Vad säger utrustningen dig..?

Sv: Vad säger utrustningen dig..?

Roligaste annonsen jag sett på sistone var en tjej som sitter på en nordis barbacka med händerna nere i knänivå och riktigt lockar o drar ner hästens huvud, och så står det, "lätt att få på tygeln"

Eller, halvblod med fantastisk gång, och så en film på en stackare som trippar sakta sakta i trav ihopdragen (ihopdragen var ordet ja) med kortkort graman...
Noll rörelse i framdelen, den går på linje och skumpar något baktill..

Finns mycket lustigt (eller inte..)att se i annonser!

Detta gör att hästen "knäpper av" i nacken och bara böjer på nacken-inte arbetar genom hela kroppen och ryggen. Ryttaren kan lätt uppfatta det som att hästen går fint, men egentligen fuskar den bara och det kan lätt leda till spänningar i rygg och nacke+tjafsigt i munnen.

fast det handlar över huvud taget inte om att hästen fuskar. det handlar om att bettets byggnad och hur det verkar, sänder otolkningsbara och konflikterande signaler till hästen, så den vet inte hur den skall svara på signalerna och löser situationen genom att knäppa av från bettet helt enkelt.
den "fuskar" därmed inte utan väljer den enda lösningen den ser.

fast det handlar över huvud taget inte om att hästen fuskar. det handlar om att bettets byggnad och hur det verkar, sänder otolkningsbara och konflikterande signaler till hästen, så den vet inte hur den skall svara på signalerna och löser situationen genom att knäppa av från bettet helt enkelt.
den "fuskar" därmed inte utan väljer den enda lösningen den ser.

Nej, det är ju egentligen inte hästen som fuskar, den svarar ju bara på det sätt den kan. Uttryckte mig lite slarvigt, sorry :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Hej! Jag har hittat ett sår i munnen på min häst och vill inte rida henne på bett förrän det har läkt ut ordentligt (även när det...
Svar
7
· Visningar
5 902
Senast: Malva
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 566
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka