Vad säger ni om denna?

Sv: Vad säger ni om denna?

dra bak sadel o testa att ta om.tror inte den behöver vara för smal utan kan vara de att den ligger långt fram?

Ligger riktigt illa. Blir den vidare kommer den förmodligen släppa baktill... så helt fel sadel tror jag.

Ska du ha Wintec dressyr på den ganska raka ryggen så passar kanske Isabell. Den är något rakare än de vanliga.
// Linda

Bredda järnet, köp en svängd gjord o prova igen, det gör inte så mkt om en Wintec är lite svängd, den brukar funka bra iaf. Om det blir för mkt så skulle jag testa en IW.

Okej. Ja jag har nämligen pratat med Sissu, jag litar på henne. Hon sa som du, att det inte gjorde något att den är lite svängd då det är luft i den. Fast hon tyckte jag kunde köra på detdär järnet, men jag ska nog banka ut ett för att testa så får vi se hur det blir. :)

Men du, varför ska jag ha en svängd gjord tkr du? :)

Som jag sa, tittar man på den uppsuttna bilden så är risken att du får sadeln tryckande om du vidgar järnet idag. Dessa bilder ger en bra bild över hur pass mycket luften fördelar om sig.
Den uppsuttna bilden visar en sadel som ligger i lod och an jämfört med de ouppsittna bilderna. Det går inte att säga samma sak utifrån en bild om luft och ullstoppade sadlar eftersom skillnaden blir så mycket större uppsuttet på en luft än en ullstoppad.

Men som jag också sa, det kan bli så mycket bättre om du lägger sadeln i sadelläget, dra sadeln tills den stannar i djupaste punkten, du kommer känna när det blir rätt, jag tror den kommer att lägga sig än mer till rätta då. Du behöver även en längre alt. svängd gjord då eftersom sadelgjorden hamnar långt från armbågen och risken är att den kan dra fram sadeln om du lägger sadeln längre bak men lägger gjorden där den är idag. Vinkeln blir då fel.

Senast ändrad:

Även om den är luftstoppad (tillåter lite felaktigheter) så vill jag att sadeln ligger helt korrekt på min häst...

För ögat korrekt eller att hästen rör sig helt fritt och utan sadelspänningar?

Inget mot dig personligt, men mina funderingar passar bra här.

Personligen så upplever jag att vi stirrar oss blinda på vad ögat säger och mindre på att känna hur hästen reagerar.
Vi får inte glömma att ha både ögat och hästens reaktion och sadeln betéende med när man provar sadlar.

Det finns så jättemånga olika varianter som både är fel och rätt oavsett vad ögat säger. Å jag upplever även att allt för många vill ha sina sadlar så vida att de faktiskt ligger i framlut redan innan ryttaren kommit i sadeln å då har vi ju vänt problemet till raka motsatsen.

Senast ändrad:

Men som jag också sa, det kan bli så mycket bättre om du lägger sadeln i sadelläget, dra sadeln tills den stannar i djupaste punkten, du kommer känna när det blir rätt, jag tror den kommer att lägga sig än mer till rätta då. Du behöver även en längre alt. svängd gjord då eftersom sadelgjorden hamnar långt från armbågen och risken är att den kan dra fram sadeln om du lägger sadeln längre bak men lägger gjorden där den är idag. Vinkeln blir då fel.

TS: därför ska du ha en svängd gjord.

Hur funkar hästen i sadeln då?
Är den för svängd så kanske man kan testa en PRO också.
Min Wintec ligger såhär:

Den är PERFEKT för hästen. Den är lite för svängd när man tar bort padden.

du gör som du vill med din häst men jag skulle aldrig låta min häst gå i en sådan illa sittande sadel oavsett om det är luft i den eller inte!

Som jag sa, tittar man på den uppsuttna bilden så är risken att du får sadeln tryckande om du vidgar järnet idag. Dessa bilder ger en bra bild över hur pass mycket luften fördelar om sig.
Den uppsuttna bilden visar en sadel som ligger i lod och an jämfört med de ouppsittna bilderna. Det går inte att säga samma sak utifrån en bild om luft och ullstoppade sadlar eftersom skillnaden blir så mycket större uppsuttet på en luft än en ullstoppad.

Jaha, då är jag med. Men finns det svänga dressyrgjordar? Ska kolla upp vart det finns isf. :)

TS: därför ska du ha en svängd gjord.

Hur funkar hästen i sadeln då?
Är den för svängd så kanske man kan testa en PRO också.
Min Wintec ligger såhär:

Den är PERFEKT för hästen. Den är lite för svängd när man tar bort padden.

Okej. Då är jag med. :)

Hästen funkar kanon i sadeln, vet inte om det varit tillfälligheter, men hon har varit lugnare och inte lika hyper som hon brukar.

Hon verkar iallafall bara trivas i den, det lilla jag hunnit rida.

Tycker du att jag ska prova padd under om jag breddar vita järnet från 105 till 115 grader om den blir ännu svängdare?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 195
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
239
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI