Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bio, The Wife. 4/5. Mycket sevärd för rollgestaltningarna, ffa Glenn Close men också Jonathan Pryce (även om jag har så svårt att tänka bort High Sparrow från Game of Thrones när jag ser och hör honom). Inte förrän i efterhand fattade jag att också den unge Joe Castleman spelades av en gammal GoT-skådis, där Viserys Targaryen. En del svenska skådisar bland Nobelarrangörerna, och @Vallmo självaste "Gustav Löwander" skymtade förbi som hastigast. (Gillar också Vår tid är nu, mycket!)

Extra kul att se precis så här i Nobeltider.

Ständigt aktuellt ämne om hur alltför många intelligenta, varma, talangfulla kvinnor genom åren har funnit sig i att på olika sätt stå tillbaka för män trots en minst lika stor eller överlägsen egen kompetens. Och många välfunna detaljer i hur ett förhållande med en narcissist kan vara.

Såg den igår. Håller med om betyget! Skulle ha velat veta varför i fridens dagar gick med på dealen. Glenn Close :love:.
 
Har testat Netflix för första gången och sett:

Bodyguard - grymt spännande som alla sagt, går inte att sluta titta på. Men en gnutta besviken på sista avsnittet, så utdragen spänningsscen (lite för mycket amerikansk-action-stil) och sen lite väl hastiga förklaringar på slutet.
The Crown - riktigt kvalitetsserie! Kändes lite segt i början men kunde inte sluta titta sen. Väldigt bra skådespelare! Säsong 2 bättre än 1.
Happy Valley - efter Bodyguard kändes den lite sådär avslagen och måttlig i början, men efter nåt avsnitt var man helt där och det inte att stänga av, så spännande! Och hela miljön sen, typ Morden i Midsomers motsats! Ser fram emot att titta vidare på säsong 2!
 
Ledighet och innesittarväder = orimligt mycket tid att kolla ikapp SVTs utbud.

Kollade genast alla tre avsnitten på Gardells nya serie "De dagar som blommorna blommar". Jag var väldigt förtjust i De halvt dolda och likaså i Torka aldrig tårar utan handskar. Höga förväntningar alltså. men det var något som inte funkade här trots rikligt med 70-talsnostalgi. En del upprepade grepp från förut och - som jag har sett någon recension konstatera - för övertydlig och överdramatisk och högtravande och hade vunnit på lite mer vilsamma inblickar i huvudpersonernas liv, nu blev det ofta jobbigt fragmentariskt och onödigt hackigt. Tyvärr!

Ändå sevärd för bra skådespelare och väldigt jobbig/plågsam scen i sista avsnittet (vilket också spoilas onödigt tidigt i serien). Men helhetsbetyget kommer bara strax över 3, kan möjligen sträcka mig till 3,5/5 om jag anstränger mig för att inte reta mig för mycket på de negativa delarna.

Vad som hittills bara har varit två av sex delar är Helt lyriskt med Fredrik Lindström och gästartister som tolkar svenska poeter. Men jag älskar det programmet! Så fina porträtt av poeter som förtjänar mycket mer plats, bra fokus på dem och deras liv och sedan själva låttolkningen som en liten pralin till dessert. Väldigt fina versioner både förra gången med bl a Molly Sanden som gjorde Edith Södergran och i kväll en finstämd version av Little Jinder/Bodil Malmsten. Och de andra väl se- och hörvärda de med! För tanken, genomförandet och hela upplägget: 5/5!
 
Har börjat kolla på Game of Thrones (ungefär 8 år efter alla andra :D ), har alltid velat se men dragit mig iochmed att det sägs vara lite svårt att hänga med iochmed alla karaktärer och historiken emellan dom. Men efter att någon skickade en youtube länk med the mother of dragons så gick det inte längre att undvika. Är på avsnitt 8 sitter fortfarande å väntar på drakarna :D
 
Tag - Alltför överdriven och omogen. 1,5/5. Dessutom så läste jag "knull" och "knulla" i stället för "kull" och "kulla" genom HELA filmen... :laugh::angel:
 
Bron säsong 1 - Uppskattade det dystopiskt gråa fotot och stämningen, även storyn och karaktärerna. 4/5

Beck 32 Steinar - Blev övertalad att se den, har väldigt svårt för tidigare Beck på grund av Persbrandt. Gillade Steinar betydligt bättre som karaktär, han har allt som Gunvald saknat. Hyfsat trovärdig story också. 4/5
 
Bron säsong 1 - Uppskattade det dystopiskt gråa fotot och stämningen, även storyn och karaktärerna. 4/5

Beck 32 Steinar - Blev övertalad att se den, har väldigt svårt för tidigare Beck på grund av Persbrandt. Gillade Steinar betydligt bättre som karaktär, han har allt som Gunvald saknat. Hyfsat trovärdig story också. 4/5
Fortsätt titta på Bron! I mitt tycke skruvade de Saga Norén för långt i en säsong, minns inte om det var i 2 eller 3. Men sedan rätar de upp henne igen, har läst att de själva tyckte att de gick för långt med henne innan.
 
Den blomstertid nu kommer - Svenskt ambitiöst apokalyptiskt invationsdrama. Lång startsträcka, lågt tempo överlag och det tog ett tag innan handling började utkristalliseras. Produktionstekniskt mycket välgjord men manus och regi känns som (och är väl strängt taget) förstlingsverk. Hade sett fram mot att se den men förväntningarna infriades inte riktigt. 2,5/5
 
Wonder - Himla fin film som jag halvt grinade mig igenom. Handlar om en familj där den yngsta föddes med deformerat huvud och hur det går när han ska börja skolan. 4/5.
 
Jag har varit sjuk och har sett så många filmer och grejer senaste veckan att jag inte ens minns allt. Streckkollade hela serien You på netflix iaf. Tyckte den var sådär? Var rätt bra hela vägen igenom tills slutet som iaf jag anser förstörde allt, tyckte verkligen det var skitdåligt rent ut sagt. Lite irriterad över detta ännu.

Också sett den tyska serien Parfymen. Inte dålig men väldigt.. spretig? Den kändes mest som en samling av lösa handlingar som mer eller mindre passade ihop i slutet. Känns som att den vunnit mer på att välja ett spår och köra hårt på det. Framförallt den personliga delen med polisen och hennes kärleksliv kändes sjukt ointressant.

Började också kolla på Riverdale men har efter 7 avsnitt konstaterat att den inte är något för mig. Lite väl puttinuttig för min smak.
 
Jag har varit sjuk och har sett så många filmer och grejer senaste veckan att jag inte ens minns allt. Streckkollade hela serien You på netflix iaf. Tyckte den var sådär? Var rätt bra hela vägen igenom tills slutet som iaf jag anser förstörde allt, tyckte verkligen det var skitdåligt rent ut sagt. Lite irriterad över detta ännu.

Också sett den tyska serien Parfymen. Inte dålig men väldigt.. spretig? Den kändes mest som en samling av lösa handlingar som mer eller mindre passade ihop i slutet. Känns som att den vunnit mer på att välja ett spår och köra hårt på det. Framförallt den personliga delen med polisen och hennes kärleksliv kändes sjukt ointressant.

Började också kolla på Riverdale men har efter 7 avsnitt konstaterat att den inte är något för mig. Lite väl puttinuttig för min smak.

Och jag tyckte You var jättebra!
Riverdale tycker jag är ok, lättsamt att kolla på :)
 
Och jag tyckte You var jättebra!
Riverdale tycker jag är ok, lättsamt att kolla på :)

Utvecklas serien något längre fram? Jag har precis börjat kolla på den när jag inte kan sova men känner att karaktärerna är väldigt platta? Har hunnit 3-4 avsnitt eller så. Eftersom det finns så många säsonger så vore det onekligen en bra kandidat för slötittande :D
 
Jag halv-följer The Innocent Man men tycker egentligen att den är lite för lik Making a Murderer, så vi får se om jag ser klart den.

Sambon och jag har börjat se How to Get Away With Murder och tycker ändå om den på något plan, trots att den är amerikansk och överdriven och fånig ibland. Så vi kommer absolut att se klart säsong 1, men om vi fortsätter efter det är oklart.

Annars på min lista har jag You, This Is Us och Big Little Lies (håller på att läsa boken) på min lista!

Just det, och så var jag och såg A Star Is Born i julas. Så otroligt fin! :love:
 
Till skillnad mot alla inlägg som bara handlar om sånt man kan äta/dricka vill jag tipsa om miniserien Godless på Netflix! Jag har inte varit ett dugg intresserad av den tidigare, men började i fredags att titta lite i brist på annat. Det är en ovanlig västern med mycket fokus på kvinnorna i en liten stad där nästan alla män dött i en gruvolycka, jag ska inte avslöja för mycket av handlingen men den var helt klart sevärd. :up:

 
Sambon och jag har börjat se How to Get Away With Murder och tycker ändå om den på något plan, trots att den är amerikansk och överdriven och fånig ibland. Så vi kommer absolut att se klart säsong 1, men om vi fortsätter efter det är oklart.
Ok, tar tillbaka det där. Vi är fast!

Såg förresten första avsnittet av You alldeles nyss, men kände mest :wtf: Inte min kopp te!
 
Någon som sett Bonusfamiljen förresten? Den finns på Netflix UK med engelsk undertext, något säger mig att det är lite av en kvalitetsstämpel? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
2 993
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 570
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp