Vad kostar en ridskoletermin hos er?

Jag tycker lektionernas längd (om de är 30, 45, 60 eller 75 minuter) och storlek på gruppen spelar roll för priset också.

Helt rätt, vi har 45 minuters lektioner men hinner oftast rida fram 10-15 minuter själva innan lektionen börjar så jag räknar i princip en timme i sadeln på mina lektioner. Kan också tillägga att vi är max sex stycken på våra lektioner.
 
Jag rider inte på ridskola nu, men kollade priserna på ställen här i närheten. Lektionerna verkar, beroende på om det är häst eller ponny ligga på ca 300-450kr/tillfälle. Då är det 60 min långa lektioner och vad jag vet brukar det vara ca 10 elever per lektion. Ca 20 lektioner på en vårtermin, så priset landar på någonstans kring 6000-9000kr/termin.
 
Tack för alla svar!

Jag tyckte innan jag postade denna tråd att min ridskoletermin var dyr men nu kallar jag den billig...

Rider en gång i veckan i en 50 min grupp. Tidigare terminer har vi hoppat var 3:e gång, tror det är så nu med. WE vid några tillfällen per termin, sällan uteritt. Vi rider på utebanan när det funkar och teori har vi en gång per termin.

Jag betalar 160:- per lektion, vt har 21 lektioner vilket blir 3.360:- + medlemsavgift 400:-

Får ni veta i förväg om ni kommer ha vikarie den kommande lektionen?
 
160 kr/gång är billigt om du är vuxen! 🙂

Där jag jobbar kostar lektionerna 163 kr för juniorer och 189 kr för seniorer, de är 55 min och max 6 elever/grupp. Vårterminen är 21-24 ggr, beroende på röda dagar. Medlemsavgiften är 250 kr för seniorer och 350 för juniorer.
Första terminen som nybörjare ingår det lite teori varje gång och andra terminen varannan. Alla grupper har två hela teorilektioner/termin; ibland i gruppen och ibland ordnar klubben en utomstående föreläsare och då blir det teorin för de som skulle ridit den dagen. Vi rider ut 1-2 ggr/termin, de som är mogna för det rider i alla gångarter. Annars har vi 4 ggr dressyr och sedan 4 ggr med varannan markarbete/hoppning. (Det är mkt svårare att få flyt om man hoppar bara 1 gång/månad som det blir annars, för att inte tal om en gång/termin.)

Ang vikarie talar jag om det i förväg om jag vet om det, men ibland upptöcker man ju sammamorgon att man.är sjuk, och då går det ju inte.
 
Tack för alla svar!

Jag tyckte innan jag postade denna tråd att min ridskoletermin var dyr men nu kallar jag den billig...

Rider en gång i veckan i en 50 min grupp. Tidigare terminer har vi hoppat var 3:e gång, tror det är så nu med. WE vid några tillfällen per termin, sällan uteritt. Vi rider på utebanan när det funkar och teori har vi en gång per termin.

Jag betalar 160:- per lektion, vt har 21 lektioner vilket blir 3.360:- + medlemsavgift 400:-

Får ni veta i förväg om ni kommer ha vikarie den kommande lektionen?

Herrgud vad billigt! Om det var så hade jag lätt ridit på ridskola igen. Skulle må så mycket bättre om jag fick rida en gång i veckan men jag har inte råd att lägga 15.000 kr per år för ridskola och då får man inte ens rida på sommaren och blir tvungen att ha teorilektioner varje termin. Friskvårdsbidraget kan jag inte heller nyttja då jag behöver det för min gymträning. Förstår ju att det kostar att driva ridskola i Stockholm men det är verkligen så dyrt.
 
Bara för det så fick jag tummen ur o kollade upp närmaste ridskola, inte så blodigt dyrt för att vara så nära huvudstaden, verkade seriöst o trevligt.
"Dessa priser gäller för vårterminen 2020

Terminsridning 215:- / 60 min lektion (terminsbetalning 3870:-)

290:- / 90 min lektion (terminsbetalning 5220:-)

Hoppgrupper: 290:- / 60 min (6 elever, terminsbetalning 2610:-/5220:-)
(för att delta i hoppgrupp krävs att du rider en vanlig lektion i veckan.)

Ridavgifterna kan betalas per termin eller per månad. Vid månadsbetalning tillkommer en administrativ avgift på 20 kr/betalningstillfälle. Påminnelseavgift 50 kr vid utebliven betalning.
 
Här kostar det en bit över 400kr per lektion för vuxna och 60 min, 10 elever. Specialgrupp kostar närmare 500kr/lektion. Så jag tycker att många av priserna som nämns här är svinbilliga!
 
Ja precis. Verkligen sjukt dyrt och många ridskolor i min närhet går bort också för att hästarna knappt har några hagar att röra sig i :(

Det tycker jag är ett jättestort problem. Jag har varit runt på ganska många olika ridskolor i Stockholmsområdet och haft viss insyn, och ingen har varit helt bra. Antingen dålig utevistelse (sämst var ett ställe där hästarna fick vara ute 30 min per dag :arghh:), många hästar som avlivas (10+ per år, och då pratar vi inte gamla hästar utan alla åldrar), dålig behandling av hästar osv. Ett ställe tyckte jag var grymt bra enda tills jag fick veta att hästarnas hovvård var extremt eftersatt. Tror det var I juni, och då hade inga hästar träffat hovslagaren sen i början av februari eller tidigare.. Men allt detta var ett antal år sedan nu, så jag lever på hoppet att det överlag blivit bättre
 
Här kostar det en bit över 400kr per lektion för vuxna och 60 min, 10 elever. Specialgrupp kostar närmare 500kr/lektion. Så jag tycker att många av priserna som nämns här är svinbilliga!
Ridskolan jag rider på har subventionerade lektioner, dels håller de nere kostnaden för att vi är några som jobbar ideellt som värdinnor på kvällar och helger och dels får de bidrag, tyckte jag anläggnings chefen sa sist vi hade värdinnemöte.
 
Jag tyckte innan jag postade denna tråd att min ridskoletermin var dyr men nu kallar jag den billig...

Rider en gång i veckan i en 50 min grupp. Tidigare terminer har vi hoppat var 3:e gång, tror det är så nu med. WE vid några tillfällen per termin, sällan uteritt. Vi rider på utebanan när det funkar och teori har vi en gång per termin.

Jag betalar 160:- per lektion, vt har 21 lektioner vilket blir 3.360:- + medlemsavgift 400:-
Får ni veta i förväg om ni kommer ha vikarie den kommande lektionen?

Oj det var verkligen billigt!

Min ridlärare har hittills aldrig varit sjuk på fem år, men om det skulle vara så ställer de in lektionen och vi får rida en annan dag, t.ex. på helgen. Finns bara en ridlärare på vår ridskola då den är liten. Men hon är verkligen jätteduktig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp