Vad ska jag bli när jag blir stor?

Okej, vad bra. När jag läste till miljövetare var det hårt om jobb, det tog flera år för flera av mina fd klasskompisar att t ex få fast anställning, eller miljörelaterat jobb alls. Då hade minst en av dem en master, dessutom. Ett flertal rörde sig mot andra områden istället.
Som en av dina tidigare kursare kan jag intyga att det har varit väldigt tufft om jobb om man inte kan tänka sig att flytta. Nära utbildningen var marknaden ganska mättad. Valde man att flytta så har det dock funnits gott om jobb. Nu verkar marknaden lätta upp lite. För något år sedan när jag sökte jobb fick jag inte fast jobb trots 3 års erfarenhet. Nu "tvingas" många kommuner anställa nyexade. :)

Som en av dina tidigare kursare kan jag intyga att det har varit väldigt tufft om jobb om man inte kan tänka sig att flytta. Nära utbildningen var marknaden ganska mättad. Valde man att flytta så har det dock funnits gott om jobb. Nu verkar marknaden lätta upp lite. För något år sedan när jag sökte jobb fick jag inte fast jobb trots 3 års erfarenhet. Nu "tvingas" många kommuner anställa nyexade. :)

Ja, jag har förstått att det inte varit skitenkelt för flera av er! Är ju inte jättelätt att ta sitt pick och pack och flytta heller. För egen del ser det ju inte heller skitljust ut precis, som samhällsvetare :angel: fortsätter i min trygga skolbänk några år till tror jag... :p

Inom skogen finns massor av spännande jobb :)

Jag jobbar som skogsinspektor, jobbar i fält 3-4 dagar i veckan och 1-2 dagar i veckan är på kontoret. Fältdelen består av allt från kundbesök hos skogsägare till planering av avverkning. Socialt och problemlösande jobb, lägger upp mina dagar som jag vill och kan styra mycket själv.

Det finns jobb som är rena planeringsjobb där en i princip enbart planerar avverkningar i fält, sedan finns det rena kontorsjobb såklart och allt där emellan. Har du frågor så är det bara att fråga :)

Linnéuniversitetet har en distansutbildning som är 3-årig.

Åh vilket härligt jobb det låter som!

@attheedge jag vill ha ditt jobb :D
Jag med just nu :mad: fick en hjärnskakning för ett och ett halvt år sen som inte riktigt ger med sig så jobbar just nu halvtid och med helt andra uppgifter. Bara framför datorn och det är så tråkigt.... men fixar inte all bilkörning och stressen på vanliga jobbet just nu - men jag längtar tills jag är så pigg igen att jag kan vara utomhus på arbetstid :)

Mitt jobb har ju lite liknande förutsättningar (geolog som jobbar med prospektering) och det är alldeles underbart :love:

Kanske inte lika mycket de dagar som du beskriver dock :p :D
Förstår dig! Helst skogen sju dagar i veckan om det är möjligt :D Du måste också ha ett jobb som kanske kan intressera ts? Vi läste några basic kurser med geologi på utbildningen och hade en sådan engagerad och kunnig lärare att de kurserna var mer intressanta och roliga än rena skogskurser :)

Förstår dig! Helst skogen sju dagar i veckan om det är möjligt :D Du måste också ha ett jobb som kanske kan intressera ts? Vi läste några basic kurser med geologi på utbildningen och hade en sådan engagerad och kunnig lärare att de kurserna var mer intressanta och roliga än rena skogskurser :)

Jobbet är kul men det är inte så väldigt många arbetstillfällen så jag kan väl inte direkt rekommendera det.

Jag har funderat i de här banorna men funderingarna blir för "breda" och jag känner att jag har så otroligt dålig koll på vilka jobb som faktiskt finns?
Djurskydd skydd vet jag inte om jag skulle klara av, det skulle krossa mitt hjärta att behöva se vanvårdade djur och dessutom behöva träffa djurplågaren utan att slå ihjäl henom...

Miljöskydd vore kanske något att kolla vidare på däremot :)
En till miljövetare här :) Tycker mitt jobb stämmer in bra på det du söker. Rimliga arbetstider, mycket varierat med ute/inne jobb, och härliga människor att tjöta med möter jag dagligen!

Jag funderade också på om skogen kanske skulle passa dig, men någon annan hann ta upp det före :) Jag har läst den 3-åriga distansutbildningen från Linné, så är du intresserad av den kan jag bjuda på mina erfarenheter. Jag blev färdig förra våren och hälften av mina klasskamrater hade fått jobb då. Några har startat eget företag. Själv har jag varit föräldraledig sedan examen, men håller på att söka jobb nu.

Ang. miljöskydd känns det som att det är mycket annonser ute nu? Jag håller koll på gröna jobb och tycker det är mycket sådana tjänster som dyker upp.

Hundtrimmare annars? Inomhusjobb, men inte på kontor. Jag läste min utbildning under 1 års tid, med 4-5 dagars praktik hos utbildaren en gång i månaden. Det är ett bristyrke, men tyvärr får utbildningen finansieras ur egen ficka.

Hundtrimmare annars? Inomhusjobb, men inte på kontor. Jag läste min utbildning under 1 års tid, med 4-5 dagars praktik hos utbildaren en gång i månaden. Det är ett bristyrke, men tyvärr får utbildningen finansieras ur egen ficka.

Det är ett väldigt slitigt jobb som du inte får många kronor för, dock.

Jag säger inte emot dig. Jag var anställd som hundtrimmare och hade fast heltidslön som jag klarade mig fint på, men det var ingenting man blev rik på.

Ah, som anställd var det nog bättre. De flesta startar eget gissar jag, syrran hyrde in sig på en salong, men det blev ohållbart då hon knappt fick ut någon lön utan att jobba halvt ihjäl sig. Tog inte lång tid innan hon fick problem med händerna. :down:

Jag med just nu :mad: fick en hjärnskakning för ett och ett halvt år sen som inte riktigt ger med sig så jobbar just nu halvtid och med helt andra uppgifter. Bara framför datorn och det är så tråkigt.... men fixar inte all bilkörning och stressen på vanliga jobbet just nu - men jag längtar tills jag är så pigg igen att jag kan vara utomhus på arbetstid :)

Nej, vad segt :( Hoppas det ger med sig! Har du någon prognos på det?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 344
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 076
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Rosett
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
541
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka