Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Det är många rekommenderar den boken. Vi har försökt läsa den, men jag orkade inte med språket. Sen lyssnade vi på den under en längre bilsemester och jag tyckte den var minst sagt skum. Det vore kul att höra varför den är din favvobok! :)
För att den är skum såklart! Den är härligt galen, flickorna är barn, modiga, rädda, påhittiga, lite elaka, fyndiga, gråter i högan sky, ingen ursäktar deras bus, häxan i skogen finns! men det görs ingen grej av det och de räddar sin pappa.

Sedan har den en härlig känsla som äldre böcker ofta har, de missar de gråtråkiga socialrealistiska och kör rakt in i väggen på storyn och sagan, hål i berättelsen? ingen fara. 1800-talsbarnböckerna gör detsamma, Olles Skidfärd är en favorit. På med skidorna, ut i skogen, 6 år gammal, mamma vinkar. Möter vinterkungen och häxan tö.

Språket är väl helt normalt för äldre böcker och jag tror det är oändligt värdefullt för barn att höra äldre böcker också med mer komplicerat språk för att få fart på sin ordförståelse och inte förstå alla ord man läser för dem. Blir jätteorolig när jag hör kollegor säga att de inte kan läsa Narnia för sina barn för att det är gamla krångliga ord i böckerna. Men Det blåser på månen finns även som CD på biblioteket och det var så min son hörde den, han var lite för liten faktiskt för den som högläsning då men CD var mer lättsmält. Det är möjligt att meningarna är översättningshackiga, men det är Harry Potterböckernas med, som jag gnällde över tidigare.

Enda problemet jag ser med boken idag är att de äter tills de blir klotrunda och så sticker stadens barn nålar i dem sedan tills de gråter och blir tändstickor. Men det kanske mer avdramatiserar om man känner sig avslappnad.
 
Jag älskade Det blåser på månen som barn! Men Djuphavspirater av samma författare var nästan ett strå vassare. Spänning och äventyr under ytan! 😍
 
Språket är väl helt normalt för äldre böcker och jag tror det är oändligt värdefullt för barn att höra äldre böcker också med mer komplicerat språk för att få fart på sin ordförståelse och inte förstå alla ord man läser för dem. Blir jätteorolig när jag hör kollegor säga att de inte kan läsa Narnia för sina barn för att det är gamla krångliga ord i böckerna. Men Det blåser på månen finns även som CD på biblioteket och det var så min son hörde den, han var lite för liten faktiskt för den som högläsning då men CD var mer lättsmält. Det är möjligt att meningarna är översättningshackiga, men det är Harry Potterböckernas med, som jag gnällde över tidigare.
Det är jag som inte orkar med för omständligt språk när jag läser högt. Det blir inte kul för mig. För ett tag sedan läste jag Häxtävlingen av Eva Ibbotson ifrån 1980 högt. Det var en bok som jag mindes som en kul bok ifrån min barndom, men nu när jag skulle läsa högt höll jag på att ge upp. Den innehöll för många ord som finns i mitt passiva ordförråd och det är helt okej om man läser tyst som barn men när jag skulle läsa högt blev det trögt.
 
Så roligt! Är det ”hemgjorda” fotoböcker typ? Jag vet ju att det finns böcker att köpa också där barnets namn sätts in i en befintlig historia också!
Japp det är egna fotoböcker så alla bilder är på honom själv (eller på oss i familjen)
 
Här läste vi ut Kalle och chokladfabriken igår så nu väntar ny kapitelbok. Funderar på Saltkråkan som står i bokhyllan. Tycker själv att det är såå kul att få läsa kapitelböcker istället för samma korta barnböcker om och om igen. Eftersom faktaintresset fortfarande är omättligt läser pappan faktaböcker och mamma kapitelböcker. Vi nattar varannan kväll och har därför "mammaböcker" och "pappaböcker" igång samtidigt :)
 
Här läste vi ut Kalle och chokladfabriken igår så nu väntar ny kapitelbok. Funderar på Saltkråkan som står i bokhyllan. Tycker själv att det är såå kul att få läsa kapitelböcker istället för samma korta barnböcker om och om igen. Eftersom faktaintresset fortfarande är omättligt läser pappan faktaböcker och mamma kapitelböcker. Vi nattar varannan kväll och har därför "mammaböcker" och "pappaböcker" igång samtidigt :)

Och på önskelistan till tomten står nu fler Roald Dahl-böcker :) Minns att jag läst och gillat Matilda men har ni tips på vilka fler böcker som kan tänkas passa en något brådmogen 4,5-åring?
 
Vi nattar varannan kväll och har därför "mammaböcker" och "pappaböcker" igång samtidigt :)
Vi kör också ”mammaböcker” och ”pappaböcker”. Hur ska man som vuxen annars få ett sammanhang i det man läser?

SVJ är mitt förslag på Roald Dahl-bok. Den kan vara lite läskig men människorna är inte lika elaka som i Matilda om jag minns rätt.
 
För att den är skum såklart! Den är härligt galen, flickorna är barn, modiga, rädda, påhittiga, lite elaka, fyndiga, gråter i högan sky, ingen ursäktar deras bus, häxan i skogen finns! men det görs ingen grej av det och de räddar sin pappa.

Sedan har den en härlig känsla som äldre böcker ofta har, de missar de gråtråkiga socialrealistiska och kör rakt in i väggen på storyn och sagan, hål i berättelsen? ingen fara. 1800-talsbarnböckerna gör detsamma, Olles Skidfärd är en favorit. På med skidorna, ut i skogen, 6 år gammal, mamma vinkar. Möter vinterkungen och häxan tö.

Språket är väl helt normalt för äldre böcker och jag tror det är oändligt värdefullt för barn att höra äldre böcker också med mer komplicerat språk för att få fart på sin ordförståelse och inte förstå alla ord man läser för dem. Blir jätteorolig när jag hör kollegor säga att de inte kan läsa Narnia för sina barn för att det är gamla krångliga ord i böckerna. Men Det blåser på månen finns även som CD på biblioteket och det var så min son hörde den, han var lite för liten faktiskt för den som högläsning då men CD var mer lättsmält. Det är möjligt att meningarna är översättningshackiga, men det är Harry Potterböckernas med, som jag gnällde över tidigare.

Enda problemet jag ser med boken idag är att de äter tills de blir klotrunda och så sticker stadens barn nålar i dem sedan tills de gråter och blir tändstickor. Men det kanske mer avdramatiserar om man känner sig avslappnad.

Åh, det där låter som en bok som jag skulle vilja gilla men som jag de facto inte skulle orka med alls :D. Men Olles skidfärd har vi och gillar! :)
 
Här läste vi ut Kalle och chokladfabriken igår så nu väntar ny kapitelbok. Funderar på Saltkråkan som står i bokhyllan. Tycker själv att det är såå kul att få läsa kapitelböcker istället för samma korta barnböcker om och om igen. Eftersom faktaintresset fortfarande är omättligt läser pappan faktaböcker och mamma kapitelböcker. Vi nattar varannan kväll och har därför "mammaböcker" och "pappaböcker" igång samtidigt :)

Kalle och chokladfabriken gillades mycket av åttaåringen här hemma! :) Saltkråkan har jag läst med både honom och femåringen, nostalgi men jag fick för min egen sinnesfrids skull hoppa över det ständiga tjatet om Malins skönhet... däremot slog det mig nu som vuxen läsare hur tungt hon måste haft det efter att mamman dog och hur ung hon var då, det gick mig förbi som barn.
 
Åttaåringen har helt fastnat för John Flanagan, och slukar nu en annan serie av honom som heter Broderband och som utspelar sig i samma värld som Spejarens lärling.

Femåringen vill plötsligt helst läsa bilderböcker utöver sina ljudböcker, nu när jag är/var så sugen på att läsa om Mattias/Magnus/Pysen med honom... så vi får turas om att välja lite, har hunnit med ett Mattias-kapitel hittills där Mattias och hans kompis bygger en snigelgård. Det uppskattades, särskilt när Mattias kompis hävdar att ekorrar äter sniglar :D

Bebisen får lyssna på samma som femåringen men gnager gärna på våra Lillefant-pekböcker som jag inte skulle vara helt emot att kassera ;)
 
Åttaåringen har betat sig igenom hela Spejarens lärling-serien, inklusive prequel, och nu har jag reserverat de första böckerna i en annan svit av samma författare på hans önskemål - Broderband. Hungerspelen har han också hunnit läsa ut, och första boken i Jorvik kallar är läst och gillad (böcker baserade på Star Stable-spelet). Däremot har han ratat ett antal andra fantasyserier som jag lånat första boken i, så det börjar bli dags att göra en ny raid i bibliotekets fantasyhylla.

Vad har ni att rekommendera för fantasy/sci-fi, framför allt i läsålder 9-12, för någon som gillar:

Spejarens lärling
Tunnlar
Hungerspelen
Warriors

Men inte gillar:

Gregor från Ovanjord (trots liknande story som Tunnlar och samma författare som Hungerspelen :p)
Harry Potter
Wondla-böckerna

Typ...
Vi läser lite samma typ av böcker som er och hittills så är Fablehaven-serien av Brandon Mull en stor favorit.

Vargbröder var ok men ska inte läsas direkt efter Fablehaven eftersom de då är supertråkiga i jämförelse :o

Narnia är mer transportsträcka och läsa för läsandets skull. Språket är ålderdomligt men ledde då till många diskussioner och ordförklaring vilket i sig var bra.

Mvh Miks
 
När jag gjorde VFU tidigt i våras hade vi högläsning ur en serie, det var tre syskon som var på rymmen eftersom deras föräldrar inte brydde sig om dom. Det fjärde syskonet hade dött i en brand. Det är en man som skrivit serien, han har även skrivit andra barn och ungdomsböcker. Jag minns inte alls vad varken han eller böckerna heter men högläsnignsboken/serien va riktigt bra. Jag rös stundtals trots att jag är vuxen. Någon som vet vilken författare/bok jag menar?

Petrus Dahlin heter författaren, hittade på nätet! Serien heter Skogens systrar!

För åtta-nioåringen läser jag Skogens systrar. Det är så skönt att läsa något okomplicerat med korta kapitel. Tack för tipset @Fille ! Men den är ganska långsam i början, vi har väl läst 4-5 kapitel. Jag tror inte barnet skulle ha läst boken själv. Det händer för lite om man jämför med andra böcker med samma målgrupp t.ex. Cirkusdeckarna, Sune osv, men det funkar när jag läser högt. Men än har inte några förrymda syskon dykt upp, men kommer kanske och då ökar väl tempot.

Åtta-nioåringen och jag har läst Järnprovet - Magisterium samtidigt men tyst. Barnet har läst dagtid och jag har läst "ikapp" kvällstid. Tack för tipset @pollex ! Det har varit riktigt kul att dela en läsupplevelse på ett nytt sätt. Bak i boken står det att författarna har inspireras av Percy Jackson-serien. Skulle det vara något för din äldsta, @pollex ?

Vi läste den första delen i Percy Jackson högt förra året och sen i somras lyssnade åtta-nioåringen på flera av delarna samt läste någon del som tystläsningsbok i skolan. Språkmässigt är de väl som Magisterium-boken.
 
Kalle och chokladfabriken gillades mycket av åttaåringen här hemma! :) Saltkråkan har jag läst med både honom och femåringen, nostalgi men jag fick för min egen sinnesfrids skull hoppa över det ständiga tjatet om Malins skönhet... däremot slog det mig nu som vuxen läsare hur tungt hon måste haft det efter att mamman dog och hur ung hon var då, det gick mig förbi som barn.
Alltså den är ju inte knasigare än Kalle och Chokladfabriken utan snarare i samma liga.
 
Vi läser lite samma typ av böcker som er och hittills så är Fablehaven-serien av Brandon Mull en stor favorit.

Vargbröder var ok men ska inte läsas direkt efter Fablehaven eftersom de då är supertråkiga i jämförelse :o

Narnia är mer transportsträcka och läsa för läsandets skull. Språket är ålderdomligt men ledde då till många diskussioner och ordförklaring vilket i sig var bra.

Mvh Miks

Fablehaven är ett jättebra tips som han tyvärr redan läst och verkligen gillade! :)

Vargbröder lät lovande, den har jag reserverat nu! Har försökt spännings-detoxa ;) honom lite precis med några böcker ur andra genrer men nu är han igång med Djupgraven på tips från @Jozze så det detoxen blev inte så lång :p

Läste ni Narnia tillsammans? :)
 
För åtta-nioåringen läser jag Skogens systrar. Det är så skönt att läsa något okomplicerat med korta kapitel. Tack för tipset @Fille ! Men den är ganska långsam i början, vi har väl läst 4-5 kapitel. Jag tror inte barnet skulle ha läst boken själv. Det händer för lite om man jämför med andra böcker med samma målgrupp t.ex. Cirkusdeckarna, Sune osv, men det funkar när jag läser högt. Men än har inte några förrymda syskon dykt upp, men kommer kanske och då ökar väl tempot.

Åtta-nioåringen och jag har läst Järnprovet - Magisterium samtidigt men tyst. Barnet har läst dagtid och jag har läst "ikapp" kvällstid. Tack för tipset @pollex ! Det har varit riktigt kul att dela en läsupplevelse på ett nytt sätt. Bak i boken står det att författarna har inspireras av Percy Jackson-serien. Skulle det vara något för din äldsta, @pollex ?

Vi läste den första delen i Percy Jackson högt förra året och sen i somras lyssnade åtta-nioåringen på flera av delarna samt läste någon del som tystläsningsbok i skolan. Språkmässigt är de väl som Magisterium-boken.

Percy Jackson hade jag inte koll på men nu slängde jag mig direkt på reserveraknappen, tack för tipset! :)
 
I väntan på lite reserverade böcker lånade jag lite på chans från andra genrer åt åttaåringen:

- IRL - Ilskan. Rädslan. Löftet. blev jag rentav sugen på att läsa själv :D
- Egon - hälften alien, den hade han tydligen läst om i KP och där fick jag t.o.m. låna uppföljaren :up:
- Våga skjuta, kul att göra mål, osäker på om han faktiskt läste den men han påstod det :D. Fotbollsböcker brukar fungera helt okej, vi har tidigare läst Olika förlags serier om svenska spelare som t.ex. Charlotte Rohlin.

På reservationslistan för hans del just nu står de som jag fick tipsat om ovan och fortsättningen på Djupgraven respektive Monstret i natten.

Femåringen och jag fortsätter med Hej hej Mattias, här om dagen var han ute och byggde en maskgård inspirerad av snigelgården som Mattias och hans kompisar bygger i boken :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 697
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 381
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp