Vad kostar det?

L

lilla princessan

Jag funderar på att köpa en liten hästgård med stort renoveringsbehov. Det är vad jag har råd med själv, orkar inte vänta på "prince charming" tills jag är 40. Tänkte fråga er som har gård eller helt enkelt vet vad det kostar (material+jobb+moms) att göra följande:

1) Byta värmesystem från vedeldning i gammal ugn till något mer effektivt, typ oljepanna eller luftvärmepump eller bergvärme (vet att bergvärme ska vara dyrt).

2) Ta bort det gamla avloppssystemet (ej godkänt) och bygga trekammarsbrunn med infiltrationsbädd.

3) Byta ut hydrofor till en ny och gärna en som fungerar utan extern uppvärmning vid minusgrader.

4) Lyfta innertaket på stall ca 50cm alt. ta bort innertaket.

5) Ta bort eternittak och ersätta med plåt 200kvm på ladugård.

6) Byta tak på huset, plåt mot plåt ca 90kvm och lägga nytt innetak.

jag vet, mycket att göra. Punkt 5, 6, 3 och 2 ska häls göras i sommar.
Fyll gärna på med vad de olika momenten kan tänkas kosta.

Väldigt tacksam för era svar =)

Sv: Vad kostar det?

Vi har haft lite mer renovering än vi planerat för när vi köpte gård. Huset har vattenburet system och eldades med vedpanna. Att elda med ved är väldigt billigt om man kan ta egen om man har lite skog. Dock krävs det ju passning (om man inte har många stora ack.tankar - dvs man får elda dagligen för att hålla värmen.
Vår ack. tank läckte så då investerade vi i nytt system med luftvärmepump, ny ack.tank, solpaneler och instalation. gick i runda slängar på 100 papp, men då var solpanelerna dryga 20 tusen, instalation (innan rot etc.) på dryga 30 tusen. Luftvärmepumpen klarade inte av att leverera i vintras när det var närmare 30 minus och eftersom installationen inte var färdig fick vi ingen hantverkare att koppla på vår vedpanna - så det blev elpatronerna plus kupéfläktar och gasolvärmare = dyra räkningar. I år ska vi ha pannan inkopplad och klar för stödeldning. Dock är vår vedpanna bra med hög effekt.

Hur menar du med hydroforen? Vår står vid tanken i källaren och där blir det inte minus. Den är kass, så den måste vi byta (plastskiktet inuti har frätts bort, så nu rostar den sakta men säkert inifrån). En ny ligger på 4-7000 ungefär, beroende på storlek - men det är ju såna hydroforer som vi redan har. Då det inte fryser i vår källare så vet jag inte vad som ska till.

Jag fick en kostnadsberäkning på att lyfta vårt stalltak 30 cm. det låg mellan 35 och 50 tusen. Vi valde att flytta balkar i stället så att taket är ok i höjd i boxarna och att balkarna som är för låga sätts utanför boxarna. Det innertaket är ca 8x12 meter. Jag ville också plocka bort, men fick veta att hela stalldelen plus logen uppepå skulle kalva ihop om jag gjorde så, så det var inte att tänka på.

Hoppas det hjälpte något, men det kan ju gå att hitta billigare och dyrare också!

Tack det hjälpte massor!

Hydroforen på den här gården står i ett separat oisolerat skjul - idiotiskt tycker jag. Om man inte kan få en frystålig så får man i så fall flytta den inomhus, eller installera en värmeslinga eller nått så att den inte tar skada av vintern. Jag kan inget om sånt tyvärr.

Jag tror att en luftvärmepump kanske skulle passa det här huset eftersom det är mindre än 100kvm.

Skriv gärna ni som har erfarenhet på dessa områden. Om ni inte vet vad det kostar är ni ändå välkomna med tipps på smarta lösningar.

Föresten, vet nån om om man ska spola ur/tömma en hydrofor om den stått avstängd ett tag?

Jag tror att du får räkna med nästan 100.000 för nytt avloppssystem.
Vårt gick på 70.000 för ett antal år sedan och då gjorde vi det mesta jobbet själv.
Måste du byta eternittaket? Det är ju annars ett bra material så länge det ligger på plats och det går att måla.Eternit innehåller asbest,och det är Riktigt dyrt att ta bort, för det finns en massa skyddsföreskrifter för hur det ska hanteras.

Jag funderar på att köpa en liten hästgård med stort renoveringsbehov. Det är vad jag har råd med själv, orkar inte vänta på "prince charming" tills jag är 40. Tänkte fråga er som har gård eller helt enkelt vet vad det kostar (material+jobb+moms) att göra följande:

1) Byta värmesystem från vedeldning i gammal ugn till något mer effektivt, typ oljepanna eller luftvärmepump eller bergvärme (vet att bergvärme ska vara dyrt).

Jordvärme, gick på 100.000 kronor

2) Ta bort det gamla avloppssystemet (ej godkänt) och bygga trekammarsbrunn med infiltrationsbädd.

3) Byta ut hydrofor till en ny och gärna en som fungerar utan extern uppvärmning vid minusgrader.

4) Lyfta innertaket på stall ca 50cm alt. ta bort innertaket.
Vi sänkte golvet, och gjorde det mesta jobbet själva. 50.000 kronor.
Lyfta tak är en jätteprocess, vare sig det gäller 10 cm eller 1m, och mycket dyrt.

5) Ta bort eternittak och ersätta med plåt 200kvm på ladugård.
Jag hade låtit eternittaket ligga om det är möjligt.

6) Byta tak på huset, plåt mot plåt ca 90kvm och lägga nytt innetak.
120.000 och det är med ROT avdraget taget och det är endast byte av plåt till plåt, utan något innertak.

jag vet, mycket att göra. Punkt 5, 6, 3 och 2 ska häls göras i sommar.
Fyll gärna på med vad de olika momenten kan tänkas kosta.

Väldigt tacksam för era svar =)

Jag glömde skriva, vid byte av tak på boningshuset, glöm inte kostnaden för att dra ny el!
DYRT....

Vi köpte vår lilla hästgård för 700 000 kronor. Vi bor ett par mil utanför Växjö, mot Kalmar. Om du flyttar hit så kan du köpa dig en "färdig" gård till kalaspris! Finns en gård till salu en bit bort som är dubbelt så stor som vår hästgård och de vill ha ungefär 1,5 miljoner för den om jag inte minns fel och det är inga pengar alls för den gården då den är i toppskick.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka