Vad måste du byta ut?

Sv: Vad måste du byta ut?

Allvarligt talat så borde den här regeln ENDAST gälla på nationell och internationell nivå OM de nu hade använt de små grå. För handen på hjärtat, hur många har sponsorer på lokal/regional nivå? Det är ju för att de som sponsrar ska synas som alla andra ska se ut som trashankar med tejp överallt.

Men vad ska hända med oss som tävlar nationellt och internationellt och som inte är sponsrade? Ska vi behöva rida runt med silvertejp överallt? Eller har vi automatiskt mer pengar eftersom vi tävlar större tävlingar, och därmed kan köpa nytt? Nej det har vi inte, så varför ska vi särbehandlas jämfört med de som tävlar lokalt/regionalt? :crazy:

Diana

Allvarligt talat så borde den här regeln ENDAST gälla på nationell och internationell nivå OM de nu hade använt de små grå. För handen på hjärtat, hur många har sponsorer på lokal/regional nivå? Det är ju för att de som sponsrar ska synas som alla andra ska se ut som trashankar med tejp överallt.

Fast i Skåne rider rätt många landslagaryttare sina unghästar på lokal och rehional nivår. De rider då såklart med sin sponsorutrustning.

Och inte sjutton ser man väl ut som en trashank för att man inte ska ha jätteloggor?! Jag har inte haft några stora loggor när jag tävlat och då ser vi ändå way mycket bättre ut än de med sina dyra loggschabrak...

Men vad ska hända med oss som tävlar nationellt och internationellt och som inte är sponsrade? Ska vi behöva rida runt med silvertejp överallt? Eller har vi automatiskt mer pengar eftersom vi tävlar större tävlingar, och därmed kan köpa nytt? Nej det har vi inte, så varför ska vi särbehandlas jämfört med de som tävlar lokalt/regionalt? :crazy:

Diana

Det var inte så jag menade :) , men eftersom andelen sponsorer är avsevärt större i nat/int så är det väl där de skulle kunna tänkas protestera.
SvRF hänvisar dessutom till FEI-regler och de gäller väl när man rider int?

Jag tycker hela regeln är ogenomtänkt öht och borde tas bort.
Det känns lika mossigt som när endast amatörer fick vara med i OS och de bästa var diskade från deltagande eftersom de tjänade pengar på sin sport!

Du får ha KL jackor och sånt också då måtten bara är rekomendationer!

Tycker inte det där är mer än att dom försvarar sig, det är samma sak som står i tr och det är ju helt sjukt att dom säger att det bara gäller det som syns under tävlingsritten! vad menas med det?!! Står du still och väntar på startsignal bredvid publiken ser dom ju minsta logga ändå? Antingen gäller en regel eller inte, det ska inte finnas gråzoner!

Jag förstår faktiskt inte vad det är som göra att allting i utrustningsväg med logga sticker så otroligt i ögonen på dig? Du skriver att du ser "way mycket" bättre ut än de med stora loggschabrak, det kan väl vara så i DINA ögon, men varför ska man gå så långt att man glädjs åt att andra inte får känna sig fina?

Även om DU tycker att något är fult, tycker nog många och framförallt alla som rider med den typ av utrustning tvärt emot, hur skulle det då kännas om de stod och hurrade för att man hade förbjudit DIN utrustning? Typ BRA för så som du klär dig och din häst är FULT, jag är GLAD att det är FÖRBJUDET? Varför stör du dig så mycket på det att det måste vara förbjudet och inte upp till var och en vad man själv tycker är fint?

En annan aspekt du kanske bör ta i åtanke gällande reglerna är att detta inte endast drabbar de, i dina ögon, fula ekipagen på tävlingsbanorna, utan även alla återförsäljare och tillverkare av ridsportutrustning. Detta kan komma att leda till stora ekonomiska nederlag för många butiker, då vårens kollektion t.ex redan är beställd, och helt ärligt så ger de flesta tillverkare blanka fan i vad just lilla Sveriges ridsportförbund kräver, så inte kommer det att korrigera sina produkters loggor för en sådan sak.

Fast i Skåne rider rätt många landslagaryttare sina unghästar på lokal och rehional nivår. De rider då såklart med sin sponsorutrustning.

Och inte sjutton ser man väl ut som en trashank för att man inte ska ha jätteloggor?! Jag har inte haft några stora loggor när jag tävlat och då ser vi ändå way mycket bättre ut än de med sina dyra loggschabrak...

Jag tänker inte köpa nya grejjer, alltså får jag använda tejp => lappat o lagat => trashank.

Jag har inga stora loggor på schabrak el dylikt, däremot bryter Stübben-sadlarna (jag har en dressyr och en hopp)mot reglerna eftersom deras märke finns inte mindra än 5 (!) ggr i olika storlek på sadlarna.
Benskydden har loggor som är större än 1x3cm och ska man ha bakbenskydd som är godkända för hästar under 8år finns det inte mycket att välja på.
Säkerhetsvästen har en logga som är lite större (inte mycket, men dock) än tillåten storlek. etc etc

Så bara för att man inte är en av dem som har de "enorma" loggorna, så innebär det inte att man är grön regelmässigt.

Jag tyckte inte det blev speciellt klart... Får man ha blaffaloggorna iaf? :confused:

- Det är from 2012 tillåtet att bära till exempel logotyper utan att ha ett sponsorskontrakt på nationell nivå i Sverige, betonar Tobias Mattsson, ordförande i Tävlingssektionen. Så köper någon ridbyxor eller annat med en tillverkningslogotyp enligt tillåten sponsoryta är det inget problem att tävla med dessa.
Här har Tävlingssektionen underlätta för både ryttare och tillverkare. Tidigare krävdes ett avtal mellan ryttare och sponsor även på nationell nivå. Är det ryttare som rider internationellt krävs ännu ett sponsorsavtal för att ryttaren ska få bära reklam.
- Men vill den lokala ridsportbutiken sponsra en ryttare är det nu helt ok, precis som om mamma eller mormor köper utrustning med logotype på, förtydligar Tobias.

Jag förstår inte heller, betyder det att så länge man inte betalat det själv är det OK men köper man för egna pengar är det inte OK? Helsnurrigt.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som göra att allting i utrustningsväg med logga sticker så otroligt i ögonen på dig? Du skriver att du ser "way mycket" bättre ut än de med stora loggschabrak, det kan väl vara så i DINA ögon, men varför ska man gå så långt att man glädjs åt att andra inte får känna sig fina?

Även om DU tycker att något är fult, tycker nog många och framförallt alla som rider med den typ av utrustning tvärt emot, hur skulle det då kännas om de stod och hurrade för att man hade förbjudit DIN utrustning? Typ BRA för så som du klär dig och din häst är FULT, jag är GLAD att det är FÖRBJUDET? Varför stör du dig så mycket på det att det måste vara förbjudet och inte upp till var och en vad man själv tycker är fint?

En annan aspekt du kanske bör ta i åtanke gällande reglerna är att detta inte endast drabbar de, i dina ögon, fula ekipagen på tävlingsbanorna, utan även alla återförsäljare och tillverkare av ridsportutrustning. Detta kan komma att leda till stora ekonomiska nederlag för många butiker, då vårens kollektion t.ex redan är beställd, och helt ärligt så ger de flesta tillverkare blanka fan i vad just lilla Sveriges ridsportförbund kräver, så inte kommer det att korrigera sina produkters loggor för en sådan sak.

Ja, naturligtvis handlar det om min egen personliga smak. Jag antar ju att folk här är så pass smarta att de fattar att alla inte tycker att samma saker är snygga. Och jag får väl tycka att de stora loggorna är fula?

Sen har jag fler gånger i denna tråden och de andra upprepat mig om fördelarna för sporten med regeln. Exempelvis borde det bli lättare för ryttare även på lägre nivå att faktiskt få sponsorer. Därför att det enbart kommer att vara sponsorer som kommer att få synas! Idag drunknar de i mängden av betald reklam och det finns ingen mening alls att sponsra en ryttare-för vem kommer att se det ändå? Det ser jag som en rätt stor fördel för sporten:).

*kl*

Vill även påminna om att denna tråden faktiskt handlar om VAD NI MÅSTE BYTA och OM DET PÅVERKAR ERT FORTSATTA TÄVLANDE. Finns annan tråd om regeln som sådan.

Vad jag har fattat det som, är det numera tillåtet att vara sponsrad utan att ha ett avtal, om du rider nationellt.

"Mom 151 Sponsorskap, reklam

1. Reklam, sponsorer

En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer.

Ryttare har rätt att bära reklam (logotyp) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn

enligt nedan specificerade ytmått.
"

Därför kan man då bara säga att man är sponsrad och får då ha logor? Men det står ju inget om skydd..
Och vad är då vitsen med paragrafen om icke-sponsrade kläder? Den är där bara för att det är en FEI-regel?

kl
32832050.jpg

Dressyr: Sadel, sadelgjord, schabrak, träns, benlindor, boots, stövlar, ridbyxor, kavaj, handskar och hjälm -ej godkända.

32832051.jpg

Hoppning: Sadel, sadelgjord, träns, fram- och bakskydd, stövlar, ridbyxor, kavaj, handskar och hjälm -ej godkända.

Nu blev det faktiskt glasklart! Gläder mig att jackorna med stort Kingsland/Equilinetryck på armarna iaf inte kommer att vara tillåtna:).

Att du orkar bry dig så mycket om vad andra har på sig? :confused:

Håller med. Själv är jag ju lite av gamla skolan och skulle inte tävla i rödbruna stövlar eller kavaj i skrikig färg.. men jag skulle fortfarande inte jubla om det blev förbjudet, trivs nån annan i det så fine för dem liksom.

Jag har inte haft några stora loggor när jag tävlat och då ser vi ändå way mycket bättre ut än de med sina dyra loggschabrak...

Enligt vem?:confused:
Lika väl som att du inte gillar loggor så finns det ju andra som gör det. Tex jag. Ett av mina favvomärken är Kingsland och deras loggor. :D

Enligt vem?:confused:
Lika väl som att du inte gillar loggor så finns det ju andra som gör det. Tex jag. Ett av mina favvomärken är Kingsland och deras loggor. :D

Enligt mig såklart:p.

Nu spelar det iofs ingen roll vad jag tycker, och jag hoppar heller inte på dig personligen för att du gillar stora loggor. Jag skriver samma sak om och om igen att det hade gynnat riktiga sponsorer om inte alla sprang runt som reklampelare. Det hade också gjort ridsporten mer lik andra sporter som lagsporter där det spelas matcher-där är enbart sponsorreklam tillåtet på kläderna.

Sen vet såklart företagen med jätteloggorna om att kunderna betalar gärna för att det ska synas att de lagt en ganska stor summa på sin utrustning. Att förneka det är att vara ganska naiv. Det handlar om enkel marknadsföring och branding.

Jag ser helt enkelt fördelarna med att få bort loggorna. Men som sagt spelar det ingen roll i dagsläget:).

Att du orkar bry dig så mycket om vad andra har på sig? :confused:

Det handlar om produktexponering som jag stör mig på. Jag tycker inte att allt är fult! Har själv schöckemöhleschabrak som jag tycker är jättesnyggt:). Ni andra bry ju er uppenbarligen lika mycket eftersom ni kämpar så för att få ha loggorna kvar;).

Alla får väl försvara det dom tror på och tycker är snyggt?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
426
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 457
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår