Hur mycket mark?

fejt

Trådstartare
Hur många hektar tror ni krävs för att fyra hästar ska kunna gå på lösdrift i samma hage året om? Jag har tillgång till 8 ha, varav cirka 3/4 skog och resten naturbetesmark och vall. Frågan gäller alltså parasittryck. En stor del av marken är för närvarande indelad i olika hagar, men jag vill helst att de ska kunna ha ett så stort område som möjligt att ströva på varje dag.
 
Hur många hektar tror ni krävs för att fyra hästar ska kunna gå på lösdrift i samma hage året om? Jag har tillgång till 8 ha, varav cirka 3/4 skog och resten naturbetesmark och vall. Frågan gäller alltså parasittryck. En stor del av marken är för närvarande indelad i olika hagar, men jag vill helst att de ska kunna ha ett så stort område som möjligt att ströva på varje dag.
För att hålla nere parasittycket så är inte samma hage året runt att föredra. Jag har ett lösdrift/stall där jag kan ansluta en vinterhage och två olika sommarhagar. Varje sommarhagen vilar i två år mellan att de används. Mina hagar är sammanlagt lika stor som din areal och jag har två hästar, men maten räcker och blir över. Min häst har aldrig mask på träckprov men ponnyn har nästan alltid tillräckligt för att behöva avmaskas, de har stått här tillsammans i 7 år.
 
Torrhagen/vinterhagen hade jag gjort 1-2ha i skogsmarken, grusat närmast grind och vatten, men jag är norrlänning... Djupsnö, rensa tråd från is, etc. Bor du längre söderut är det säkert enklare att ha större vinterhage 😅. Långsmala hagar eller korridorer mellan öppna sektioner uppmuntrar till rörelse.

Sen flera olika beten du kan öppna till efter behov. Var rädd om det gräsbetet du har och låt det vila innan det blir söndertrampat.
 
Tack för svar! Maten är jag inte orolig för. Det är lättfödda nordsvenskar och i dagsläget släpper jag dem inte på vallarna förrän i september. Snö och is på tråden är värt att tänka över. Bor i norra Roslagen och även om det var länge sedan vi hade "riktig" vinter så kan vi ha såna här också.
Jag vill helst inte ha korridorer för landskapets skull. Det ser förfärligt ut med stängsel överallt här där vi har bevarat kulturlandskap och det blir väldigt ojämnt betat.
Vi harvar ut rator, mockar och i år har vi plöjt upp och sått om de små vallarna. Får fundera vidare...
 
Det beror på hur mycket du orkar mocka hagen. Jag har en bekant som har sina 3 hästar i samma hage året om men h*n mockar hagen pedantiskt varje dag och har aldrig haft problem med högt parasittryck.
 
Tack för svar! Maten är jag inte orolig för. Det är lättfödda nordsvenskar och i dagsläget släpper jag dem inte på vallarna förrän i september. Snö och is på tråden är värt att tänka över. Bor i norra Roslagen och även om det var länge sedan vi hade "riktig" vinter så kan vi ha såna här också.
Jag vill helst inte ha korridorer för landskapets skull. Det ser förfärligt ut med stängsel överallt här där vi har bevarat kulturlandskap och det blir väldigt ojämnt betat.
Vi harvar ut rator, mockar och i år har vi plöjt upp och sått om de små vallarna. Får fundera vidare...
Det beror ju på hur snyggt stängsel du bygger 😛.

Jag använder gröna eller bruna band och är noga med att ha samma stolpavstånd, spänna ordentligt etc. Då blir hagen dekorativ istället för ögonsår :).

Men iom nordsvenskar, så blir mitt tips istället, hägna in så mycket av skogen som ni har råd med/orkar. 4ha skog till 4 nordisar blir en fantastisk hage, dom kommer vara lyckliga. Så kan du ha övriga 4ha till beten som du roterar. Eventuellt rotera 2ha skog vintertid också om du är jättenojjig om mask.

Men parasittryck i vinterhagen är lite av en icke-fråga när den är gräsfri, så länge som du mockar hyfsat, framförallt där dom får sitt hö.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 301
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp