Vad måste du byta ut?

Sv: Vad måste du byta ut?

Jag "kommer att få byta ut" (som om jag skulle byta ut min utrustning, haha):

• Lamicell-hjälm
  • Säkerhetsväst riders company (nästan säker på det iaf)
  • Alla mina benskydd
  • Några schabrak
  • Skrittäcke i fleece från capriole

Liten lista på populära saker som blir förbjudna:
  • Schabrak och huvor från bla hööks, JW, schockemöhle, jacson, lami-cell, scapa, glen gordon, exklusiv horse wear och equipe
  • Kavajer från bla JW & animo
  • Ridbyxor från bla JW, kingsland och eventuellt Mountain horse (beroende på om brodyren på baksidan räknas som logga)
  • Ridhjälmar från GPA, Lami-cell, BoT, uvex, JW, hööks
  • Benskydd från JW, hööks, catago, eskadron, veredus, hv polo
  • Stövlar från bla Tretorn, dyonchaps
  • Boots från bla catago och professional choice
  • Jackor, tröjor, tshirts, skjortor och strumpor från bla JW, Kingsland, Mountain horse, BoT, hööks, Kyra K, pikeur
  • Transporttäcken, skrittäcken, stalltäcken, fleecetäcken osv från bla horseware, JW, HV polo, hööks, exklusiv horse wear, lami-cell, capriole och shires
  • Övrig utrustning såsom grimmor, transportskydd, träns, sadlar, sadelgjordar, benlindor osc från alla möjliga olika märken.

Alltså: Ni ser själva att det här funkar inte. Går ju inte att byta ut hela garderober värde 5000-50.000+ för en sånhär skitsak. Skrev till SvRF på fb dessutom och fick till svar att "Vi följer det internationella ridsportförbundet FEI:s regler vad gäller märken på utrustning vid tävling. Det har inte skett någon ändring i reglerna utan de har bara förtydligats.", alltså har tydligen regeln funnits redan innan bara att de har valt att plocka fram den i rampljuset och ta den på större allvar (?). Hur som helst så tänker jag inte bry mig minsta lilla om det och förmodligen inte de flesta domare/överdomare heller, i värsta fall om nån no-lifer-domare skiter ner sig så får man väl som andra föreslagit ta med en tejprulle eller nåt. ;)

Förhoppningsvis lägger domarna krut på att säga till alla krattor där ute på banorna som inte kan rida utan piskar, sporrar, ryter och slår sin hästar istället, för reglerna för spöanvändning har faktiskt också blivit skärpta för 2012! :bump: sen vilka domare som bryr sig om det märker vi ju, men eftersom de skitit i det hittills kan ju vi likagärna skita i utrustnings-regeln... :angel:

Men hur snyggt är det, när man spenderat en hel del pengar på ett schabrak så vill man väl att det ska se bra ut?

Jo visst, men om man nu absolut vill använda det där snordyra schabraket på tävling och inte bara på träning, och dessutom gnäller över att man är "tvingad" att köpa ny utrustning. Om man absolut inte vill köpa nytt finns det ju lösningar, även om dem kanske inte alltid är så superestetiska. Samma med att använda tejp i matchande färg för att täcka över loggor på benskydden eller bootsen osv.

*KL*

Alla ni som "gnäller" på att ni måste byta ut era säkerhetsvästar, ni kan ju faktiskt rida med dem UNDER nåt annat ( i hoppning tex under kavajen)

Ja stämmer det, är det ju verkligen kört och helt sanslöst. DET ÄR ORIMLIGT! Som Idol-Kishti skulle ha sagt. Snacka om att man ska bojkotta och starta en egen ridklubb sponsrad av företag ;)

Har nog bara benskydd + boots jag kommer behöva byta ut. Både hopp och dressyrskydden. Och även ett par schabrak som inte duger. Misstänker att min dressyrgjord är körd också men tror ingen kollar under magen på hästen så det lär ju inte hända att den blir utbytt.

Fast överväger faktiskt att börja producera någon sorts klisterlappar med texten "CENSUR" över bara för att göra en markering:grin:..

Senast ändrad:

Man kanske inte behöver täcka över det såvida man inte blir tillsagd :idea:. Som jag tidigare sa har jag aldrig varit med om att någon brytt sig om det varit för stora loggor.

KL

Nu har jag inte tävlat på ett tag, men om jag skulle få ändan ur vagnen och visa upp skäcken över några skutt så behöver jag i stort sett inte byta ut något. Möjligtvis har jag inga vettiga benskydd, men det mesta av min utrustning har faktiskt inga blaffiga loggor eftersom jag inte är så förtjust i det.

Sen är loggorna en grej som kommit starkt de senaste 3-4 åren. Jag började plugga 2008 och slutade i stort sett köpa hästprylar i den vevan. Jag har massor av kvalitetsprylar inköpta innan dess, men det mesta är faktiskt med små diskreta loggor.

Kolla i tråden "märken på tävling":). Denna tråden är enbart för att kolla hur många som behöver byta vad, och om det faktiskt kommer påverka deras tävlande:).

Tack. Har kollat in den. :)

Jag måste byta ut mitt schabrak som matchar min luva och min kavaj till pricka :cry: och mina nya Eskadronskydd. :mad:

KL

Nu har jag inte tävlat på ett tag, men om jag skulle få ändan ur vagnen och visa upp skäcken över några skutt så behöver jag i stort sett inte byta ut något. Möjligtvis har jag inga vettiga benskydd, men det mesta av min utrustning har faktiskt inga blaffiga loggor eftersom jag inte är så förtjust i det.

Sen är loggorna en grej som kommit starkt de senaste 3-4 åren. Jag började plugga 2008 och slutade i stort sett köpa hästprylar i den vevan. Jag har massor av kvalitetsprylar inköpta innan dess, men det mesta är faktiskt med små diskreta loggor.

Ja det är vad du tror, mät och du kommer finna annat ;) Dom små diskreta loggorna kan också vara för stora 1m hög och 3cm bred är inte stort.

Jag har precis som du inte heller köpt nytt på länge men det hjälper inte.

Ja det är vad du tror, mät och du kommer finna annat ;) Dom små diskreta loggorna kan också vara för stora 1m hög och 3cm bred är inte stort.

Nej det är verkligen inte stort!! :crazy: Jag kommer inte byta ut min Mips-hjälm för den här regeln och jag tänker inte förstöra den genom att rycka lös loggan heller. Nån hejd får de ju vara :crazy:

Tänker inte byta ut något ^^ tror inte direkt att dom går runt med måttband och kastar ut alla som bryter mot regeln, sålänge man aktar sig för ponnymammorna så tror jag att man klarar sig fint :) Tycker att regeln är löjligt överdriven.

KL

Jag får byta ut i stort sett allt...

Franskgjorden
Lindor
Boots
Täcken
Transportskydd
Sadeln klarar sig precis. Ska dock mäta Amerigos logga för säkerhetsskull, men det är det sista jag byter nu när jag äntligen hittat en passande sadel.

Skjortan
Animokavajen
Tveksam till mina ridstövlar, om Königskronan får förekomma två gånger, en på vardera sida.
Ridhandskarna
Jackor

Ändå så är jag väldigt sparsam med stora loggor, men hitta kvalitetsprodukter med loggor under 3 cm2 är ju i stort sett omöjligt...

Joo, om man hade den turen... Själv tävlar jag ponnydressyr, så kommer tyvärr inte undan dem :crazy:

Njae, jag tror faktiskt att jag ligger ganska bra till. Har inga märken på mina ridbyxor, stövlar eller hjälmen (min CO har ingen autograf i nacken, märket är inne i hjälmen). Kavajen (eurostar) har inte heller några blaffor - men jag hade nog tävlat i mörkblå/svart tröja ändå.

Nu har jag ingen hoppsadel, men min dressyrsadel har inget synligt märke, alla mina träns har små märken på pannbandet som är ca 1x2 cm max. Schabraken från Eskadron har märket under sadeln osv...

Som sagt, benskydden. Men jag tror mina Pessoa går fria, så de skulle jag kunna ha.

*kl*

Inser att mina benskydd inte klarar sig, Tekna har stansad logga längs hela ytterkardborren.

Finns det ens några benskydd godkända för unghästar som inte har för stora loggor?

*kl*
Frågan är om detta kommer att efterföljas, ska ÖD ägna tid på tävlingsplats till att springa runt och mäta?

Ska man hårddra det hela så lär våra transportskydd och en del täcken ligga risigt till.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 457
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka