Vad kostar det att så vall?

J

joa

Funderar på att pläja upp gammal mark och så vall där. Frågan är vad gräsfrö till vall kosta/hektar ungefär. Om man sedan skall gödsla med något (om man nu skall det) vad kan man räkna med att det kostar???

//Jocke
 
Det undrar jag också. Hade själv tänkt att så vall till våren. Ingen som vet?
 
Jag trodde att du menade de förutsättningar du nämnde :confused:

Plöjning, harvning, sådd, gödning... (givetvis tillkommer timpris på t ex stenplockning etc om sådant krävs)
 
Det var bara en bonus att få reda på det :)
Inte så farligt tycker jag. Skall ta och kolla med bonden hemma vad han vill ha.

//Jocke
 
har för mig att det går åt 150-200 kg frön per hektar. Vi har en betesblandning med 3 olika sorters gräsfrön, endast timotej något billigare och det kan man också lyckas köpa direkt från någon bonde som odlat och tröskat timotej.

Gödning skall det också vara en par hundra kg per hektar men du kanske kan passa på och köra ut gödselstacken och bli av med den samtidigt som du göder marken?

När man bara sår in "gräs" utan skyddsvall (t.ex. havre) så blir det en massa ogräs som växer upp innan gräset så första sommaren underlättar det enormt om du kan få ogräset slaget 2 ggr så gräset lyckas få fart. Man vill gråta de första månaderna när man tittar på sin dyrt insådda vall och det bara är ogräs.
 
Gödning skall det också vara en par hundra kg per hektar men du kanske kan passa på och köra ut gödselstacken och bli av med den samtidigt som du göder marken?

Ska ju också så in vall hade jag tänkt och -äntligen- kanske jag kan bli av med mitt berg till gödselstack. :crazy: Hoppas det i alla fall. Snart så kommer de hit och ska röja törne och det är steg ett i att återställa åkern/vallen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hur många hektar tror ni krävs för att fyra hästar ska kunna gå på lösdrift i samma hage året om? Jag har tillgång till 8 ha, varav...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: skiesabove
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 875
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Tips om hur jag skall tänka med min vall och bete, mottages tacksamt! Jag har en vall på ca 3 hektar som jag förra sommaren tog hö...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: Idacharlott
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 548
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp