Sv: Vad man har i handen...
Vilken intressant diskussion!
Jag rider inte barock utan vanlig dressyr, och fattar inte heller helt skillnaden vad gäller detta med kontakt med hästens mun. Med sakta ökande rutin får jag mindre och mindre i handen, nu kallar tränaren det för "bettets vikt", och det är ju inga två kilo som nämns i tråden.
"Sug" framåt känns inte önskvärt. Känns mer som att den hästen skulle rusa iväg vid eftergift på tygeln från min sida, vilket jag inte önskar. Men Mabuse menar kanske på ett annat sätt?
Hängande tygel - jag förstår inte varför det är ett mål i sig, och jag förstår inte ens helt vad det är. Men om jag säger att jag eftersträvar att eftergift med tygeln är min vanligaste och viktigaste typ av tygel"tag", är jag på samma spår då? Innertygel "hänger" nog ganska ofta på böjt spår, men yttertygeln handlar mer om tillfälligt "häng" och så hämtar jag upp, och ger efter igen...
Tex att jag vänder hästen (när det flyter) för skänklar, sits och eftergift i innerhanden. En anings kontakt på yttersidan, mest för att hålla bogen under kontroll. Kunde jag kontrollera ytterbogen med bara skänkel (sits) skulle jag känna mig väldigt cool, men är det ett viktigt mål?