Vad motsvarar gradantal i bomvinkel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Penny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 893
P

Penny

Hej,

Om jag har mätt ut att min ponnys bomvinkel är 93 grader vad motsvarar det då i bomvidd? Vid? Skall sadeln ha exakt den bomvinkeln eller kan den vara större men inte mindre?

Sv: Vad motsvarar gradantal i bomvinkel?

Ca normal mot vid hos de flesta märken. 32 på Stubben.
Den kan vara lite större och jag har sett sadlar som enligt utprovare har passat som har en mindre bomvinkel än vad hästen är. Haka inte upp dig på bomvinkeln, prova istället.

Håller med. :) Men kanske mer mot vid än normal. Men det beror ju helt på märke, vissa är större i stl än andra. Vad för märken är du intresserad av?

Vi är intrresserade av Stübben Rex och där vet jag att i alla fall Edelweis i 32 ligger bra. Prestige passar inte (för rak rygg) och är även intresserad av en Pessoa. Vad tror du om en normal mot vid där-är intresserad av en som de inte vill lämna öppet köp på. Även en Cliff Barnsby i vid ( den får vi två dagars öppet köp på)och en Henri de rivel står på agendan. Rivelen har 31 i bomvidd - men jag har ingen aning om vad det motsvarar.

Problemet är är när sadlarna finns långväga och måste fraktas då bör jag vara någorlunda rätt ute. Men normal mot vid var min tippning också.

Rivel 31 = normal mot vid
Pessoa behlver du nog W på
Cliff Barnsby beroende av modell kan en 4 bli bra (prova!)

I värsta fall kan du köpa en sadel som är lite för vid, din dotter kan rida med en pad och så kan ni fylla på med lite stoppning i bossan..

Vad tror du på Rivelen 31 normal mot vid - blir den för tight?
Cliff Barnsbyn i strl 4 som vi får på öppet köp finns här i Stockholmsomr. Den ser fin ut och de vill ha 6000 är det rimligt? ( ser faktiskt nästanm ny ut på bilderna) tror att det ingick sprenger stigbyglar samt fårskinnspad också.

Vilken modell är dte? Ponnysadel eller?

Rivelen i 31 kan absolut funka. Frågan är väl snarare om den inte blir för böjd.

Ok, är Rivelen böjd? Vår ponny har ju ganska rak rygg (tyvärr funkar inte kameran för tillfället) och ändå lite manke. Prestigen funkar inte, glappar bak och glider fram.

Cliff Barnsbyn var en hopp ponnysadel.

Ok, ringer Mustang - tack så mycket för tipset.

Jag märker att jag är helt "off" i sadeldjungeln. Tur att man har dig då!:love:

Japp. Har inte svarat på senaste för har varit på hockeyturnering med sonen! Man har ju lyckats satsa rätt Hockey och hästar- gratis och tar ingen tid alls!:rofl:

Ja, tänk vad mkt pengar man lägger ner... Jisses. Alla mina pengar lägger jag på hästen... Jag ska till Mallorca i sommar... Men hur ska det gå på Eurohorse då? Kan ju int eköpa nåt. Har inte pengar till det... Och jag som hade tänkt storhandla... Även om jag har allt som hästen behöver och lite till (nu fyller jag bara på med märkesskit;) ) :angel:

Pessoa är ganska smala, ungefär som stubben. Så där behöver du nog vid!

Tack för hjälpen. Ska testa Rivelen om jag får ta den på öppet köp och så ska jag testa Barnsbyn. Men nu hittade jag en Rex i 16/ 32" och eftersom Edelweisen låg bra gör förhoppningsvis Rexen det med, eller hur?

Ja vissa saker kan man helt enkelt inte få nog utav.:D

Diabolical_Kitten skrev:
Rivel 31 = normal mot vid
Pessoa behlver du nog W på
Cliff Barnsby beroende av modell kan en 4 bli bra (prova!)

I värsta fall kan du köpa en sadel som är lite för vid, din dotter kan rida med en pad och så kan ni fylla på med lite stoppning i bossan..

Vet du vad stl W på Pessoa motsvarar hos M&N?? Jag trodde 32 men nu har ajg hört 31?

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, mellan 30-31 ligger den nog. Pessoa är inte så breda.

Ok, tack! Då hade jag fel, inte första gången:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej Kan någon förklara storlekarna på equipe-sadlarna för mig? Ibland heter de +1 +2. Vet att +1 då är fram på sadeln och +2 har något...
Svar
1
· Visningar
3 163
Senast: MiniLi
·
L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Hästtjej sedan barnsben men som tagit ett längre uppehåll pga livet. Sedan husköp har drömmarna om att äga häst igen väckts till...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur