Vad menas med att hästen "skjuter över" ryttaren?

E

Eli

Vad menas med att hästen \"skjuter över\" ryttaren?

Har en fundering angående en träning jag var på i helgen. Jag har ibland känt att jag "suttit snett", alt sadeln varit sned under ridning. Fick på senaste träningen höra, när jag klagade, att min häst skjuter över mig.
Har hört begreppet förr och nickat instämmande, men när jag funderar över det så vet jag inte vad det innebär egentligen... Borde ha frågat när jag ridit klart men glömde...
Har aldrig varit med om det på någon annan häst, alt inte fattat det.
Finns det någon här som har någon liknande erfarenhet?

Har aldrig varit på detta forum förut, kan tillägga att jag har ett kallblod och vi försöker träna akademiskt.
 
Re: Vad menas med att hästen \"skjuter över\" ryttaren?

Att hästen skjute över sin ryttare betyder att den på ett eller annat sätt går så att den försöker ha ryttaren på en sida av ryggen. Antingen p.g.a smärta eller p.g.a att den är starkare på ena sidan eller bara är van att bära ryttaren på en sida av ryggen.

Mitt sto skjuter inte riktigt över mig, men hon får mig att sitta snett med min höft, m.a.o skjuter hon till hälften över mig. Detta har jag dock konstaterat att detkommer från att hon inte riktigt vill bära med vänster bak så jag pallrade mig ned på backen för att få ordning på det och det håller jag "ännu" på med och det verkar hjälpa en hel del.
 
Re: Vad menas med att hästen \"skjuter över\" ryttaren?

Välkommen hit får jag väl säga! Alltid kul när det dyker upp lite nytt folk!

Det där med att hästen skjuter över en på ena eller andra sidan brukar hänga ihop med att hästen, liksom vi själva, har en svag och en stark sida. När du går i det varv där hästen är svagare blir det jobbigt att bära upp ryttaren, så hästen löser det genom att lite snitsigt peta över ryttaren (och sadeln) utåt, till den muskelsida som är starkare. Det här gör inte hästen medvetet, det sker på samma sätt som när vi nästan alltid tar samma ben först när vi börjar gå uppför en trappa. (prova själva får ni se, om ni går lika mycket med båda benen tillhör ni en ganska sällsynt skara).

Så är det (enligt min erfarenhet i alla fall) för de flesta som börjar rida "akademiskt", lite senare brukar man börja prata om att insidans ryggmuskulatur ska arbeta utan att bli "bullig" för det gör att ryttaren petas över till utsidan (insidans korta muskel blir högre än utsidans långa muskel). Jag har hört en tränare säga "att hästen ger plats för sittbenen på båda sidorna" som en beskrivning av att hästens ryggmuskler jobbade på rätt sätt och hästen kom till höger- respektive vänsterböjning på inverkan av ryttarens sittben.

Begrep någon över huvud taget det där sista stycket? *tveksam*
 
Re: Vad menas med att hästen \"skjuter över\" ryttaren?

Begrep någon över huvud taget det där sista stycket? *tveksam*

Val formulerat.

Ett praktiskt exempel kan dock vara att boja sin egen arm, dvs fora handen mot axeln. Om man gor det avspant sa kommer overarmens muskel att vara avslappnad (las inte bullig), om du gor det med kraft kommer samma muskel vara bullig och hard. Forestall dig samma resonemang fast pa ryggmusklerna.
 
Re: Vad menas med att hästen \"skjuter över\" ryttaren?

Just det, exemplet med armen är ett bra exempel!
 
Re: Vad menas med att hästen \"skjuter över\" ryttaren?

Kaske är dum, men jag fattar inte riktigt, eller jo jag tror jag fattar men vet inte vad jag ska göra åt det...
Min häst gör det i båda varven dvs skjuter ut mig till ytter sittben istället för inner. Detta har jag fått förklarat för mig handlar om att böjningen inte går helt igenom och att han är stel i innersidan. Han har också fått domen som "stel som en glasspinne" samt att han med höger bak tar ett litet kortare steg pga stelhet.
Har ridit för två AR tränare. Den ena säger att jag ska koncentrera mig på vad hästen gör mer än min sits, den andra precis motsatsen dvs koncentrera mig på sitsen och mindre på hästen. Vad tycker ni?
 
Re: Vad menas med att hästen \"skjuter över\" ryttaren?

Det ena funkar inte utan det andra - alltså för att lösa problemet måste man dels kunna använda sin sits på ett effektivt sätt, och dels jobba intensivt med hästens kropp. Svårt, med andra ord. Inte minst eftersom det är svårare att sittta ju sämre hästen böjer.

För att göra det lite lättare för sig kan man börja med att jobba hästen från marken, för att skapa bättre förutsättningar för att den ska bli lättare att sitta på = starta en god cirkel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
Träning Har tagit hem en 5 årig liten buse. Han är hur go som helst, dock outbildad, nyss kommit från ett halvårs travträning, så det ligger...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 521
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Ja, jag sitter här nu och funderar, jag var igår på uppridning för ridledarkursen (3v på strömsholm) och huvudet är fullt av tankar och...
Svar
9
· Visningar
1 331
Senast: Mithalagos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp