Vad menas? (språkfråga)

kolblakkur

Trådstartare
Läste precis en text där man använde sig av uttrycket "tidsliga och rumsliga principer ". Vad betyder det?

Svårt att säg utan lite mer sammanhang. Vad för ämne handlar texten om?
Kan du kopiera hela meningen, eller ett par stycken.

Kan tänka mig att något exempelvis kan organiseras/prioriteras etc. efter tidsliga och rumslig principer - istället för ekonomiska och sociala, kanske. Men det blir bara en spekulation om det kan passa i din text...

Svårt att säg utan lite mer sammanhang. Vad för ämne handlar texten om?
Kan du kopiera hela meningen, eller ett par stycken.

Kan tänka mig att något exempelvis kan organiseras/prioriteras etc. efter tidsliga och rumslig principer - istället för ekonomiska och sociala, kanske. Men det blir bara en spekulation om det kan passa i din text...
Det handlar om hur man ska analysera insamlat intervjumaterial. För att få fram det centrala så "bör texten organiseras enligt tidsliga och rumsliga principer".

Det handlar om hur man ska analysera insamlat intervjumaterial. För att få fram det centrala så "bör texten organiseras enligt tidsliga och rumsliga principer".
Tidsliga principer: att organisera utifrån tid, alltså t.ex. "material från 1970-1980" eller "material insamlat under vecka 2 och 3" eller "material insamlat kvällstid" eller "material från 14 april". Beroende på vad det är för studie då.

Rumsliga principer: jämför med ordet spatial. Organisera materialet utifrån var materialet befinner sig - exempelvis olika länder, geografiska områden, urbana/lantliga områden, lägenheter, inom akademin. Spatial förmåga handlar om hur man uppfattar världen, och genom att dela in material utifrån rumsliga principer kan man då se skillnader i hur olika grupper uppfattar frågor eller hur de ställer sig till olika antaganden.

Ungefär så skulle jag tolka det.

Tillägg: genom att organisera material utifrån dessa principer kan man därefter analysera materialet med dess kontext i åtanke och därefter göra antaganden (eller generaliseringar i vissa fall, beroende på ämne) om varför man fått de resultat man fått.

Senast ändrad:

Nu är jag långt ifrån någon expert på intervjustudier och dess metodik, men det är ett sätt att sammanfatta intervjuer genom att ta fram den väsentliga berättelsen i det som intervjupersonen har sagt. Det innebär, som jag tolkar det, att man ser till kontexten, dvs. det rumsliga och tidsliga sammanhanget, när man tolkar intervjuerna.

Intervjumaterial som handlar om något där analys utifrån geografi eller tid är relevant för den frågeställningen man ska svara på då? Har intervjupersonerna t.ex. olika bostadsorter som kan vara poäng att sortera efter och se om det är skillnad i deras svar baserat på det.

Men beror ju jättemycket på vad det är för material och vad man vill ha ut för kunskap från det hur man sorterar och kategoriserar vid analysen.

Om det t.ex. är långa etnologiska intervjuer så kan varje sak de talar om vara viktigt att placera i tid och rum. Om många olika saker berörs i intervjun som personen kan ha stött på i helt olika tillfällen under sitt liv och sedan berättar om i en salig blandning. För sådant ämne är ju plats och tid väsentligt för sammanhanget som man gör tolkningarna utifrån sedan - info från skogshuggarby i Norrland på 40-talet eller en skånsk bondgård 1902. Något sådant de är ute efter?

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
680
Senast: FrDrake
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 545
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: annersia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur