Vad ska det stå i sjukintyget och hur får man läkaren att fixa det?

lagom_anonym

Trådstartare
Hej Bukeoraklet!
Jag har en vän som behöver er hjälp nu!
(Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag lämnar).
Vännen har fått avslag på sin ansökan om ersättning från FK pga att läkarens intyg inte godkändes. Läkaren vägrar att lämna kompletterande uppgifter. Vännen är sjukskriva pga att hen har gått in i väggen efter mobbing på senaste arbetsplatsen (är väldigt duktig och cerifierad hantverkare) som slutade med att hen blev uppsagd från sin provanställning när hen blev sjukskriven (ev sjukskrev sig själv).
Hen är (var?) inskriven på AF och det här gäller nog en senare sjukskrivning än den första när hon blev uppsagd (har inte riktigt alla detaljer). Hen är ensamstående varannanveckas-förälder till tre barn varav ett har NPF-diagnos och har under en längre tid levt under stor ekonomisk press.

Detta skriver läkaren i "fält 5" (Aktivitetsbegränsning) och har alltså underkänts av FK. (i ett av intygen, men det står i princip samma i de andra):
"Fysiska och psykiska symptom på utmattning under minst två veckor. Det mest framträdande är tydlig brist på psykisk energi. Symptom orsakar ett kliniskt signifikant lidande eller funktion i arbete, socialt. Har svårt att hantera och utföra sammansatta rutinbetonade uppgifter som att handla dagligvaror. Känner stor frustration vid tillfälligt ökade prestationskrav.
Kan inte hantera en oväntad ändring i invand rutin, som att ett planerat möte flyttas några timmar, utan att hela dagen upplevs som förlorad. Blir blockerad vid hantering av ett stort och växlande informationsflöde med krav på handling, som att köra bil i rusningstrafik. Känner alltid ängslan och oro över att ansvara för någon annans välbefinnande och säkerhet."


Läkaren uppger även att hen är i behov av akut stödsamtal via psykosocialmott och anger även detta som planerad eller pågående behandling/åtgärd. (Hen kommer få en tid hos psykolog om "några veckor" fick hen reda på nyligen, så remissen har kommit fram.

Det första intyget skickades in 27/9 och hen har inga pengar.

I ett senare intyg (har fått foton på intygen som är lite suddiga ibland) står det att hen"blivit av med jobbet pga koncentrationssvårigheter så jag vet inte om hen har tagit upp det där med mobbingen som hen pratat om med oss vänner. Hen är djupt deprimerad!

Det står även att läkaren inte tänker ge ngn mer komplettering.

Hur borde motiveringarna vara skrivna på intyget från läkaren?

Varifrån kan hen få hjälp? Vi har funderingar på personligt ombud, hur funkar det?

Jag har sagt att hen ska överklaga.

Kan jag t.ex. ringa och prata med FK och VC/Läkaren?

Andra reflektioner?

Som tillägg så tycker alltså FK att vännen är i stånd att söka jobb och jobba utan problem - men har skickat en orosanmälan till soc gällande barnen!

Hjälp!
 
Mobbing på arbetsplatsen är ju en arbetsgivarfråga. Omplacering?
Tvinga en läkare att ändra sig tror jag är svårt. Att du kan göra nåt åt det är inte troligt, men hon kan ju överklaga FK .
 
Mobbing på arbetsplatsen är ju en arbetsgivarfråga. Omplacering?
Tvinga en läkare att ändra sig tror jag är svårt. Att du kan göra nåt åt det är inte troligt, men hon kan ju överklaga FK .
Hon har ju redan blivit uppsagd och är arbetslös står det i TS.
 
Hej Bukeoraklet!
Jag har en vän som behöver er hjälp nu!
(Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag lämnar).
Vännen har fått avslag på sin ansökan om ersättning från FK pga att läkarens intyg inte godkändes. Läkaren vägrar att lämna kompletterande uppgifter. Vännen är sjukskriva pga att hen har gått in i väggen efter mobbing på senaste arbetsplatsen (är väldigt duktig och cerifierad hantverkare) som slutade med att hen blev uppsagd från sin provanställning när hen blev sjukskriven (ev sjukskrev sig själv).
Hen är (var?) inskriven på AF och det här gäller nog en senare sjukskrivning än den första när hon blev uppsagd (har inte riktigt alla detaljer). Hen är ensamstående varannanveckas-förälder till tre barn varav ett har NPF-diagnos och har under en längre tid levt under stor ekonomisk press.

Detta skriver läkaren i "fält 5" (Aktivitetsbegränsning) och har alltså underkänts av FK. (i ett av intygen, men det står i princip samma i de andra):
"Fysiska och psykiska symptom på utmattning under minst två veckor. Det mest framträdande är tydlig brist på psykisk energi. Symptom orsakar ett kliniskt signifikant lidande eller funktion i arbete, socialt. Har svårt att hantera och utföra sammansatta rutinbetonade uppgifter som att handla dagligvaror. Känner stor frustration vid tillfälligt ökade prestationskrav.
Kan inte hantera en oväntad ändring i invand rutin, som att ett planerat möte flyttas några timmar, utan att hela dagen upplevs som förlorad. Blir blockerad vid hantering av ett stort och växlande informationsflöde med krav på handling, som att köra bil i rusningstrafik. Känner alltid ängslan och oro över att ansvara för någon annans välbefinnande och säkerhet."


Läkaren uppger även att hen är i behov av akut stödsamtal via psykosocialmott och anger även detta som planerad eller pågående behandling/åtgärd. (Hen kommer få en tid hos psykolog om "några veckor" fick hen reda på nyligen, så remissen har kommit fram.

Det första intyget skickades in 27/9 och hen har inga pengar.

I ett senare intyg (har fått foton på intygen som är lite suddiga ibland) står det att hen"blivit av med jobbet pga koncentrationssvårigheter så jag vet inte om hen har tagit upp det där med mobbingen som hen pratat om med oss vänner. Hen är djupt deprimerad!

Det står även att läkaren inte tänker ge ngn mer komplettering.

Hur borde motiveringarna vara skrivna på intyget från läkaren?

Varifrån kan hen få hjälp? Vi har funderingar på personligt ombud, hur funkar det?

Jag har sagt att hen ska överklaga.

Kan jag t.ex. ringa och prata med FK och VC/Läkaren?

Andra reflektioner?

Som tillägg så tycker alltså FK att vännen är i stånd att söka jobb och jobba utan problem - men har skickat en orosanmälan till soc gällande barnen!

Hjälp!
Man kan få något som heter rehabsammordnare de finns inom sjukvården på vårdcentralen eller psyk. De hjälper till med kontakten med FK, kan hon få en sådan eller någon annan typ av kontaktperson inom sjukvården som kan stötta henne? Vi kan ju inte tala om vad som ska stå på sjukintyget... Något som kan behöva beskrivas är hur hon påverkas i sitt arbete (om hon haft ett), hur påverkas hennes jobbsökande etc. Kanske kan hon få stöd från arbetsförmedlingen? Det går ju även att byta läkare om behov finns.
 
Problemet med att vara arbetslös och sjuk är att man jämförs mot alla jobb, inte bara mot det egna yrket = krävs avsevärt mer för att en sjukskrivning ska godkännas och om läkaren vägrar att komplettera så ta upp det med den verksamhetschef som finns, dvs skicka in ett formellt klagomål med motiveringen som angetts här. Läkaren vägrar komplettera ett sjukintyg när fk efterfrågar en komplettering.

Jag var sjukskriven sista tiden på min tidsbegränsade anställning och så länge jag var anställd så löpte det bara på utan några som helst problem, men i och med att jag blev arbetslös så ringde min handläggare på fk och förklarade att nu kommer jag att bedömas mot exakt alla jobb som finns och en sjukskrivning kommer då inte att godkännas på de grunder som jag var sjukskriven för från mitt egentliga yrke, för även om jag inte klarade av mitt dåvarande jobb så bedömdes det att jag nog skulle klara av att jobba på typ kontor, för de tar noll och ingen hänsyn till vad man har för jobbkvalifikationer.

Urkorkat system, men så är det.
 
Finns det någon möjlighet att byta vårdcentral/läkare? skulle det hjälpa?

Ja det är det vi undrar, hjälper det den underkända sjukskrivningen om hen byter VC? Antar att det bara är läkaren som har skrivit sjukintyget som kan komplettera det och ingen annan?

Inför fortsatt sjukskrivning funderar hen på att byta läkare/VC och letar bland bekanta efter tips på sådana som kan skriva korrekta intyg (jag tolkar FKs avslag som att de helt enkelt vill ha andra formuleringar i berört fält)
 
Problemet med att vara arbetslös och sjuk är att man jämförs mot alla jobb, inte bara mot det egna yrket = krävs avsevärt mer för att en sjukskrivning ska godkännas och om läkaren vägrar att komplettera så ta upp det med den verksamhetschef som finns, dvs skicka in ett formellt klagomål med motiveringen som angetts här. Läkaren vägrar komplettera ett sjukintyg när fk efterfrågar en komplettering.

Jag var sjukskriven sista tiden på min tidsbegränsade anställning och så länge jag var anställd så löpte det bara på utan några som helst problem, men i och med att jag blev arbetslös så ringde min handläggare på fk och förklarade att nu kommer jag att bedömas mot exakt alla jobb som finns och en sjukskrivning kommer då inte att godkännas på de grunder som jag var sjukskriven för från mitt egentliga yrke, för även om jag inte klarade av mitt dåvarande jobb så bedömdes det att jag nog skulle klara av att jobba på typ kontor, för de tar noll och ingen hänsyn till vad man har för jobbkvalifikationer.

Urkorkat system, men så är det.

Ja precis, hen måste söka alla jobb och bedöms utifrån detta.

Och jag funderade på om det gick att framföra ett klagomål till läkarens chef, det verkar ju inte orimligt att läkaren som faktiskt verkar oroad över min vän och bedömer att hen inte kan jobba alls nu, faktiskt skriver ett intyg som gör att hen får ersättning.
 
Man kan få något som heter rehabsammordnare de finns inom sjukvården på vårdcentralen eller psyk. De hjälper till med kontakten med FK, kan hon få en sådan eller någon annan typ av kontaktperson inom sjukvården som kan stötta henne? Vi kan ju inte tala om vad som ska stå på sjukintyget... Något som kan behöva beskrivas är hur hon påverkas i sitt arbete (om hon haft ett), hur påverkas hennes jobbsökande etc. Kanske kan hon få stöd från arbetsförmedlingen? Det går ju även att byta läkare om behov finns.
Tack. Ska kolla om det finns rehabsamordnare på hens VC.
 
Mobbing på arbetsplatsen är ju en arbetsgivarfråga. Omplacering?
Tvinga en läkare att ändra sig tror jag är svårt. Att du kan göra nåt åt det är inte troligt, men hon kan ju överklaga FK .
Ja, vi har pratat om att hon måste överklaga. Men vad händer då om hen inte kan inkomma med en komplettering till intyget? Är det samma handläggare som bedömer eller är det en annan?
 
Min vän har alltså helt gett upp. Hon klarar inte längre att ringa och bråka. Vi började chatta på FB och hon frågade mig om jag kunde hjälpa. Dock har jag själv problem med stress och ångest (har för en massa år sen varit sjukskriven för utmattningsdepression) och båda mina egna barn har problem jag måste rådda (NPF-problematik).
Men tänkte att jag kanske i alla fall kan ringa FK och VC och höra vad om behöver göras. Kan jag göra så? Uppger jag bara vännens personnummer och säger att jag ringer för hens räkning?

Tänkte med frågan om hur motiveringen till att patienten inte kan jobba ska vara formulerad att dr kanske fanns någon här som varit sjukskriven eller har sjukskrivit patienter som hade ett konkret exempel somjag kunde ge läkaren när jag ringer eftersom han själv inte verkar kunna. Själv har jag svårt för sånt.
 
Det bästa är att du och din vän tillsammans går på ett möte med hens handläggare på FK, det är så ni kan få en förklaring och hjälp att koma på rätt spår.
 
Utan en fullmakt tror jag det är oerhört svårt att göra något. Och det ska ju vara svårt, med tanke på sekretessen.

Ja absolut, sekretess är jätteviktigt! Min vän sa igår att hen gärna skrev på någon fullmakt, men hur funkar det rent praktiskt i så fall? Eller kan hen ringa upp FK/VC och sen ge mig luren? Eller kan jag (eller någon annan) ringa och få bara rent allmän och praktisk information?
 
Tänker att biten med brist på psykisk energi och hur krävande utförandet av enbart de dagliga aktiviteterna är ska betonas tydligare. Att resurser utöver det inte finns tillgängliga för att arbeta.

Som det står nu låter det som det är vid tillkommande krav som ansvar och krav, sammansatt och komplex situation, stort informationsflöde, oväntade förändringar etc.
Kan tänka att något väldigt strukturerat och mekaniskt betraktas som att man fortfarande skulle kunna syssla med då. Medan kapaciteten för att bara klara vardagsfunktioner egentligen tar alla ens resurser i anspråk.

Är där inte en ruta utöver "aktivitetsbegränsningen" där man mer direkt ska beskriva hur just arbetet påverkas också? Där just detta om konsekvensen att ha sådan brist på psykisk energi ska beskrivas mer...
Där står bara vilka svårigheter hon har, men ingenting om varför dessa svårigheter innebär att hon inte kan arbeta - en gissning att det kan vara där det brister. Vad säger FK i sin beslutsmotivering?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 437
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 383
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp