Vad kostar sjukvården egentligen?

I Norge får de (iaf på vissa sjukhus) med sig en lista på verkliga kostnaden för den vård man fått. Vore nog rätt bra att få, för att verkligen förstå hur mycket vi får för skattepengarna...
Det skulle inte jag vilja ha. Skulle få enorma skuldkänslor då över hur mycket jag kostat samhället.
 
I Norge får de (iaf på vissa sjukhus) med sig en lista på verkliga kostnaden för den vård man fått. Vore nog rätt bra att få, för att verkligen förstå hur mycket vi får för skattepengarna...

Det skulle inte jag vilja ha. Skulle få enorma skuldkänslor då över hur mycket jag kostat samhället.

Hmm, kanske man skulle kunna få så på det fysiska, men inte psykiska besvär..? 🤔 fast visst ibland går det hand i hand, men ni förstår tanken...?
 
Det skulle inte jag vilja ha. Skulle få enorma skuldkänslor då över hur mycket jag kostat samhället.
Med tanke på vad man betalar i skatt så skulle jag knappast känna skuld över att jag tar del av tjänster jag redan betalat för.

Men ser man till tandvården så får man ju alltid se vad schablonbeloppet är som är till grund för bidragen man kan få och vad tandläkaren faktiskt tar betalt för det. Jag går inte till en dyr tandläkare men det jag betalar är minst 1/3 högre än schablonbeloppet.
Ett schablonbelopp för olika former av vård skulle nog inte vara så orimligt att ordna.
 
I Sverige finns det numera regler som förhindrar läkare att bjudas på detta sätt. På sin höjd får man lunch för att lyssna på 45 min information om ett nytt läkemedel.
Som SSK har jag aldrig blivit bjuden på middag, men vi brukade få saker som pennor, nyckelringar och anteckningsblock. Inte ens det är tillåtet numera.
 
jag förstod inte heller. På min deklaration stod det att jag får betala X000kr för public service.

Allting du betalar till staten är inte skatt. Även om det inte är någon skillnad för dig i din budget är det en väsentlig skillnad i vad staten kan använda pengarna till, som @MiaMia förklarat.

Man kan argumentera för att vi bör avskaffa public service samtidigt som Sveriges 290 kommuner bör höja sina respektive kommunalskatter för att kunna öka budgeten för renovering av skolor. Det är långt ifrån samma sak som att påstå att det idag går en massa skattepengar till Melodifestivalen.
 
Kära nån vad jag har kostat pengar, ser jag nu!

Men, för att peka på något. Min pappas sista halvår ägnades delvis på sjukhus där han sista tiden låg på IVA samt under hösten åkte lite in och ut på sjukhus. Gick igenom mååånga provtagningar, fick mycket mediciner, försökte prövas mot donator men det hittades ingen osv.

Han kostade miljoner kronor under den tiden.
 
Man kan argumentera för att vi bör avskaffa public service samtidigt som Sveriges 290 kommuner bör höja sina respektive kommunalskatter för att kunna öka budgeten för renovering av skolor. Det är långt ifrån samma sak som att påstå att det idag går en massa skattepengar till Melodifestivalen.

Meh, skitesamma vad det heter. Skatt eller ej. Pengar som jag tvingas betala till staten eller kommun/regioner är pengar som jag inte får behålla.
 
Dyrt är det, mutor tar vi inte.
Resor och annat hände förr i världen, ibland kan ett läkemedelsföretag få bjuda på lunch och hålla ett föredrag om sin medicin. Men jag kan lova att det inte lyssnas särskilt noga, och om det lyssnas får de många frågor avseende storlek på studier, val av studiegrupp och det är ingen som sväljer med hull och hår att nytt är bättre.
Statistik förs på all förskrivning och nåde den som missat memot om vad som är upphandlat och ska förskrivas.
Jag är inte ens vårdpersonal, bara medlem i en patientförening som ibland samarbetar med olika läkemedelsföretag och det finns ju minst sagt femtielva skrivelser om vad läkemedelsföretag får och inte får göra, och de vill väldigt gärna ha papper på allt. Fått skriva kontrakt för att jag ingått i en fokusgrupp etc. Så inte ens på den nivån är det speciellt enkelt för dem att "muta".
 
Meh, skitesamma vad det heter. Skatt eller ej. Pengar som jag tvingas betala till staten eller kommun/regioner är pengar som jag inte får behålla.
Utifrån kontexten jag svarade på handlade det om att de pengarna borde användas till annat. Vilket alltså inte går.

Om frågan rör prioriteringar hur skattepengar används så spelar det roll om det är skattepengar eller inte vi pratar om, dvs. ifall stat/kommun faktiskt disponerar de pengarna och kan besluta om vad de ska användas till eller inte.
 
Är det svartjobbare du tänker på?
Nej, verkligen inte.
Jag reagerade på att motiveringen till att man inte behöver skämmas knyts till mängden skatt som betalas och att en därigenom finansierat den vård en konsumerar.

Vad innebär det för hur man ser på de som kommer att konsumera gigantiskt mycket mer än de någonsin varit i närheten av att betala för? Eller som pga. sina sjukdomar kommer att ha betalat tämligen lite skatt?
 
Nej, verkligen inte.
Jag reagerade på att motiveringen till att man inte behöver skämmas knyts till mängden skatt som betalas och att en därigenom finansierat den vård en konsumerar.

Vad innebär det för hur man ser på de som kommer att konsumera gigantiskt mycket mer än de någonsin varit i närheten av att betala för? Eller som pga. sina sjukdomar kommer att ha betalat tämligen lite skatt?

Det är verkligen ett gigantiskt felslut att tänka att man betalar in skattepengar som någon slags individuell försäkring. Men även normalt intelligenta företagsledare har luftat sådana tankar i offentligheten.
 
Hmm, kanske man skulle kunna få så på det fysiska, men inte psykiska besvär..? 🤔 fast visst ibland går det hand i hand, men ni förstår tanken...?

Jag tänker att vi absolut inte ska göra skillnad. Redan idag finns det en slags syn om att vård för fysiska besvär är mer okej och riktig än för psykiatriska besvär, och hela den stigmatiseringen drabbar hårt.

Jag tycker nog att det är en lite konstig poäng, att man ska visa de som behövt vården exakt hur mycket den kostat samhället. Får man en alternativ beräkning då på hur mycket det skulle kostat om man inte fått behandlingen? I kronor, dollar, euro, lidande och värdighet tänker jag minst bör specificeras noga.
 
Jag tänker att vi absolut inte ska göra skillnad. Redan idag finns det en slags syn om att vård för fysiska besvär är mer okej och riktig än för psykiatriska besvär, och hela den stigmatiseringen drabbar hårt.

Jag tycker nog att det är en lite konstig poäng, att man ska visa de som behövt vården exakt hur mycket den kostat samhället. Får man en alternativ beräkning då på hur mycket det skulle kostat om man inte fått behandlingen? I kronor, dollar, euro, lidande och värdighet tänker jag minst bör specificeras noga.

Hmm, jo jag tänkte att de som får vård för psykiska besvär inte skulle behöva se notan, men om man t ex brutit armen kan det kanske bli en påminnelse om hur bra vi har det typ gällande kostnader.

Men håller med, jag vill ju inte att stigmatiseringen ska öka, det behövs verkligen inte. Det håller jag med om. Har själv en sjukdom som nog många tycker är en "sjukdom" så...
 
Meh, skitesamma vad det heter. Skatt eller ej. Pengar som jag tvingas betala till staten eller kommun/regioner är pengar som jag inte får behålla.
Fast nu betalar du inte avgifterna till staten. Skatten betalar du till staten. Så det är inte skitsamma. SVT ägs inte av staten utan av en stiftelse. Svenska kyrkan ägs inte av staten men ombesörjer din begravning.
 
Ett till exempel på kostnad:
Fick medicin idag. Kostnad för medicinen - 2000/flaska. Fick tre flaskor. Drog mitt kort och betalade 150 kr.

Förra medicinen, denna är ett generika, kostade närmare 5000/styck.
Och detta är var 8:e vecka. Året runt. Sen slutet av 2012. Orkar inte räkna på vad jag kostar i bara den medicinen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp