Vad måste du byta ut?

Sv: Vad måste du byta ut?

Jag tror inte att det är så mycket i själva tävlingsutrustningen som jag behöver byta.
Däremot är nästan alla mina "vanliga kläder" märkeskläder. Tycker det verkar helt korkat att jag inte ska kunna ha på mig tex västen på framridningen bara för att den har en logga eller gå in kafeterian o ta en fika pga att det står Kingsland på tröjan.

En sak att man inte har det under själva tävlingsmomentet men annars..jävla trams

Eskadron senskydden och Kingsland jackan osv.. får bara tävla dressyr helt enkelt men då måste jag ändå köpa ett nytt schabrak för har inget dressyrschabrak utan logga. :p :cry:

Allt, men så länge inte ridsportförbundet betalar för ny utrustning (som skulle gå på typ 30-40 k efter snabb räkning) så kommer jag inte bry mig. de får väl diska mig om det är så hemskt. Sen tror jag inte den här regeln kommer bli av, det kommer bli sån storm från ryttare (främst ponny) och förbundet kommer få backa.

Dom flesta täcken får jag inte ha. Inga horseware eller BoT eller eskadron.

Jag får byta ut täckena, schabrak och ev kavajen och benlindorna men det tänker jag inte göra ändå :p

Åh nej..mitt älskade back on tracktäcke!:cry:

Men det har hästen bara i släpet..folk får väl blunda när man lastar ur o tills man har hunnit rycka av det..:angel:

Måste byta ut ALLA mina täcken i så fall, både vanliga som rid, transportskydd/benskydd, schabrak, vissa träns etc...och så länge ridsportförbundet inte lägger ut en ersättningsumma för utrustningsbyte så tänker jag inte bry mig...det rör sig ju om tusentals kronor.

Nu har jag visserligen inte läst bestämmelserna eller alls är insatt i hela den världen men går det inte bara att täcka över loggor och märken? Lite silver/eltejp tex? Inte snyggast kanske men fyller kanske funktion så att man slipper köpa nytt direkt:)

Om det där kommer gälla täcken, transportskydd osv med blir det grava problem - och mycket silvertejp (jättesnyggt, verkligen..) För alla Horsewaretäcken (och Bucas med - och en rad andra) torskar direkt. DOCK, jag är inte så säker på att SvRF menat täcken och transportskydd rent så - men vem vet när de är i farten..

Jag tänkte när jag läste reglerna att 'äh, inga problem för mig'. Sen satt jag och sorterade lite kort och eh.. Det är kört så snart han går ur transporten.. HW Amigo täcke + transportskydd = för stora loggor.

Benskydden (Professionals Choice) är körda. Och slår mig när jag skriver det här att det nog är en diskret logga på hjälmen (går och kikar..) - jajamensan, och den är för stor.

Schabraken har för stor logga allihop, luvorna med, trots att jag söker (långt innan detta) utan eller med SMÅ loggor..

Dock, vi lär ju knappast tävla mer än synnerligen sparsamt och då distans. Min utrustning klarar sig om jag byter tröja och kör med hjälmöverdrag (antar jag, för syns loggan inte måste det ju vara lugnt). Sen får jag väl tejpa över på transportskydden, täcket och benskydden. Tänker f*n inte köpa specifika täcken och transportskydd för en handfull jäkla tävlingar inte. Benskydd så jag har PC av en anledning så tänker inte byta dem.

Jag AVSKYR stora loggor, och tänkte som sagt i mitt stilla sinne att jag ju inte kommer att beröras av det där. Ha så fel jag hade, typ ALLA kommer säkerligen att beröras på nåt vis. Jäkla idioti de hittat må, nån måtta må det ju vara!

Sen hur sjutton det här kan störa någon (ja möjligen att det är knallrött då *s*, men loggorna), det övergår mitt förstånd?

Täcket + transportskydden
298965_146016628827652_100002579461412_217966_180611145_n.jpg

Benskydden
312924_146017622160886_100002579461412_217976_1822144352_n.jpg

Schabraket (benskydden)
296615_140009846094997_100002579461412_195502_1514044_n.jpg

Hjälmen (det där schabraket förstår jag varf det inte är gdk, skulle inte vilja ha det på tävling heller)
264235_100945110001471_100002579461412_5320_2047751_n.jpg

Senast ändrad:

Slog mig att det är en stooor logga präglat i lädret på dressyrsadelgjorden. Undrar om de tänker krypa under och kolla den? :devil:

(Om reglerna ska tillämpas så strikt som det verkar i skrivningen, lovar jag att som ren 'hämnd' brodera LIEMANNEN skitstort över hela täcket och inte försitta EN enda chans att släpa runt honom med täcket på. Man kan nog få till rätt stort broderi på schabraket med.. Eller köra med dödskallar eller nåt på schabraket - och så får jag väl starta en dressyrklass bara för att... Sy ett schabrak i samma tyg som sadelöverdraget på bilden nedan typ ;P
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...31261542_100002579461412_132196_2231313_n.jpg

Jag vet inte heller om det gäller täcken, men det står ju utrustning på tävlingsområdet och som sagt med förbundet vet man aldrig. Hursomhelst kommer jag inte bry mig. Jag får väl strippa på tävlingsplatsen då om dom säger något :devil:

NU förstår jag hur de tänkt. FATTA vilken ökad mediebevakning och uppmärksamhet ridsporten kommer få när var och vartannat ekipage börjar strippa ;P

Jag vet inte heller om det gäller täcken, men det står ju utrustning på tävlingsområdet och som sagt med förbundet vet man aldrig. Hursomhelst kommer jag inte bry mig. Jag får väl strippa på tävlingsplatsen då om dom säger något :devil:

Go Rider!! :banana::bow:

Lova att berätta hur det går!

KL

Ett litet tips till alla som måste byta ut hälften om det nu är så stränga regler är att tejpa över loggan (funkar kanske inte på schabrak men). Kanske inte det snyggaste men det går att anpassa tejpfärgen hyffsat och det är väldigt ekonomiskt :idea:

Under de tävlingarna jag varit på har någon aldrig påpekat någonting och jag har haft för stora loggor på det mesta. Hade dubletter av det mesta och vit silvertejp med mig utifall jag var tvungen att täcka löver loggan på ridbyxorna

kl

Stackars Ridsportförbundet, det händer för lite när det är lågsäsong helt enkelt. :devil:

För min del behöver jag inte ändra något, förutom sadelns logga/platta.
Men där sätter jag stop, i h*lvete heller att jag river bort den! Det får finnas gränser för dumheterna. I så fall kan Ridsportförbundet få betala värdeminskningen på sadeln. Det borde dom har råd med, med tanke på hur mycket pengar dom tjänar på sina medlemmar nu för tiden. :devil:

tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller
logotyp endast exponeras på en maximal area av:

Så läs noga :) Det är ju bara inne på tävlingsbanan och prisutd detta gäller!
Och vad jag vet är det väll ingen som tävlar med transportskydd och täcke på ;)

Så möjligen att folk får byta schabrak och inte ha KINGSLAND skrivet över hela ryggen, men så var det ju detta året också om man läste reglerna noga!

Hästen:

Sadel (två inpräglade loggor) - 30000 kr
Träns (för stor inpräglad logga) - 3500 kr
Tyglar (två loggor) - 1250 kr
Förbygel (två loggor) - 3500 kr
Sadelgjord (gigantisk logga på själva magplattedelen) - 4000 kr
Senskydd (för många och för stora loggor, flera par skydd) - 7000 kr
Schabrak (för stor logga, endast ett påverkas) - 1500 kr
Täcken (alla är otillåtna) - 15000 kr
Transportskydd (för stort) - 1500 kr

Ryttaren:

Hjälm (endast den ena blir otillåten) - 3000 kr
Väst (för stor logga) - 4000 kr
Kavaj (för stor logga) - 5000 kr
Skjortor (i princip alla berörs) - 5000 kr
Skjärp (två loggor) - 2500 kr

Totalt: 85750 kr

Sedan undrar jag om uppstallningen tillhör tävlingsområdet? Då ska ju stalltäcken, grimmor, grimskaft, lindor, paddar mm. räknas in, förstår ni vilka summor detta handlar om?

Lincenserna, fine, men nu får dom väl ändå ge sig? Jag ska väl inte behöva byta sadel när det är den ENDA som passar och den inte går att få utan de inpräntade märkerna?

Detta är sjuka regler, och jag kommer faktiskt inte att följa dom, har inte råd att lägga ut ca. 90000 kr på en ny utrustning... För jag vill inte behöva gå ner i kvalitet bara för några sjuka regler!

Diana

Sadeln, den är märkt två gånger med "märket" på sadeln.
Sadelgjorden har en ingraverad logga som är längre än 3 cm.
Bootsen.
Lindorna.
Ett par schabrak.
Alla täcken.
Alla skritttäcken.
Transportskydd.
Svansskydd.
Tävlingskjorta.
Ridbyxor.
Spö.

Räknas jackor och tröjor som man rider fram i?

tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller
logotyp endast exponeras på en maximal area av:

Det är formuleringen som tillhörde de gamla reglerna, nu ser det ut så här:

2. Identifiering av ickesponsortillverkare
tävlingsområdet och under prisutdelningar får namn eller logotyper...

Så om dom inte har skrivit fel så är det rätt kört....

Diana

KL

Ett litet tips till alla som måste byta ut hälften om det nu är så stränga regler är att tejpa över loggan (funkar kanske inte på schabrak men). Kanske inte det snyggaste men det går att anpassa tejpfärgen hyffsat och det är väldigt ekonomiskt :idea:

På schabrak kan man ju ha en tyglapp i matchande färg som man nålar fast med lite säkerhetsnålar över loggan :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
426
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 457
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår