Vad kostar havre?

B

**BORTTAGEN**

Jag har stora funderingar på att köpa häst och måste planera ekonomin lite.
Skulle gärna vilja veta vad ni betalar för er havre? krossad eller hel, är det ngn skillnad prismässigt mellan krossad och hel? :confused:
 
Havrekross kostar 3,36/Kg (100.88 för säcken)på Granngården. Vad hel havre kostar där vet jag inte. Har egen havre eller också köper vi av grannbonden för 2 Kr/kg
 
Hejhopp!
På kvarnen här där vi bor kostar hel havre 2.50:-/kg.Det är vanlig hel vithavre.
På granngården tar de 3.30:-/kg för samma sort.
men det finns mååånga olika sorters havre också, som tex svarthavre, nakenhavre osv....men dessa är dyrare... :bump:
 
Jag köper superfin 1 klass havre för 1 kr/kg av "min" bonde.
 
Bonden tar 1 kr/ kg för helhavre.

Granngården/ Lantmännen tar 3,45 kr/ kg för Krafft Hästhavre (hel). 103,50 kr för 30 kg's säck.
Och de tar ca 3,12 kr/ kg för Havrekross. 93,50 för 30 kg's säck.
:)
 
Tack för alla svar! det låter ju billigt och bra :) vet ni vad spån och halm kostar också?
 
Spån 53 kr balen = 400 liter
Halmen har jag gett 1 kr för ca 18 kg/balen :D
Pappersströ 50 kr balen ca 25 kilo =750 liter
 
men hur mkt är det i en säck då? vet du vad betfor och mineraler kostar också?
 
Oj det lät billigt! :D, speciellt halmen.. men ungefär hur många liter spån har man i en box? Tycker du pappersströ eller spån är bäst?
 
Jag har turen att kännabonde som pressade balarna, det är därför dom blev så billiga i år, brukar batala ca 5 kr andra år men jag vet även folk som betalt 10 och uppåt.
Till min valack (svhbl) har jag 4 balar spån i boxen och gör bruk på ca 1 bal i veckan, men det varierar väldigt från häst till häst. B-ponnyn har jag strött upp 2 balar till och det är 4 veckor sen jag fyllde på nytt till henne, väldigt renlig liten dam som kissar och bajsar i ett hörn :love:, då blir man glad.Valacken är en riktig skitgris och drar runt allt och lämnar inte en enda plätt ren iboxen.
Jag tycker mycket om papper för jag tycker det är lättare att sköta + att det är helt dammfritt och suger upp kiss jättebra. Nackdelen kan vara att ALLA människor har synpunkter om det utan att egentligen ha belägg för vad dom säger. Under mina 14 år på ridskola när jag bodde utomlands mockade jag dagligen 8-10 boxar med pappersströ och det var snabbt enkelt och bryts ner snabbt på stacken.
Min favorit att ha i boxen är egentligen sågspån som är ytterst lättmockat, spånet rinner genom grepen och bajset stannar kvar,man kastar inte ut så mycket, har köpt på mig ett stort parti som jag ska hämta i helgen, det ger jag 23 kr för 125 liter ca 40 kilo. Det brukar man kunna köpa på byggvaruhus och liknande ställen.Räknar med att använda ca 1 säck var 10:nde dag.
Lycka till ztina!
 
Hejsan :)
I vårat stall beställer vi hem rund balar med halm och betalar då 400kr för 4 stycken balar på 100kg/st.Dom räcker länge,och det är billigt!Havren köper jag från en bonde och betalar 1kr/kg.
Granngården tar ju 100kr för 30kg säck,så man tjänar ju på att köpa på sig mkt havre hos ngn bonde.
Lycka till!!
Mvh Camilla :banana:
 
Jag köper min havre hos en bonde. Vilket är MKT billigare än hos tex Lantmännen!
Jag ger 1,20/kg för helhavre. Vill minnas att bonden lägger på typ 10 öre/kg om han ska krossa.
Lantmännen tar över 2:-/kg PLUS moms för sin havre.
 
Jag köper spån på en såg. 170 kr för en "fullknökad" hästtransport! Räcker lääänge!

Betfor kostar 84,50 på Granngården/ Lantmännen. 25 kg's säck.
Mineralerna kostar ca 275 kr för en 25 kg's säck.
Det var länge sen jag köpte mineraler i hink, men då kostade de ca 150 kr. (8 kg??)
:)
 
1 kr/kg för helhavre direkt från bonde.
Fattar inte hur ex Krafft har mage att ta så mkt för vanlig havre?! När man kan åka till vilken bonde som helst o få det garanterat billigare o kvaliteten kollar iaf jag oavsett vart havren kommer ifrån!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 337
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 519
Senast: ako
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 434
Senast: Stergo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 140
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp