Sv: Vad se ni fram mot i spelväg?
Jag har spelat både Fallout 3 och New Vegas. Underhållande spel i sig, men som gammal Falloutfantast så tycker jag bättre om ettan och tvåan. Mer rollspel över "originalen". Dom nya Falloutspelen är lite som Oblivion i en brun framtid med vapen.
Vad gäller rollspel så bjöd 90-talet på mycket kvalitativ underhållning.
Baldurs Gate och även dess uppföljare.
Planescape: Torment är även det ett RIKTIGT bra spel. En förutsättning för att orka spela igenom det är dock att man tycker att det är kul att läsa dialogtexter, i mängder.
The Elder Scrolls: Daggerfall, som finns att ladda ned gratis från Bethesda är också riktigt bra, även om det är knökfullt med buggar som kan göra det lite svårspelat. Daggerfall var det första rollspelet i Elder Scrolls serien (Redguard och Arena kom innan men är mer äventyrsspel) och är föregångaren till Morrowind, Oblivion och Skyrim.
Annars är Mass Effect 1 och 2 att rekommendera, spela dom i ordning så kan du ta med din karaktär till uppföljaren och även till den avslutande delen som kommer nästa år. Mer åt action/äventyrshållet än renodlat rollspel tycker väl jag, men helt klart spelvärda.
The Witcher 1 & 2 tycker jag också om, utspelar sig i en betydligt hårdare och smutsigare fantasymiljö än vad som är vanligt och där konsekvenserna av ett visst dialogval eller en handling kan dröja några timmar in i spelet innan dom uppdagas. Ettan kan vara lite stel, men värd att spela för handlingen. Tvåan däremot flyter på i ett riktigt bra tempo.
Andra spel jag rekommenderar är:
Sid Meier's Pirates! som är något vansinnigt kul. En blandning av äventyr, litelitelite rollspel och strategi.
Alla gamla äventyrsspel från LucasArts (Monkey Island, Day of the Tentacle, Full Throttle, Sam 'n Max osv), tycker man att tecknade peka-och-klicka-spel är roliga så finns det inget bättre.
Mount and Blade är också ett riktigt bra indiespel, som i princip bara rullar på. Du skapar en karaktär i en påhittad medeltida värld, utan fantasyinslag, för att därefter skapa dig din lycka. Antingen genom att köpa och sälja saker, delta i turneringar, överfalla karavaner, bli vassall åt någon härskare eller börja erövra egna städer. Sjukt kul spel som aldrig tar slut.
Spelnörd som jag är så skulle jag nog kunna sitta och skriva hela natten lång, men det känns som att intresset kanske inte är jättestort. Hoppas någon provar något nytt spel av ovanstående och tycker att det är bra iallafall
On topic förresten så ser jag verkligen framemot Skyrim