Vad saknar på hästmarknaden?

MartyBars

Trådstartare
Nu i UF tider så kollar jag och några vänner runt med idéen att börja tillverka framförallt läderprodukter och vi är intresserade av vad ni hästintresserade tycker saknas på hästmarknaden i utrustningsvägar! Hur tycker ni utbudet på läderprodukter som pannband, lädergimmor, nosdelar m.m är? Är dessa med fina strassdetaljer av intresse?
Skulle ni vara mer intresserade av billigare alternativ på exempelvis pannband och lädergrimmor (m. strass) eller prioriterar ni kvalitativt och av finare läder och betalar hellre en dyrare peng för sånt?
Vad tycker ni förtjänar större utbud eller bättre priser i utrustningsvägar?
Alla förslag och åsikter mottages tacksamt!
 
Jag tycker att det mesta redan finns, i alla tänkbara varianter.

Men kanske
Bra flugpannband, kanske en variant anpassat för träns också, kan kanske vara en grej.
Hade för längesedan ett gäng i mocka som var helt suveränt. Finns inte att få tag i. Hade gärna haft ett i läder där fransarna är tunna mjuka och följsamma. (Dvs inte stela eller hårda) Tycker de i tyg ofta är lite för långsamma då de är lite för lätta.

Bjällerkrans med riktigt klang är ett bra förslag! Det är eftertraktat och fler och fler verkar fått upp ögonen för detta!
 
Føler man får tak i det meste nå på nettet. Det eneste jeg har lett etter er et gammeldags fortøy. Typen som er strikk som går fra gjord til gjord, men en enkel lærrem over nakken for at det ikke skal gli ned. Liker ikke fortøy som går mellom bena på hesten 😊
 
Jag saknar grimmor med pistolhake i stl shettis. Letar ständigt men det är bara nån dum hake som man måste ha två händer för att öppna.
 
Jag saknar fler träns och tyglar i xfull i BRA läderkvalitet utan de förbannade inåtvända spännena som verkar totalt ha tagit över marknaden de senaste åren :rage:
 
Jag saknar spångrepar för riktigt små bajspluttar :cautious:
Köp en för kattlåda och komplettera nuvarande grep? :idea: :D

Vill du ha längre handtag, silvertejpa den på ett kvastskaft :laugh:
 

Bifogade filer

  • 1699103156862.png
    1699103156862.png
    129,9 KB · Visningar: 97
Jag saknar ett ordentligt reflexridtäcke som inte värmer. Kunde gärna få vara som ett insektsridtäcke av den bra sorten, som inte halvt fladdrar av för att det blåser, och med lika mycket reflex på som de man kan hitta fodrade. Viktigt att det även går över svansen och över bogen (eller har en löstagbar del runt halsen) och att det så klart är reflexer där också.
 
Jag har ett par ideer och önskemål om nya hästprylar men tyvärr ej i läder. Behöver en hållare till slickstenarna, typ något man kan sätta ner slickstenen i (en sån där burk med smak) med handtag. Mina hästar biter hårt i burken och jag har en blånagen nu sen 5 veckor tillbaka av en häst som högg i burken, och min tumme... Sen önskar jag grimma med hake på käkremmen på båda sidor. Jag lyckas alltid stå på fel sida i leran när jag ska släppa hästen..
 
Jag har ett par ideer och önskemål om nya hästprylar men tyvärr ej i läder. Behöver en hållare till slickstenarna, typ något man kan sätta ner slickstenen i (en sån där burk med smak) med handtag. Mina hästar biter hårt i burken och jag har en blånagen nu sen 5 veckor tillbaka av en häst som högg i burken, och min tumme... Sen önskar jag grimma med hake på käkremmen på båda sidor. Jag lyckas alltid stå på fel sida i leran när jag ska släppa hästen..
Det finns sådana grimmor, sök på "grimma groom" så kommer det upp förslag
 
Jag saknar ett bredare utbud av riktigt långa tyglar. Jag vill ha mina tyglar typ 340 cm och då har man inte mycket att välja mellan.
 
Jag saknar en på riktigt bra och smidig att dra på över vanliga noppevantar vattentät handske med diskborste på varenda vinter. Mina händer gillar inte att vara i kallt vatten. Huden spricker och lederna krasar :( Vanliga gummihandskar är alldeles för korta och för knöliga att ta på och av.
 
Det finns ju i alla möjliga varianter? Eller menar du att de inte är smidiga 😅
Sedan Trejon slutade att tillverka/importera de där relativt enkla runbalsupprullarna, så finns det inte längre några alternativ för stationära upprullare, utom en ( 1, singularis) på den svenska marknaden. En Trejon Rullman, kostade ca 45.000 ny sista året den såldes.

Den här typen menar jag:
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/balupprullare-trejon-rullman/

Det finns en eller två varianter för rälsmontage, som kanske går att använda stationärt, men det är också allt.

Det finns massor med balrivare för mekaniserade lite större nötbesättningar, eller upprullare för traktor men dessa kräver en traktor på typ 110 hk eller mer och en kompetent lastare på traktorn. De är nämligen hydraldrivna, och inte eldrivna.

Medan man har balen på en sådan upprullare, så är traktorn upptagen. Tanken är väl att man har en stor djurbesättning, och rullar upp en bal om dagen för att fodra med.

Det här är inte funktionellt för att stall med kanske 4-5 hästar, eller en fårbesättning av svensk medelstorlek, som förbrukar en bal på 5-7 dagar, och där man vill skapa dygns- eller halvdygnsportioner.

Överlag, så tas det hem för få maskiner som passar till det mindre jordbruket/jordbruket som har små åkrar.

ATL skriver en väldigt massa om t.ex. "stordragare" bland traktorer, megastora tröskor, eller harvar med 16 meters arbetsbredd, men inte ett skvatt om maskiner som passar på fält om 2-5 hektar i taget. Sådana åkrar som vi har i skogsbygd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp