Vad kostar jordgubbar hos er?

Bukefalos 30 år!

Jag köper i gårdsbutiken/hålet i väggen hos en stor odlare nära oss. De har växlat mellan 65 och 50 kr litern, lite fram och tillbaka. Idag var det 50 kr litern, tre för 120 och gårdagens för 35 kr per liter. Litrarna är välfyllda med jättefina bär och det finns oftast mer än en sort att välja på. Det är bär från samma odlare i de flesta butiker häromkring, men lite högre pris där.

Just nu kostar en ask inne på Ica 65:-.

Den lokala odlaren, som säljer utanför (bland annat), tar 60:-/l f.n. (De hann tyvärr inte få fram bär till midsommar i år, utan sålde första gången efter midsommar.)
80:-/kg på deras självplock.

Några mil norr om Uppsala.
Å, får man fråga vart? :) För oss blir det liksom Ulvagubben men hade faktiskt inte koll på att det fanns andra, mindre självplock i området kring Uppsala (bor själva norr om) så tacksam för tips :)

Senast ändrad:
Om man vill ha lokalt odlade 70-80 kr litern (90 kr vid midsommar), om man köper av de semikriminella jordgubbshandlarna som sannolikt tvättar pengar ca 30-40 kr. Jordgubbshandel är en synnerligen skum marknad, vi har haft problem med att handlarna hotar varandra och andra och även fall av misshandel. Nu handlar jag bara från de som jag vet vilka de är och vart gubbarna kommer i från, jag har lite koll eftersom jag jobbar på det ställe som hyr ut torgplatserna och vet därmed lite mer om de som står ute och vad de hittar på.
Har helt slutat handla av sådana jordgubbsstånd efter att det framkom för några år sedan hur mycket fult som ligger bakom. Ingen list att finansiera gängkriminalitet. Plus att jag upplever att de skriver svenska jordgubbar och sen är det inte ens det.
Köper på ICA eller Coop istället.

Jag köpte idag på frukt- och grönsaksaffären . 3 askar för 99 kronor. 40 kronor per ask om man ville ha färre än tre. På midsommar kostade de 79 kronor asken. Västkusten.

Vad får ni betala i affären? Vet du vad de kostade på midsommar?
Två för 99 på lokala ICA (håller mig till trädgården just nu)

På midsommar var det någonting helt hialöst. Men jordgubbar är inte midsommar för mig så jag hoppar det lätt den dagen.

Plockade just ekologiska, lokalodlade, 1km hemifrån, för 180kr kilot. Lite mycket kanske men hellre såhär lite dyrare och jag själv valt exakt vilka jag vill ha än något jag inte vet var de kommer ifrån/plockförhållanden. Det är en jättetrevlig syrisk familj som startat från noll och som odlar massa olika grönsaker, allt ekologiskt.
20260629_184113.webp

Extrapris på Ica den här veckan: 40:-/l.

När jag var in på Ica vid jobbet (superfin butik med väldigt bra sortiment - ofta lite dyrare men mycket roligare varumärken etc) nu i veckan kostade en liter 69:-.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka