Vad räknas som dolt fel?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cilvia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 984
C

cilvia

Jag var ju tvungen att avliva mitt lilla shettisföl för 3 veckor sen pga av VSD, ett hjärtfel.
Denna fölunge var sjuk som föl, dock utan diagnos på Strömsholm, och där fanns inte hjärtfelet, även den inremmiterade veterinären hörde inget fel på hjärtat.
Sen han kom hem från Strömsholm har han varit pigg, lekt med de andra fölen hängt med mamma ut på ridturer, men som jag skrev i en annan tråd, så blev han förkyld, och förkylningen ville inte ge med sig så jag tog ut veterinären, som konstatera detta blåsljud, och vi åkte iväg och gjorde ett ultraljud på hjärtat, som bara bekräftade det värsta, så han fick somna in samma dag.

Nu har jag skickat in pappren till försäkringsbolaget, och undrar, är detta ett dolt fel, eller?

Sv: Vad räknas som dolt fel?

Dolt fel är ett fel som (enligt beprövad erfarenhet) fanns när hästen köptes, men osm int ekunnat upptäckas vid en grundlig veteriärbesiktning. Köparen har ju undersökningsplikt, så kunde felet ha hittats så räknas det inte som dolt fel.

Har du köpt fölet eller är det egen uppfödning? I det senare fallet så kan det alltså inte var ett dolt fel.
Och det låter på din beskrivning som att felet uppstått efter sjukdomen, vilket gör att man nog får anse det som ett förvärvat fel.

Sv: Vad räknas som dolt fel?

Nej, jag har fött upp fölet själv, så då borde det alltså inte räknas som ett dolt fel.
Får väl se vad försäkringsbolaget säger i denna fråga, men det tordes ju inte vara några problem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om någon har någon erfarenhet av att köpt häst som är sjuk? Köpte en häst för ca 3 mån som visat sig ha blåsljud på... 8 9 10
Svar
188
· Visningar
34 449
Senast: Texaz
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis... 2
Svar
25
· Visningar
3 602
Senast: Faust_86
·
S
Övr. Hund Har en hund som är född med ett hjärtfel som ej upptäcktes vid 8 veckors besiktningen.När jag då skulle göra 12 v vaccineringen så...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: pzyhr
·
O
Trav Någon som har erfarenhet av travhäst med blåsljud? Min travare startade i ett lopp och tvärstannade 700 kvar vilket han aldrig gör, tog...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: ophelian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka