vad ska jag ge henne för foder??

surprice1985

Trådstartare
Har köpt ny häst och hon har till en början nu fått grund och betfor.
Då hon verkar ha väldigt lätt för att bli rund om magen :grin: så funderar jag på vad hon bör få för foder?
Något förslag?

Är ett 10-årigt sto på 160cm.
Rids för tillfället inte mer än lite på helgerna, har inte kunnat sätta igång henne ännu. Sen är det meningen att hon ska gå för fullt (träna o tävla lite hopp).

Sv: vad ska jag ge henne för foder??

Man bör göra analys på grovfodret, för det kan innehålla allt mellan i princip 5 och 100 gram smältbart råprotein per kilo. Sedan väljer du kraftfoder efter vad som behövs.

Men börjar hästen bli fet= dra ner på kraftfodret. En häst kan klara sig lika bra helt utan kraftfoder som att den kan behöva 4 kilo, helt beroende på vad du ger för grovfoder. Grovfodret är det som är livsviktigt för hästen och hela basen i foderstaten. :)

Ta bort kraftfodret om hon börjar bli tjock i första hand, vad har du för värden på grovfodret?

Har ingen analys på höet, vi tar själva och har aldrig skickat in för analys. Men det är ett fint hösilage, tort som vanligt hö.

Omöjligt att veta hur silaget är genom att bara titta på det. det är omöjligt att veta vad hästen ska ha för foder om man inte har en analys. Men dra ner på kraftfodret om hon är tjock.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: tanten
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 417
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 444
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur