Vad måste man ha/kommer sakna?

lady_vip

Trådstartare
:D Om en ganska snar framtid kommer jag börja plugga och det kommer på sin höjd bli råd till att köpa gummiband till manflätning;)

Ni som redan pluggar och har häst (eller lever med allmänt lite pengar) vad saknar ni som ni inte har råd att köpa nu utan att spara i all evighet?

Jag har massa prylar, men jag är så rädd att jag upptäcker att jag saknar något och sen inte kan köpa det utan att gneta hur mycket som helst.

Funderar på att hamstra typ utetäcken osv, men blir bara villrådig...

Kommer bara ha en häst kvar och den ska då tränas och typ tävlas nån gång i bland, så vi ska inte enbart skogsmulla för att jag blir fattig som en kyrkråtta.

Sv: Vad måste man ha/kommer sakna?

Jag läser och har två hästar = tiiiight ekonomiskt. Jag saknar pengar till tex körkort, bil och transport... Något som jag verkligen behövt ha för flera år sedan men liksom hamnat nååååågra år på efterkälken med :angel: Tack och lov för snälla systrar med både bil & transport! :bow:

Svårt också när jag behöver byta sadel, jag är rätt duktig på att sälja sadlar som sedan finansierar nästa sadelköp - men ibland kör det ihop sig och då är det tack och lov igen för snälla systrar som lånar ut pengar tills sadeln är såld! :love:

Jag kan tack och lov hålla nere vissa levnadskostnader tack vare att jag har min sambo.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju körkort, bil och transport, utan lån, så det är superlyxigt:D

Men ny dressyrsadel blir det nu i höst ev. (om jag kan sälja den där andra hoppsadeln nån gång *suck*), sen borde det hålla ett tag (ändringsbara bommar), men man vet ju aldrig...

Hur gör du med slitgrejer? Schabrak, lindor, grimmor, benskydd osv? Köper billigt? Har ett bra lager sen innan? Begagnat?

Utetäcken är ju också ett kapitel som kan bli ganska dyrt och som jag inte gärna vill tulla på passform och kvalité, men känns ju dumt att köpa i förebyggande syfte...

Jag hade maaaaaaaaaaassor med grejor sedan innan och köper även en del nu under tiden - men alltid till mässpriser, REA, begagnat osv. Aldrig fullpris - om det inte är Gekås förstås! ;)

Varför sparar du inte bara pengarna istället för att försöka gissa dig till vad du kommer behöva? :confused:

Min erfarenhet som student är att det inte är förbrukningsvarorna som är problemen - utan de plötsliga utgifterna. Typ fortkörningsböter och sånt :crazy:

Jag glömde i mina inlägg att jag är en sådan där person vars alla pengar går till hästarna - jag köper nästan inget till mig själv (kläder, smink osv) och ingen sprit, går typ aldrig ut osv. Jag sparar alltså in massor av pengar genom att INTE göra sånt som de flesta andra i min närhet gör.

Haha, mamma och pappa kommer fortfarande betala allt till hästarna. Det har dom alltid gjort, så har jag redan en massa saker och behöver faktiskt ingenting förutom transportskydd och ett regntäcke ;)

Är inte i din situation längre, men har levt några år med häst och begränsad ekonomi... Fick lägga alla pengar på sadelbyten och löpande utgifter såsom foder, veterinär, träningar m.m. och hade inte mycket pengar över till annat. Fick tänka efter lite mer och spara pengar till större utgifter såsom täcken m.m. och leta lite mer efter plånboksvänliga alternativ. Köpte inget p.g.a. märket utan för att det var bra kvalitet och prisvärt, med märke eller ej. Funkade ganska bra, men det var ju lite trist att inte kunna impulsköpa en massa grejer:angel:

Numera lever jag kvar lite i det tänket, och tänker efter både en och tre gånger innan jag köper något onödigt dyrt, trots att jag idag kan unna mig lite mera lyx...

Mitt råd är att helt enkelt tänka efter vad du behöver och om du verkligen behöver nya grejer hela tiden. Om du skippat ex. nya schabrak, luvor och lindor bara för att det matchar varandra kan du köpa utetäcken m.m. för pengarna istället när det verkligen behövs... Sedan kan man ju göra lite fynd på tradera och e-bay om man är sugen på onödiga märkesprylar...

Jag kände mig nästan aldrig fattig eller var orolig för att inte klara av kostnadet när jag pluggade. Visst fick man spara och fundera någon månad innan. Jag köpte tex, en dressyr och en hoppsadel sista terminen jag pluggade (jobbade extra) men hade råd med det.

Så orolig som att börja hamstra, det är ju onödigt. Lägg pengarna på ett häst konto istället och andvänd pengarna när du behöver dem.

:laugh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 301
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka