Vad kostar en häst? Hjälp!

För att få en bättre hum om vad det faktiskt kommer kosta tycker jag att en bra start är att ta reda på vad stallhyran är för gymnasieelever om du har tänkt ha hästen uppstallad på själva Strömsholm och vad som isåfall ingår. Samtidigt kan du kolla upp vad du skulle kunna tjäna på att jobba i stallen där (vilket jag gissar är vad du har tänkt?). Du kan kolla upp vad skoning ligger på på ett ungefär i området. Hovslagarskolan ligger ju där och kanske tar de in nya kunder? Det kan bli något billigare. Räkna med att hästen behöver skos var sjätte vecka runt om så bör det inte vara för lite.

Mina hästar (d-ponnyer) kostar ungefär 2300 kr styck i månaden. Det är ingen stallhyra medräknat då jag har dem hemma i eget stall (som såklart också kostar men vad det kostar är knappast relevant i ditt fall), inga träningar och transporten är inte heller inräknad utan det är vad de kostar i månaden som de står och är. Jag köper sällan grejer utan det kontot är väldigt lågt. Något täcke eller två eller annan slitpryl någon gång/år och lite smågrejer som flugspray och liknande bara.
 
Beror på stall och stallplats. Jag har själv just nu en jäkligt billig kostnad för hel inakordering. 1500 då ingår allt förutom kraftfoder. Men sedan får du ju lägga till kostnader för avmaskning,träckprov,flugmedel,hovslagare,försäkring, täcken,vaccination osv i en hel evighet..
 
Stället innan detta så gav jag 1500 per box då ingick inget mer än spån och allt annat skötte vi som ett kollektiv, vi hade ridhus,paddock och ca två månaders sommarbete, men fick köpa in hö själva och ordna scheman för utsläpp,lunchfodring, insläpp,kvällsfodring och alla skötte sin egen mockning av box varje dag.
 
Härligt att du är så klok att du tänker till!

dock. Vad händer om pengarna tar slut? Är du säker du får jobb? Har du jobb nu så du kan spara? Hur mkt kostar hästen att hyra?
 
Hej!
Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar gymnasiet, 2023. Nu undrar jag därför; Hur mycket pengar lägger ni på er häst varje månad? Vad är det för häst? Hur mycket är nödvändiga grundkostnader och hur mycket är t.ex. schabrak och sådant som kanske inte är nödvändiga köp? Jag skall nämligen betala varenda krona själv, så jag måste redan nu lägga upp en plan för hur jag skall spara ihop till det som kommer krävas. ...Och skulle ni säga att jag behöver ha en egen transport om jag skall hyra en häst? Den kommer (om jag kommer in på ridgymnasiet) stå uppstallad i Strömsholm så jag tänker att om man ska någonstans kanske man kan låna/hyra en transport? Jag kommer ju ändå inte ha körkort så det kommer tyvärr krävas att någon annan kör om den skall åka någonstans. Nu har jag satt summan pengar jag behöver ha sparat ihop innan jag hyr hästen som 100 000kr. Är det lagom, för lite eller kanske onödigt mycket? Jag räknar med att få jobba en del på helger och lov mm. under gymnasietiden, men vill ha en bra startbudget. Hur mycket skulle ni vilja ha som budget med tanke på skador mm? Det beror såklart mycket på vilket avtal man har med hästägare, men låt säga att du skall stå för alla kostnader.
Tack på förhand!
Det beror helt på häst, och hur kunnig/erfaren du är. Vill du ha en mer tävlingshäst med fina resultat då lär de bli dyrare, vill du ha en bara för att rida (kanske en liten skogmulle) då blir de nog inte lika dyrt. De skiljer sig enormt i priset. Skade historiker, stam osv.
Priset för att ta hand om en häst är även den olik. De beror vart du stallar upp hästen, tillbehör, och andra nödvändiga saker. Vet kostnader osv. Jag betalar runt 20 000 för två stall platser men de ingår att man tar hand om sin egen häst när man är där;)
 
Hej!
Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar gymnasiet, 2023. Nu undrar jag därför; Hur mycket pengar lägger ni på er häst varje månad? Vad är det för häst? Hur mycket är nödvändiga grundkostnader och hur mycket är t.ex. schabrak och sådant som kanske inte är nödvändiga köp? Jag skall nämligen betala varenda krona själv, så jag måste redan nu lägga upp en plan för hur jag skall spara ihop till det som kommer krävas. ...Och skulle ni säga att jag behöver ha en egen transport om jag skall hyra en häst? Den kommer (om jag kommer in på ridgymnasiet) stå uppstallad i Strömsholm så jag tänker att om man ska någonstans kanske man kan låna/hyra en transport? Jag kommer ju ändå inte ha körkort så det kommer tyvärr krävas att någon annan kör om den skall åka någonstans. Nu har jag satt summan pengar jag behöver ha sparat ihop innan jag hyr hästen som 100 000kr. Är det lagom, för lite eller kanske onödigt mycket? Jag räknar med att få jobba en del på helger och lov mm. under gymnasietiden, men vill ha en bra startbudget. Hur mycket skulle ni vilja ha som budget med tanke på skador mm? Det beror såklart mycket på vilket avtal man har med hästägare, men låt säga att du skall stå för alla kostnader.
Tack på förhand!
Hej! Jag väcker liv i denna tråd för jag är nyfiken hur det har gått för dig? Du borde börja gymnasiet om ca ett halvår och jag är nyfiken - blir det en foderhäst? Blir det Strömsholm? :)
 
Hej!
Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar gymnasiet, 2023. Nu undrar jag därför; Hur mycket pengar lägger ni på er häst varje månad? Vad är det för häst? Hur mycket är nödvändiga grundkostnader och hur mycket är t.ex. schabrak och sådant som kanske inte är nödvändiga köp? Jag skall nämligen betala varenda krona själv, så jag måste redan nu lägga upp en plan för hur jag skall spara ihop till det som kommer krävas. ...Och skulle ni säga att jag behöver ha en egen transport om jag skall hyra en häst? Den kommer (om jag kommer in på ridgymnasiet) stå uppstallad i Strömsholm så jag tänker att om man ska någonstans kanske man kan låna/hyra en transport? Jag kommer ju ändå inte ha körkort så det kommer tyvärr krävas att någon annan kör om den skall åka någonstans. Nu har jag satt summan pengar jag behöver ha sparat ihop innan jag hyr hästen som 100 000kr. Är det lagom, för lite eller kanske onödigt mycket? Jag räknar med att få jobba en del på helger och lov mm. under gymnasietiden, men vill ha en bra startbudget. Hur mycket skulle ni vilja ha som budget med tanke på skador mm? Det beror såklart mycket på vilket avtal man har med hästägare, men låt säga att du skall stå för alla kostnader.
Tack på förhan
Raderat. Missade att det var en gammal tråd!
 
Hej!
Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar gymnasiet, 2023. Nu undrar jag därför; Hur mycket pengar lägger ni på er häst varje månad? Vad är det för häst? Hur mycket är nödvändiga grundkostnader och hur mycket är t.ex. schabrak och sådant som kanske inte är nödvändiga köp? Jag skall nämligen betala varenda krona själv, så jag måste redan nu lägga upp en plan för hur jag skall spara ihop till det som kommer krävas. ...Och skulle ni säga att jag behöver ha en egen transport om jag skall hyra en häst? Den kommer (om jag kommer in på ridgymnasiet) stå uppstallad i Strömsholm så jag tänker att om man ska någonstans kanske man kan låna/hyra en transport? Jag kommer ju ändå inte ha körkort så det kommer tyvärr krävas att någon annan kör om den skall åka någonstans. Nu har jag satt summan pengar jag behöver ha sparat ihop innan jag hyr hästen som 100 000kr. Är det lagom, för lite eller kanske onödigt mycket? Jag räknar med att få jobba en del på helger och lov mm. under gymnasietiden, men vill ha en bra startbudget. Hur mycket skulle ni vilja ha som budget med tanke på skador mm? Det beror såklart mycket på vilket avtal man har med hästägare, men låt säga att du skall stå för alla kostnader.
Tack på förhand!
Raderat... såg som flera andra inte att det var en gammal tråd.
 
Hej! Jag väcker liv i denna tråd för jag är nyfiken hur det har gått för dig? Du borde börja gymnasiet om ca ett halvår och jag är nyfiken - blir det en foderhäst? Blir det Strömsholm? :)

Om du inte redan visste så kan man se när en del användare "sågs senast" i profilen och denna profil har inte setts senare än mitten av november 2021 så kanske lite chans till svar men man vet ju aldrig :)
 
en häst är välldigt dyr. det vet vi alla.
jag har tv hästar. en ponny (b ponny) och en hhäst på 175 cm.
vi betalar sammanlagt 5000 kr stallplats förbåda (lösdrift) och då ingår fri mat.
en utav hästen är välldigt dyr då ghon har rasp och shivering. men så dyrt är det inte. men för att få ihop pengarna krävs det mer än att bara jobba på helger. :heart
 
Om du inte redan visste så kan man se när en del användare "sågs senast" i profilen och denna profil har inte setts senare än mitten av november 2021 så kanske lite chans till svar men man vet ju aldrig :)
Jag såg det, men jag lever på hoppet om att TS en dag ska surfa in på Buke igen och se att någon är nyfiken på hur det hela gick :D
 
Skulle jag lägga så mycket som jag ville inkl träningar, tävlingar osv på mina två så skulle det nog kosta runt 15 k i månaden och då har jag dom ändå hemma 😅. Som det är nu så rids dom sporadiskt eftersom jag jobbar för mycket och kostar väl 6000 tillsammans.
I dagsläget skulle jag inte skaffa häst alls utan eget stall med egen lösdrift eftersom det är för dyrt och tungrott om jag inte var ekonomiskt oberoende och kunde köpa allt.
 
Hej!
Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar gymnasiet, 2023. Nu undrar jag därför; Hur mycket pengar lägger ni på er häst varje månad? Vad är det för häst? Hur mycket är nödvändiga grundkostnader och hur mycket är t.ex. schabrak och sådant som kanske inte är nödvändiga köp? Jag skall nämligen betala varenda krona själv, så jag måste redan nu lägga upp en plan för hur jag skall spara ihop till det som kommer krävas. ...Och skulle ni säga att jag behöver ha en egen transport om jag skall hyra en häst? Den kommer (om jag kommer in på ridgymnasiet) stå uppstallad i Strömsholm så jag tänker att om man ska någonstans kanske man kan låna/hyra en transport? Jag kommer ju ändå inte ha körkort så det kommer tyvärr krävas att någon annan kör om den skall åka någonstans. Nu har jag satt summan pengar jag behöver ha sparat ihop innan jag hyr hästen som 100 000kr. Är det lagom, för lite eller kanske onödigt mycket? Jag räknar med att få jobba en del på helger och lov mm. under gymnasietiden, men vill ha en bra startbudget. Hur mycket skulle ni vilja ha som budget med tanke på skador mm? Det beror såklart mycket på vilket avtal man har med hästägare, men låt säga att du skall stå för alla kostnader.
Tack på förhand!
Det är dyrt att ha häst, speciellt om den skadar sig.

Min sista kostade uppemot 15 000 kr i månaden. Mycket pga skador, specilskoning (en skoning kostade 3000 kr). Stallhyran drygt 3000 kr/månaden. Försäkring 700 kr/månaden. Bensin och bilrelaterade utgifter kopplade till häst, inklusive hyra av transport 1000 kr/månaden. Veterinär, vissa månader uppemot 10 000 kr. Mat + vitaminer/mineraler ca 500 kr/månad.

Sen tillkommer utrustning, allt hästkräket tar sönder när hen river staket och dyligt.

Och sen träningar och allt annat som behövs runtomkring.

Sen tillkommer att hitta stallplats, hitta hö och strö, speciellt svårt kommer detta bli när somrarna blir varmare och torrare.

Sen måste man tänka på vem som ska ta hand om hästen om du blir sjuk/skadad.

Sen måste du tänka på om du kan åka ut till stallet minst två gånger om dagen om hästen blir skadad och behöver extra vård.

Hästar skadar sig alltid. Ridningen är en mycket liten del i hästägandet. Vill du ha häst för att rida - rid på ridskola.

Men, om du är beredd att lägga 15 000 kr/månaden på hästen, har tid att vara i stallet minst 3 timmar per dag (+ restid), alltid leva med oron över att bli uppsagd av stallägaren, eller behöva flytta pga galna stallägare, alltid leva med oron över att hästen ska tappa skor, bli skadad eller sjuk osv … så köp häst, men de till att du har en rejäl budget, minst 50 000 kr utöver kostnaden för själva hästinköpet.

Nu är jag självklart färgad av min egen historia med både skadade hästar och egna allvarliga ridrelaterade skador.

Hade någon berättat hur jobbigt, tidskrävande och dyrt det är att ha häst för några år sedan hade jag aldrig trott det. Att jag själv skulle bli skadad var otänkbart, lika otänkbart som att hästen skulle skada sig.

Om någon hade berättat om den psykiska påfrestningen med att hitta stall, tränare, hovslagare, utrustning, foder osv hade jag aldrig trott på det.

Sen kanske jag haft extrem otur, men även om jag saknar själva ridningen känns det otroligt skönt att slippa oron och slippa alla utgifter.

Men, som svar på din fråga, ha minst 200 000 på bankkontot INNAN du börjar leta häst.

Jag gjorde misstaget och lånade pengar för att köpa häst. Jag har hög lön och få utgifter. Hästen kostade 80 000 i inköp. 30 000 i utrustning (minst). Under det knappa året jag hade honom kostade han ca 150 000 i omkostnad. Mycket pga flertalet veterinärbesök, specialskoning osv.

Nu står jag utan häst och nästan 100 000 kr i lån pga hästen som jag tillslut gav bort till garanterat gott hem.
 
För mig ser det ut såhär:
4000:- stallhyra - allt ingår mat, strö, utsläpp, insläpp, täcke på/av, ridbana osv.
(juni-september 1500:- eller gratis om jag hjälper till att ta hand om stallägarens hästar med fodring när hon är på semester 😎)

Försäkring 300 nånting har det inte i huvudet. Men minst 300 på Folksam iaf.

Varannan månad ish så skor 750:- har bara fram då han är oskodd bak pga fina hovar.

Men allt som allt så runt 4500-5000 per månad kostar väl min. Inte så farligt. Sen har jag fått en del hästsaker och köpt mycket begagnat så har inte sprungit iväg så mycket på utrustningen.

Om möjligt så kan du säkert få ner stallavgiften om du erbjuder hjälp. Vad roligt att du undersöker häst kostnader. Jag var som du en medryttare förut och trodde det skulle bli otroligt dyrt per månad men så är ju faktiskt inte fallet om man inte får otur med skador eller alldeles för dyrt stall såklart.

Å köpa häst är nog det bästa som hänt mig. Känner mig så fri att göra det jag vill med min häst och i min egen takt. 🙏🥹

Heja dig! ♥️👏
 
Sista året/n har det blivit markant dyrare att ha häst. Min sammanlagda stallhyra (inkl det strö och foder jag köper extra) har ökat med ca 1500 kr på två år. Hovslagaren har höjt priserna, dieseln är dyr så det kostar mer att ta sig till stallet osv.

Jag betalar ca 4500 kr i bara stallhyra (inkl grovfoder och strö) för en häst. Vill inte ens tänka på vad det landar på totalt🫣
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 149
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp