Vad ska jag bli när jag blir stor?

Pica

Trådstartare
Jag behöver hjälp!

Ska snart ut och arbetsträna och vill ha lite idéer om var.
Jag har fysiska bekymmer som hindrar allt för tungt arbete, vilket är vad jag egentligen föredrar. Är inte heller särskilt stresstålig.
Funderar på att söka socionomutbildning till hösten, men att arbetsträna som det är nog omöjligt.

Sånt jag absolut inte vill göra är att jobba med barn, gamla eller där jag måste röra vid folk. Annars är jag öppen för det mesta.

Själv har jag kört fast i tankegångarna och skulle gärna ta emot lite tips på dessa lösa grunder.

Någon?

jag har en reumatisk sjukdom, som påverkar yrkesvalet liknande som för dig.
När jag varit hemma med barnen i 10 år behövde jag utbilda mig för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Jag bor nära ett universitet (Linnéuniversitetet, Kalmar) och jag satte upp följande kriterier för den utbildning jag skulle söka.
1 - Det ska gå att läsa i Kalmar (eller möjligen på distans, men det är inte riktigt min tekopp...)
2 - Det ska finnas gott om jobb när utbildningen är färdig
3 - Det ska fungera för mig att jobba med och måste vara intressant!
Jag fastnade för farmaceutprogrammet, vilket jag läser just nu!

Om du kan tänka dig att plugga, så börja med att ställa upp lite kriterier liknande de jag gjorde. Så kommer du komma närmare ditt kommande yrke.

Fast hen vill ju ha tips på arbetsträning? :D

TS - jag kommer faktiskt att tänka på kyrkan. De har socialt arbete och ligger inte alltför långt från socionomyrket. Annars tror jag att det är svårt att arbetsträna inom den sektorn, pga sekretess. Visserligen har väl diakoner också sekretess men jag kan tänka mig att det ändå finns fält där som skulle funka för arbetsträning.

Eller Stadsmissionen, liknande verksamheter?

Jag tänkte ett steg längre, att man kunde hitta ett yrke man kanske är intresserad av att utbilda sig till och då göra två flugor på smällen med sin arbetsträning => få chansen att testa yrket litegrann när man ändå ska arbetsträna....
Borde kanske uttryckt mig tydligare :p
Jo, jag tänkte också på de där båda flugorna när jag föreslog socialt arbete inom kyrkan, med tanke på att hen siktar på socionomutbildningen. :)

Jag tänkte ett steg längre, att man kunde hitta ett yrke man kanske är intresserad av att utbilda sig till och då göra två flugor på smällen med sin arbetsträning => få chansen att testa yrket litegrann när man ändå ska arbetsträna....
Borde kanske uttryckt mig tydligare :p

Det där är en riktigt bra idé. :up: Träffade en tandsköterska för inte så länge sedan som berättade att hon var barnskötare i grunden. Men efter att ha följt med en kompis på hennes jobb, som just tandsköterska, fastnade hon o stormtrivs idag på sitt nya jobb.

För egen del tänkte jag göra detsamma, men det föll lite på tidsbristen. Vill minnas att både FK och AF fann mina tankar som väldigt bra.

jag har en reumatisk sjukdom, som påverkar yrkesvalet liknande som för dig.
När jag varit hemma med barnen i 10 år behövde jag utbilda mig för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Jag bor nära ett universitet (Linnéuniversitetet, Kalmar) och jag satte upp följande kriterier för den utbildning jag skulle söka.
1 - Det ska gå att läsa i Kalmar (eller möjligen på distans, men det är inte riktigt min tekopp...)
2 - Det ska finnas gott om jobb när utbildningen är färdig
3 - Det ska fungera för mig att jobba med och måste vara intressant!
Jag fastnade för farmaceutprogrammet, vilket jag läser just nu!

Om du kan tänka dig att plugga, så börja med att ställa upp lite kriterier liknande de jag gjorde. Så kommer du komma närmare ditt kommande yrke.

Jag tror att jag fastnat för socionomprogrammet, så nu ska jag bara försöka göra ett högskoleprov. Tyvärr är jag inte så smart så det kanske inte går så bra.

Fast hen vill ju ha tips på arbetsträning? :D

TS - jag kommer faktiskt att tänka på kyrkan. De har socialt arbete och ligger inte alltför långt från socionomyrket. Annars tror jag att det är svårt att arbetsträna inom den sektorn, pga sekretess. Visserligen har väl diakoner också sekretess men jag kan tänka mig att det ändå finns fält där som skulle funka för arbetsträning.

Eller Stadsmissionen, liknande verksamheter?

Jag ska kolla hur det ser ut med möjligheter där :)

Jag tror att jag fastnat för socionomprogrammet, så nu ska jag bara försöka göra ett högskoleprov. Tyvärr är jag inte så smart så det kanske inte går så bra.
Jag läste nog främst rubriken "Vad ska jag bli när jag blir stor?" som sade mig att även om du just nu funderar på socionomprogrammet så kanske det är möjligt att förändra...

Är inte socionomer generellt utsatta för hård press i jobbet? Inget för stresskänsliga tänker jag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 494
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka