Mögel och bakterier
Hö, halm och spannmål inklusive vattenaktivitet 443:-
Ensilage 513:-

Vattenaktivitet (mått på lagringsduglighet). Gäller enbart hö och spannmål. 95:-
 
Satsa inte på foderprogram...

... har ingen bra erfarenhet av foderprogram.. Vi fick lära oss räkna foderstat för han på gymnasiet och fick sedan sätta oss framför det program som fanns på datorerna där... Och just det programet som jag självklart inte vet vad det heter (jag är så fruktansvärt glömsk) och när jag stoppade in en redan uträknad foderstat i programmet så påstod programmet att det inte stämde!!! Så för att kunna avgöra om programet man ska köpa är bra eller inte måste man först kunna räkna för hand... Hör på ridklubben om de kan ordna en kurs eller så och beställ siffror från SLU (de har en bok/häfte om hur mycket olika hästar ska ha vid olika tidpunkter etc. dräktighet, unghäst, tillägg, mineraler, vitaminer osv. osv.) Det handlar mest om matte... men kom ihåg att allting varierar från häst till häst, det fibnns inga givna svar ens med uträknad foderstat utan man får inte glömma sitt hästöga när det gäller muskler och hull...
 
Måste dock påpeka att även optignägg har väldigt låga värden.
Det skiljer tex. 20 MJ ( :eek:)på den ena hästen jag har, som jag vet vad hon står bra på och vad freefarms optignägg visar...
 
555 kr inkl moms men exkl porto gav jag förra året för höanalys avseende TS, energi, protein och mineraler. &00 kr för hösilage. Skickar årets på måndag så vet inte om de höjt i år.

Jag har gett upp alla "färdiga" foderprogram, och gjort ett eget i excel där jag skriver i respektive hästs behov, och sen lägger in olika givor foder (som jag lagt in värdena på då) och får på en sekund fram hur väl behovet täcks, vad alla kvoter hamnar på. OCH vad kalaset KOSTAR. Himla käckt och mycket enklare och bättre än de färdiga programmen.

men får ju fortfarande ta reda på behoven för hästarna man ska kolla. Valacken "kan" jag ju vid det här laget, andra hästr får man ta reda på "standardrekommendation" och sen se hur de svarar på det.
 
Hmmm...skeptiska Alex undrar raskt hur de kan hålla lägre priser än Analycen. Analycen är ju trots allt stooora, och har lättare att köpa in dyr utrustning etc.

Hittar dock inget pris på hemsidan. Men jag tror dig på ditt ord =)

Fast jag skickar nog mitt till Analycen i år igen faktiskt (har provet färdigpaketerat och adresserat här intill). Jag må vara skeptisk i överkant, men jag betalar hellre lite mer och vet att det blir bra så att säga. Vet en del som fått helt knasiga analyssvar från mindre firmor, även om jag aldrig hört om Hjortens förr.

och bara för jag skickar till Analycen och betalar med så är Hjortens säkert superbra ;)
 
Att dyrare är bättre har jag svårt att tro på. Mindre företag kan har mindre kostnader (ekonomi) och så hålla lägre pris.
De kanske har billigare lokalhyra på hjortens lab. eller något :rofl:

Krävs det så dyr utrustning för att göra höanalys?? :confused:

Hur det än är så använde jag hjortens lab i år.
Hade man pengar i överflöd så kunde man ju skicka till mer än en och jämföra. :cool:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 949
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp