Vad menas? (gamla filmrullar)

kolblakkur

Trådstartare
Jag sorterade bland lite grejer och hittade gamla filmrullar. Hittade två stycken där det står unexposed på, så jag antar att de är oframkallade. Sedan hittade jag två stycken där det står fully exposed på. Vad menas med det? Har dessa bilder framkallats?

Enligt filmrullen är stegen unexposed - partially exposed - fully exposed - processed.

Jag sorterade bland lite grejer och hittade gamla filmrullar. Hittade två stycken där det står unexposed på, så jag antar att de är oframkallade. Sedan hittade jag två stycken där det står fully exposed på. Vad menas med det? Har dessa bilder framkallats?

Enligt filmrullen är stegen unexposed - partially exposed - fully exposed - processed.
Det kan vara så att rullarna har släppt på insidan, behöver inte handla om att de är ljusexponerade. Har du förvarat dem mörkt finns kan det fortfarande finnas god chans att framkalla dem. (om de har släppt på insidan är de extremt känsliga för ljus dock)

Det kan vara så att rullarna har släppt på insidan, behöver inte handla om att de är ljusexponerade. Har du förvarat dem mörkt finns kan det fortfarande finnas god chans att framkalla dem. (om de har släppt på insidan är de extremt känsliga för ljus dock)
De har förvarats mörkt, i medföljande plastburk :)
Jag menar mest: har jag framkallat dem, eller vad menar de? De är liksom nästan 20 år gamla, har ingen aning om vilka jag framkallat eller ej.

De har förvarats mörkt, i medföljande plastburk :)
Jag menar mest: har jag framkallat dem, eller vad menar de? De är liksom nästan 20 år gamla, har ingen aning om vilka jag framkallat eller ej.
Nej jag tror inte att du har framkallat dom. Ligger de kvar i sin originalrulle har inte negativet tagits ut. När man framkallar en sån rule bryter man rullen, den går inte tillbaka till kund/slänger man när man framkallar.

Edit: Unexposed innebär att du inte ens tagit någon bild med den rullen. Fully exposed att du tagit bilder men inte framkallat. Men kan också vara en indikering på hur negativet mår.

Nej jag tror inte att du har framkallat dom. Ligger de kvar i sin originalrulle har inte negativet tagits ut. När man framkallar en sån rule bryter man rullen, den går inte tillbaka till kund/slänger man när man framkallar.

Edit: Unexposed innebär att du inte ens tagit någon bild med den rullen. Fully exposed att du tagit bilder men inte framkallat. Men kan också vara en indikering på hur negativet mår.
Tack!
Nu får jag jaga rätt i en fotopåse i vettig prisklass.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: Enya
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 112
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka