Vad ska det stå i sjukintyget och hur får man läkaren att fixa det?

@Magiana intressant facktidning!

Gör man verkligen som du säger, prövar mot fiktiva jobb? Det låter ju som ett ruskigt slöseri med tid.
Det är det antagandet man lätt gör när man inte kan se vad man skulle kunna jobba med som sjuk, när inte ens arbetsförmedlingen gör det och när FK på rak fråga inte heller kan svara på vad man ska jobba med. Den sjuke antas bara kunna göra "något". Tydligen händer det regelbundet.

Under tiden arbetsförmåga utreds så ska man ha en inkomst som är rimlig att leva på. Den ska bara inte dras in så som sker just nu.
 
@Magiana Aha, då fattar jag vad du menar. Det lät konstigt att man bokstavligen skulle prövas mot fiktiva jobb.
Men så är det tyvärr.
Arbetsförmedlingen anser inte att jag har något där att göra i nuläget, men enligt f-kassan så skulle jag ju kunna utföra sån där fiktiv syssla/jobb som jag har noll och ingen kunskap om = mirakulöst frisk och fullt arbetsför enligt deras sätt att se på det.

Synd bara att de inte kan få min kropp att inse att den är fullt frisk, för den visar fortfarande knäppa värden och symptom, men det är nog bara vad den inbillar sig...:grin:

Människor tvingas alltså söka jobb fast de är för sjuka för att jobba, både enligt sig själva och enligt läkare och det tror ju inte jag är vare sig individen eller samhället till gagn, men söker man inte jobb/tar det jobb man blir erbjuden så står man ju helt utan ersättning = moment 22 och av två onda ting väljer de flesta ju det minst onda. Dvs jobba fast de egentligen inte alls är i skick för att jobba, vilket ofta innebär att personen blir sjukskriven igen, om och om igen.
 
Men så är det tyvärr.
Arbetsförmedlingen anser inte att jag har något där att göra i nuläget, men enligt f-kassan så skulle jag ju kunna utföra sån där fiktiv syssla/jobb som jag har noll och ingen kunskap om = mirakulöst frisk och fullt arbetsför enligt deras sätt att se på det.

Synd bara att de inte kan få min kropp att inse att den är fullt frisk, för den visar fortfarande knäppa värden och symptom, men det är nog bara vad den inbillar sig...:grin:

Människor tvingas alltså söka jobb fast de är för sjuka för att jobba, både enligt sig själva och enligt läkare och det tror ju inte jag är vare sig individen eller samhället till gagn, men söker man inte jobb/tar det jobb man blir erbjuden så står man ju helt utan ersättning = moment 22 och av två onda ting väljer de flesta ju det minst onda. Dvs jobba fast de egentligen inte alls är i skick för att jobba, vilket ofta innebär att personen blir sjukskriven igen, om och om igen.
Just det där att människor pressas över sin fysiska och psykiska förmåga, känns bara så sinnessjukt. Hur kan det ö.h.t. finnas någon vinning i det? Mer än bara tillfälligt alltså?
 
@Gnist "Fiktiva jobb" tolkar jag som "Du skulle kunna jobba fyra tim/dag med att bära ett papper från ett rum till ett annat, alltså är du halvt frisk".

Eftersom sådana jobb inte finns så är det alltså fiktivt.

Men gör de verkligen så?
 
– Man kräver att läkaren ska kunna se på patienten att hon eller han förefaller deprimerad och vill ha formuleringar som ”ett stelt ansikte” och så vidare. Men diagnosen ställs ju efter subjektiva beskrivningar – några objektiva fynd är ofta väldigt svåra att hitta.
Det där är ett jätteproblem. Ingenting vid t.ex. depression är möjligt att observera objektivt med 100% säkerhet. Om man kräver det har vi en lång rad sjukdomar som man helt enkelt inte kan vara sjukskriven för, hur arbetsoförmögen man än är.

Summan av olika faktorer som pekar åt samma håll räcker för läkare att anse det medicinskt konstaterat. Men varje symptom kan teoretiskt alltid bero på annat. (patient säger sömnsvårigheter, ser trött ut -kanske bara grannarna hade fest igår?)
All smärta och värk är samma sak. Du kan se mer eller mindre plågad ut, men det har inget garanterat samband med hur smärtpåverkad du är. Att du haltar är inte 100% garanterat tecken på att du är fysiskt oförmögen att stödja på foten. Kan vara patient som är rädd/försiktig...

Vissa saker är omöjliga att observera, men t.ex sömnsvårigheter går det ju att göra. Är bara väldigt dyrt och komplicerat. Inte medicinskt relevant för varje depresionsdiagnos att lägga in folk på sömnlabb bara för att få 100% bevis.
Samhällsekonomiskt är det relevant att tillåta ett uns av tolkningsutrymme. Marginalkostnaden för att uppnå den sista procenten säkerhet är mycket högre än kostnaden för någon enstaka kanske på marginalen godkänd sjukskrivning extra.
Och som reglerna ser ut i dag så gör inte vården undersökningar som inte gagnar patienten i ett medicinskt perspektiv, bara för att myndigheterna kräver mer detaljerat beslutsunderlag.
 
@Gnist "Fiktiva jobb" tolkar jag som "Du skulle kunna jobba fyra tim/dag med att bära ett papper från ett rum till ett annat, alltså är du halvt frisk".

Eftersom sådana jobb inte finns så är det alltså fiktivt.

Men gör de verkligen så?
Nej, i alla fall som teorin ser ut så ska du kunna utföra minst ett arbete som faktiskt existerar i verkligheten. Medicinskt sett alltså, sen kan du t.ex. sakna kompetens och erfarenhet. men då är skälet att du inte kan ta arbetet ett annat och inte grund för sjukskrivning. Sen kan det vara väldigt få lämpliga arbeten som någonsin blir lediga och ännu mindre chans att du faktiskt skulle få dem. Så i praktiken kan man friskskrivas till med stor sannolikhet evig arbetslöshet. Så inte "fiktiva jobb" i ordets egentliga betydelse, men i realiteten ingen tillgång på lediga jobb du fungerar på som är sökbara. Känns nog som likvärdigt med fiktivt för den som drabbas.
 
@Gnist "Fiktiva jobb" tolkar jag som "Du skulle kunna jobba fyra tim/dag med att bära ett papper från ett rum till ett annat, alltså är du halvt frisk".

Eftersom sådana jobb inte finns så är det alltså fiktivt.

Men gör de verkligen så?
Rätt tolkat och ja, så fort man är arbetslös så är det sånt man bland annat bedöms mot. Mycket märkligt att få höra av ens handläggare att jag bedömdes mot om jag skulle kunna klara av att sitta ensam i ett rum och knappa lite på en dator. Sen vad själva knappandet skulle bestå i var totalt oväsentligt.
 
Rätt tolkat och ja, så fort man är arbetslös så är det sånt man bland annat bedöms mot. Mycket märkligt att få höra av ens handläggare att jag bedömdes mot om jag skulle kunna klara av att sitta ensam i ett rum och knappa lite på en dator. Sen vad själva knappandet skulle bestå i var totalt oväsentligt.
Vid strikt fysisk sjukdom så kanske synsättet är relevant - kan sitta, kan röra armar och fingrar.
Men med minsta grad av sjukdom som kan (även indirekt som t.ex. värk) påverka fokus, koncentration, uthållighet etc. så är det ju absurt. För man måste ju bearbeta den information man knappar med och hålla en kvalitet på resultatet av vad det nu är för uppgift man ska fylla för arbetsgivaren. Annars har man ju inte klarat att utföra arbetsuppgiften.

Tveksamt om det ens finns jobb där man BARA sitter ensam och knappar dator längre. Dataregistrering som man gjorde förr är ju automatiserat, scannas, överförs i IT-lösningar idag. Annars måste man ha olika kontakter med andra kring det man administrerar, eller göra analyser/kontroller etc. (Ursäkta utvikning, blir bara så sur på folk som tror att administration faktiskt inte innebär att man GÖR något)

Låter verkligen som du råkat illa ut med dålig bedömning, kan man inte säg vilket typ av informationshantering man tänker sig ska utföras så blir det ju faktiskt fiktivt. Ledsen för din skull, Gnist...
(Hoppas verkligen det är ett fall av dålig handläggning, annars är det värre än jag trodde:crazy:)
 
Vid strikt fysisk sjukdom så kanske synsättet är relevant - kan sitta, kan röra armar och fingrar.
Men med minsta grad av sjukdom som kan (även indirekt som t.ex. värk) påverka fokus, koncentration, uthållighet etc. så är det ju absurt. För man måste ju bearbeta den information man knappar med och hålla en kvalitet på resultatet av vad det nu är för uppgift man ska fylla för arbetsgivaren. Annars har man ju inte klarat att utföra arbetsuppgiften.

Låter verkligen som du råkat illa ut med dålig bedömning, kan man inte säg vilket typ av informationshantering man tänker sig ska utföras så blir det ju faktiskt fiktivt. Ledsen för din skull, Gnist...
(Hoppas verkligen det är ett fall av dålig handläggning, annars är det värre än jag trodde:crazy:)

Det fetade är vad jag grupperas in i, så typ sitta och knappa nonsens (typ här på buke :D) går ju hyfsat om än jag själv ser att det blir knas ibland, både med tänk och formuleringar, men det gör ju inte så mycket, men att göra något som kräver fokus och koncentration x lång tid funkar liksom inte i dagsläget, men enligt f-kassan är jag arbetsför så det är bara att söka jobb. Jag, som de flesta väljer ju det minst onda tinget.
 
Det fetade är vad jag grupperas in i, så typ sitta och knappa nonsens (typ här på buke :D) går ju hyfsat om än jag själv ser att det blir knas ibland, både med tänk och formuleringar, men det gör ju inte så mycket, men att göra något som kräver fokus och koncentration x lång tid funkar liksom inte i dagsläget, men enligt f-kassan är jag arbetsför så det är bara att söka jobb. Jag, som de flesta väljer ju det minst onda tinget.
Och anstränger sig på en nivå som inte är långsiktigt hållbar för att bevisa sig värd lönen på nya jobbet, vilket leder till att... SÅ konstigt att sjuktalen inte sjunker...:confused: Bra för samhällsekonomin i ett större perspektiv:meh: (ska inte säga mer nu, får problem med min affektregelering)

Jag tycker jag mest har läst väldigt bra saker du skrivit här :D... (men såklart förstår jag vad du menar, förutsättningarna i situationen är väldigt olika)
 
Och anstränger sig på en nivå som inte är långsiktigt hållbar för att bevisa sig värd lönen på nya jobbet, vilket leder till att... SÅ konstigt att sjuktalen inte sjunker...:confused: Bra för samhällsekonomin i ett större perspektiv:meh: (ska inte säga mer nu, får problem med min affektregelering)

Jag tycker jag mest har läst väldigt bra saker du skrivit här :D... (men såklart förstår jag vad du menar, förutsättningarna i situationen är väldigt olika)
Exakt, been there, done that liksom men när man inte har något val så har man ju inte, men "som tur är" (eller vad man nu ska säga) för mig så blir det branschbyte då jag inte fixar alla tunga lyft och bärande längre och har fått tips om en tjänst som troligen kommer ut nån gång efter nyår och får jag den eller liknande så blir det nog bra ändå. Tror jag. Kanske. :up:
 
Exakt, been there, done that liksom men när man inte har något val så har man ju inte, men "som tur är" (eller vad man nu ska säga) för mig så blir det branschbyte då jag inte fixar alla tunga lyft och bärande längre och har fått tips om en tjänst som troligen kommer ut nån gång efter nyår och får jag den eller liknande så blir det nog bra ändå. Tror jag. Kanske. :up:
"Bra" på sitt sätt att du i alla fall har chans att få ett jobb. Lycka till:)
 
"Bra" på sitt sätt att du i alla fall har chans att få ett jobb. Lycka till:)
Tack :) min handläggare på arbetsförmedlingen tror ju inte att jag kommer vara "klient" där så länge bara jag blir frisk, så det löser sig nog men det är synd när man är sjuk att man ska få ytterligare stress iom att systemet ser ut som det gör idag och för de som har svårare problem än mig så lär det vara totalt själadödande och göra att framtiden ter sig helt hopplös.
 
Tack :) min handläggare på arbetsförmedlingen tror ju inte att jag kommer vara "klient" där så länge bara jag blir frisk, så det löser sig nog men det är synd när man är sjuk att man ska få ytterligare stress iom att systemet ser ut som det gör idag och för de som har svårare problem än mig så lär det vara totalt själadödande och göra att framtiden ter sig helt hopplös.
Ja, om sedan din ohälsa är sådan att just stress är en påverkande faktor för ens funktionsnivå och återhämtning är det mycket rävsax över det.
 
Nej, i alla fall som teorin ser ut så ska du kunna utföra minst ett arbete som faktiskt existerar i verkligheten. Medicinskt sett alltså, sen kan du t.ex. sakna kompetens och erfarenhet. men då är skälet att du inte kan ta arbetet ett annat och inte grund för sjukskrivning. Sen kan det vara väldigt få lämpliga arbeten som någonsin blir lediga och ännu mindre chans att du faktiskt skulle få dem. Så i praktiken kan man friskskrivas till med stor sannolikhet evig arbetslöshet. Så inte "fiktiva jobb" i ordets egentliga betydelse, men i realiteten ingen tillgång på lediga jobb du fungerar på som är sökbara. Känns nog som likvärdigt med fiktivt för den som drabbas.
Ja, att det känns som fiktiva jobb förstår jag. Men jag var mer ute efter om de de facto matchar folk mot fiktiva jobb för jag utgick från att man matchar med det du först nämner: alltså jobb som de facto existerar. (Kompentens, arbetslöshet m m handlade mina funderingar inte om).
 
Ja, att det känns som fiktiva jobb förstår jag. Men jag var mer ute efter om de de facto matchar folk mot fiktiva jobb för jag utgick från att man matchar med det du först nämner: alltså jobb som de facto existerar. (Kompentens, arbetslöshet m m handlade mina funderingar inte om).
Det ska vara "normalt förekommande på arbetsmarknaden".
Sen kan man ju diskutera vad som är normalt förekommande och inte...
Och hur realistisk man är om vad de förekommande arbetena innebär i form av prestationskrav.

Udda och sällan förekommande arbeten ska dock undantas. Också tolkningsfråga...
Antar att heraldisk konstnär hör dit, som det finns en (1) av i hela landet:)
 
Nej, i alla fall som teorin ser ut så ska du kunna utföra minst ett arbete som faktiskt existerar i verkligheten. Medicinskt sett alltså, sen kan du t.ex. sakna kompetens och erfarenhet. men då är skälet att du inte kan ta arbetet ett annat och inte grund för sjukskrivning. Sen kan det vara väldigt få lämpliga arbeten som någonsin blir lediga och ännu mindre chans att du faktiskt skulle få dem. Så i praktiken kan man friskskrivas till med stor sannolikhet evig arbetslöshet. Så inte "fiktiva jobb" i ordets egentliga betydelse, men i realiteten ingen tillgång på lediga jobb du fungerar på som är sökbara. Känns nog som likvärdigt med fiktivt för den som drabbas.

Ja och det går att förstå om det känns konstigt att jämföras i arbetsförmåga med ett jobb man inte har kompetens för.
Men då är det, som sagt, andra skäl än sjukdom till att man inte kan jobba (alls) och då är det andra ekonomiska ersättningar som ska nyttjas än just sjukpenningen.

Man kan tycka vad man vill om det...

Men nej, FK ska inte jämföra med jobb som inte finns.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 437
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 383
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp