Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Jag har läst två bilderböcker med mycket fina bilder men historierna var i tunnaste laget tycker jag. Den ena var Ett super-super-fantastiskt campingäventyr av Megan Everett Skarsgård och Maria Nilsson Thore och den andra Var är min syster? av Sven Nordqvist.

Campingäventyret handlar om en helknasig moster som kommer på besök och i recensionen jag läste fick jag känslan att mostern var helskön. Men det räcker inte med en knasig moster och härliga illustrationer, det behövs mer för att man ska få en läsupplevelse.

Sven Nordqvist-boken var full av fina Sven Nordqvist illustrationer precis som i de första Pettson och Findus-böckerna, men texten var bara korta verstumpar. Kanske är det en bok som passar mindre barn?

Båda böckerna hade jag reserverat på biblioteket och var verkligen sugen på att läsa. Så ledsamt när man blir besviken på en bok.
 
Min snart-femåring är lite motsträvig till att läsa när jag frågar, men om jag inte frågar först (;)) får jag numera läsa Siri flyttar till landet för henne. Det är en trevlig bok med förskolebarnet Siris upptåg tillsammans med sin syster Rosa. Föräldrarna känns hyfsat jämställda och det finns en del normbrytande inslag, exempelvis pedagogen Emil med tofsar i håret och iklädd kjol, och allt presenteras okommenterat som självklarheter.

Tidigare försökte vi med Ronja Rövardotter, men den föll henne inte riktigt i smaken. Vi påbörjade också Haj-Jenny, men vi kom aldrig riktigt igång innan biblioteket påminde om att det var dags att återlämna och jag gav upp. Men jag tyckte att den verkade bra och lånar den säkert igen framöver.
 
Fablehaven är ett jättebra tips som han tyvärr redan läst och verkligen gillade! :)

Vargbröder lät lovande, den har jag reserverat nu! Har försökt spännings-detoxa ;) honom lite precis med några böcker ur andra genrer men nu är han igång med Djupgraven på tips från @Jozze så det detoxen blev inte så lång :p

Läste ni Narnia tillsammans? :)
Brandon Mull har skrivit Five kingdoms. Den står på vår läslista.

Ja jag läser fortfarande högt för 9åringen. Läslusten att läsa själv är på väg. Narnia läste vi för 3 år sedan. Skulle säkert vara lite annorlunda nu.

Sune är ju inga litterära underverk men de är bra spänningsdetox. De lyssnar 9 åringen på i bilen och fnissat ofta.

Mvh Miks
 
Min snart-femåring är lite motsträvig till att läsa när jag frågar, men om jag inte frågar först (;)) får jag numera läsa Siri flyttar till landet för henne. Det är en trevlig bok med förskolebarnet Siris upptåg tillsammans med sin syster Rosa. Föräldrarna känns hyfsat jämställda och det finns en del normbrytande inslag, exempelvis pedagogen Emil med tofsar i håret och iklädd kjol, och allt presenteras okommenterat som självklarheter.

Tidigare försökte vi med Ronja Rövardotter, men den föll henne inte riktigt i smaken. Vi påbörjade också Haj-Jenny, men vi kom aldrig riktigt igång innan biblioteket påminde om att det var dags att återlämna och jag gav upp. Men jag tyckte att den verkade bra och lånar den säkert igen framöver.
Kolla Nina-böckerna?
 
Jag har läst två bilderböcker med mycket fina bilder men historierna var i tunnaste laget tycker jag. Den ena var Ett super-super-fantastiskt campingäventyr av Megan Everett Skarsgård och Maria Nilsson Thore och den andra Var är min syster? av Sven Nordqvist.

Campingäventyret handlar om en helknasig moster som kommer på besök och i recensionen jag läste fick jag känslan att mostern var helskön. Men det räcker inte med en knasig moster och härliga illustrationer, det behövs mer för att man ska få en läsupplevelse.

Sven Nordqvist-boken var full av fina Sven Nordqvist illustrationer precis som i de första Pettson och Findus-böckerna, men texten var bara korta verstumpar. Kanske är det en bok som passar mindre barn?

Båda böckerna hade jag reserverat på biblioteket och var verkligen sugen på att läsa. Så ledsamt när man blir besviken på en bok.

Trist! Hade du fått dem rekommenderade eller hur hittade du dem?
 
Trist! Hade du fått dem rekommenderade eller hur hittade du dem?
Det var en mammabloggare som rekommenderade böckerna om mostern. Sven Nordqvist-boken föll jag för när adlibris skickade ut ett mail om nya titlar. Boken var inte ny men nu hade uppföljaren kommit och då passade jag på att beställa den ”gamla”.
 
Brandon Mull har skrivit Five kingdoms. Den står på vår läslista.

Ja jag läser fortfarande högt för 9åringen. Läslusten att läsa själv är på väg. Narnia läste vi för 3 år sedan. Skulle säkert vara lite annorlunda nu.

Sune är ju inga litterära underverk men de är bra spänningsdetox. De lyssnar 9 åringen på i bilen och fnissat ofta.

Mvh Miks

Det enda utom Fablehaven som vårt bibliotek har av Brandon Mull är Vild, och bara den i den serien... reserverade den ändå nu! Men Five kingdoms finns inte översatt va?

Det låter mysigt att läsa tillsammans! Jag får knappt det längre (med åttaåringen) - han kan sitta med någon gång ibland men tröttnar på att det går för långsamt fram, vi kan inte sätta av ”tillräckligt” mycket tid pga småsyskonen.
 
Bara en vecka kvar till höstlov/läslov! Har ni bunkrat upp med något särskilt? :)
Nej, vi gör inget speciellt bara för det är höst/läslov.

Däremot har nioåringen fått en påse med Kalle Anka ( 3 årgångar ) som dräller i hela huset och tog upp sängen tills vi bytte lakan. I födelsedagspaketen till nioårsdagen som kommer snart finns ett par böcker bl.a. Godnattsagor som vågar vara annorlunda och Den förbjudna skogen av Brandon Mull. Vi samläser dvs. barnet läser dagtid och jag kvällstid, andra boken om Magisteriumet.

Så vi uppskattar verkligen boktipsen i den här tråden :)
 
Ja, A ska få en grannes samling av Min Häst, från -73 och framåt! :love:
Nej, vi gör inget speciellt bara för det är höst/läslov.

Däremot har nioåringen fått en påse med Kalle Anka ( 3 årgångar ) som dräller i hela huset och tog upp sängen tills vi bytte lakan. I födelsedagspaketen till nioårsdagen som kommer snart finns ett par böcker bl.a. Godnattsagor som vågar vara annorlunda och Den förbjudna skogen av Brandon Mull. Vi samläser dvs. barnet läser dagtid och jag kvällstid, andra boken om Magisteriumet.

Så vi uppskattar verkligen boktipsen i den här tråden :)

Vilka härliga tidningshögar att läsa sig igenom - det är så att jag önskar att jag vore barn på nytt! :laugh:

Jag och femåringen har en bunt böcker här hemma som det känns som att vi inte riktigt kommer framåt med, det ska bara vara Bullerbyn-Bullerbyn-Bullerbyn. Men så kan det ju vara periodvis... Vi läste dock en bilderbok om regalskeppet Vasa här om dagen som han gillade att klura över (”mamma, jag förstår ju att det för molnet inte levde och låg och väntade på Vasa på riktigt, men vad hände egentligen?) och på förskolan har de lånar böckerna om den underbara familjen Kanin nu inför Halloween - de är underbara :love:

Till åttaåringen har jag lånat många av de böcker jag fick tips om in tråden tidigare, somligt har gått hem och annat inte. Senaste favoriten är Amargitriolgin, den enda besvikelsen där var att det ligger i konceptet ”trilogi” att det bara är tre böcker ;). Jag var och hämtade en annan bok av samma författare idag, tillsammans med sista boken om Monstet, de två första böckerna i Svarta fåglar som jag tror kan tilltala honom och så en Brandon Mull-bok om Spirit animals. Får se om de räcker fram till lovet...
 
Nu börjar reklam för julböcker ramla ner i mailboxen och jag blir så köpsugen.

Vad har ni för advent/jultraditioner när det gäller böcker? Vi tar fram julböckerna samtidigt som adventspyntet och frossar i julböcker i december. När pyntet åker upp på vinden, samlar vi ihop julböckerna och lägger undan till nästa år.
 
Nu börjar reklam för julböcker ramla ner i mailboxen och jag blir så köpsugen.

Vad har ni för advent/jultraditioner när det gäller böcker? Vi tar fram julböckerna samtidigt som adventspyntet och frossar i julböcker i december. När pyntet åker upp på vinden, samlar vi ihop julböckerna och lägger undan till nästa år.

De julböcker som vi äger står i vanliga bokhyllan året om :o

Men jag brukar låna Skorstensjul, årets adventsbok och Tomtemaskinen som ljudbok varje år! Men vi får väl se hur vi får till det i år, vi har bytt sätt att lyssna på ljudböcker och jag undrar om någon av de stora kommer vara intresserad av Skorstensjul (hädare! ;)). Det kanske får bli lite andra julböcker och så hoppas jag på en bra adventsbok i år!
 
De julböcker som vi äger står i vanliga bokhyllan året om :o

Men jag brukar låna Skorstensjul, årets adventsbok och Tomtemaskinen som ljudbok varje år! Men vi får väl se hur vi får till det i år, vi har bytt sätt att lyssna på ljudböcker och jag undrar om någon av de stora kommer vara intresserad av Skorstensjul (hädare! ;)). Det kanske får bli lite andra julböcker och så hoppas jag på en bra adventsbok i år!

Kollade nu - ”En klurig jul” heter alltså årets. Jag tyckte julkopplingen lät lite svag i beskrivningen, men så är jag en gnällig typ också... ;)
 
Om du har hört alla adventsböcker kanske du kan råda om jag ska satsa på God natt lilla lök eller En förtrollad jul i advent?

Jag skulle absolut välja En förtrollad jul! God jul lilla Lök... den gillade jag inte alls.

”God jul, Lilla Lök är den av böckerna som vi läste med ett kapitel om dagen. Det var plågsamt. Det var tre veckors idogt ingnuggande av Hur Onormalt Det Är Att Inte Ha Någon Pappa. Lilla Lök, som huvudpersonen kallas, har nämligen inte det – en närvarande pappa alltså. /—-/ Det går att förstå Lilla Löks längtan, men de tre veckorna blir väldigt jobbiga av omgivningens hantering av denna längtan. Mamman som inte förstår den. Barnen som tycker att det är värsta grejen att Lilla Lök Inte Har Någon Pappa. Fröken i skolan som står helt tafatt inför att hantera de situationer som uppstår utifrån detta.

Under boken hittar Lilla Lök en vuxen som blir viktig för honom, “bydåren” Karl (ärligt talat, Kilsmo där Lilla Lök bor kvalar inte in på listan över platser där jag skulle kunna tänka mig att bo).”


/bitter fd barnboksbloggare
 
På vad läste barnet alldeles nyss så måste jag säga Mulle på ridskolan.
Gapskratten ekade genom hela huset och det övervägdes att beslagta boken så han kunde sova :rofl:
Som tur är hann han läsa ut den innan klockan slog. Morgonen gick åt till att förklara för pappa och läsa högt de roliga partierna.
 
Svarta fåglar gillades av åttaåringen, liksom Brandon Mulls bok i Spirit animals - nu har jag förstått att det är olika författare till varje bok i den serien så då gick det att hitta de övriga på biblioteket också, men del två har inte kommit än så just nu kan han inte läsa vidare. Vargbröder slukade han under lovet, eventuellt att det är någon del kvar - tack för tipset @Miks (passar lite fräckt på att fråga igen när jag ändå taggar dig - Five kingdoms finns inte på svenska va?)! Han har också läst första om Percy Jackson och ville fortsätta den, tack @Soapbubble !

Jag lånade också första boken av I monstrens rike till åttaåringen, han läste och tyckte den var okej men sedan ville femåringen att vi skulle läsa den och just nu är han helt fast! :banana: Jag hoppas att det håller i sig, för jag har lånat hem de båda andra böckerna i serien också :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 685
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 369
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp