Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Gracianya

Trådstartare
Ja, problemet har gått så långt att jag känner att jag måste fråga här..
Jag har haft kliande utslag över hela kroppen i två månader, trodde det bara var att jag var torr så jag smörjde mig varje gång jag duschade, vilket då blir en gång om dagen. Hjälpte det? Nope. Tänkte att det då kanske kunde vara vägglöss men min kunniga fader kunde inget hitta.

Började rent ut sagt bli galen så jag ringde vårdcentralen... de frågade standardfrågor så om jag var allergisk eller om jag ätit något annorlunda, bytt tvättmedel eller liknande. Är inte allergisk mot något, inte ätit något knasigt och har haft samma tvättmedel i århundranden. Trodde jag skulle få en tid, men ICKE.. Ombads att ringa om TVÅ veckor eftersom det fanns ingen ledig tid.. sagt och gjort, väntade i två jobbiga veckor och ringde igen, blev ombad att ringa om TVÅ veckor igen eftersom det fanns INGEN ledig tid!!! :rage: Vad är det för vårdcentral egentligen? :arghh:

Jag har väntat i en vecka nu men jag håller ju på att klia sönder mig själv! Vaknar jag en stund innan jag ska upp så är det omöjligt att somna om eftersom det kliar så!
Har googlat lite på skabb ( :wtf: ) men om det nu skulle vara det, varför har ingen annan smittats under denna långa tiden isåfall? Min familj har absolut ingenting. Jag kan inte ha blivit smittad av en partner då jag är singel och har varit det i några år.. Har katt men det kliar ingenting när jag är med honom, likadant i stallet. Ingen annan i släkten har pälsallergi heller för den delen. Känns som en liten chans att jag kan ha blivit smittad av en kompis heller då vi inte är kramglada av oss direkt. Kan inte vara vattenkoppor eller något sådan för det ser inte ut som det, och jag har redan haft det när jag var liten.

Har provat att sätta sådan hydrokortison på de ställena, det hjälper ytterst lite men inte tillräckligt.
Jag är trött på detta!! Min hud börjar säga ifrån, det gör ont att klia nu! Försöker låta bli men det är som ett omöjligt projekt..

Vad ska jag göra? Jag får ju inte ens någon tid hos vårdcentralen.. :crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Finns det någon annan vårdcentral du kan gå till? Jag skulle nog testat det först. I annat fall kan det finnas akuttider på vårdcentralen, där egentligen "enkla" ärenden, som ex okomplicerade öroninflammationer och UVI, ska avhandlas. Dina problem hör nog egentligen inte hemma där, men får du ingen hjälp på ordinarie tid kan du testa att boka in dig där.

Om jag vore du skulle jag testat att köpa allergitabletter (antihistaminer - typ loratadin, clarityn, aerius osv) på apoteket. De är receptfria och det är inte helt otänkbart att dina besvär kan lindras av dem.
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Kontakta en hudläkare! Sen hade jag testat receptfria allergitabletter och se ifall det blir bättre av det. Testa smörja in huden med olja, typ olivolja, istället för hudkrämer. Jag upplever att hudkrämer (framförallt parfymerade sådana) gör klådan värre. Sen är ju vatten uttorkande, så duscha så sällan som möjligt - absolut inte varje dag! Det är döden för huden. Man kan bara tvätta sig lite i vasken om man känner att man vill fräscha upp sig.

Och ang klådan - svalka! Hade jag varit du hade jag sovit i så lite kläder som möjligt och ett tunt täcke (alternativt bara påslakanet). Sen kan man slå hårt på ställena det kliar, det är effektivt och man slipper riva upp hål i huden :D Har du en vetekudde så lägg den i frysen och ta fram den när du vaknar på natten med klåda, det är såååå skönt :love:
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Att du slutar klia är nog det allra viktigaste - ju mer du kliar, desto värre blir det. Försök, även om det är jättesvårt.
Ta bort allt parfymerat (från tvättmedel till hudkrämer) från kroppen - även om du kanske inte är överkänslig egentligen så är huden känsligare när man kliat ett tag, barriären bryts liksom ned. Tips från atopikern är att smörja in kroppen med parfymfri hudlotion (ex. ACO's) blandat med olivolja efter dusch. Hydrokortison och allergitabletter kan vara värt ett försök tills du fått träffa en läkare.

Hoppas det blir bättre snart, klåda är ett helvete.
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Min första tanke var skabb. Det kliar fruktansvärt och särskilt under natten. Hur ser dina utslag ut? Är det många?
Skabb smittar ju genom kroppskontakt men kan också leva några dagar i möbler och smittar till exempel genom solarium.
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Min första tanke var också skabb.. och ja utslagen är många :( Ser ungefär ut som små myggbett kan man säga..
Men problemet är att jag har inte varit "avklädd" eller hur man ska säga som tex på solarium. Risken kan ju vara att jag blivit smittad på skolan eftersom jag pluggar... Det kliar inte mycket, det kommer i vågor liksom.
Det kan börja klia och då kliar jag mycket, och då kommer jag på mig själv och så slutar jag och då brukar det gå över trots hur jooobbbiiggt det är att låta bli!! Ska försöka slå till mig så fort en tanke kommer på att klia mig :p
Värst är det när jag ska byta om till pyjamas för då kliar det mycket, dock när jag väl ska somna så börjar det avta lite..
Jag måste dock sova med kläder och tjockt täcke eftersom huset blir så ruskigt kallt på nätterna och jag är så otroligt frusen av mig :(

Ska försöka leta upp några receptfria tabletter på apoteket också och olivolja har jag nog liggandes någonstans här hemma... Duscha ska jag försöka minska på också. Ska kolla upp det med vårdcentralen också!
Tack alla för tipsen, det hjälper vart enda lilla!
Ska aldriiiiiig klia mig mer sedan när detta är över :arghh: ;)
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Som andra redan tipsat om så föreslår jag att du köper receptfria allergitabletter och ser ifall det hjälper.
Förstår vilket helvete du måste ha med allt kliande och hoppas verkligen att du hittar orsaken!

Nu vet jag inte helt hur dina utslag ser ut men jag fick lite utslag på lår/armar/rumpa/vader under några dagar förra sommaren som jag inte tänkte så mycket på även om dom kliade (man badar ju och svettas så mycket på sommaren) men sen under en natt så eskalerade utslagen till nässelutslag på större delen av kroppen som kliade heeemskt.
Tidigt på morgonen så började utslagen krypa sig upp mot halsen och luftrören svullnade sakta igen så jag fick en akuttid på vc där allergitester togs. Tydligen så är jag allergisk mot kvalster, så jag ska helst inte vara nära när man dammar av hyllor och dylikt samt inte bädda sängen då dom tydligen trivs i bäddade sängar.:D
Jag hade tidigare aldrig haft några besvär utan dom kom som sagt lite smått under tre-fyra dagar och sedan bröt det ut ordentligt på en natt. Och jag har inte haft några besvär sedan dess men har allergitabletter hemma utifall.
Konstigt det där med allergier.. :cautious:
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

På vintern kliar det konstant på mig men det blir MYCKET bättre (ofattbar skillnad till och med) om jag duschar med duscholja från apoteket istället för duschtvål, inte ens mild tvål får röra min kropp då.
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Testa först att tvätta dina kläder separat (även sängkläder) med allergi tvättmedel och sköljmedel (eller inget sköljmedel alls)
Det kan vara så att du har blivit överkänslig mot tvättmedlet/sköljmedlet eller att dom bytt ut nån del som gör att du inte tål det längre.

jag själv tål inte Comfort och Softlan sköljmedel.. Jag kliar sönder mig totalt men klarar av billig skit sköljmedel :P
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Jag fick någon form av utslag förra våren, de liknade små "blommor" på huden och ville inte gå bort. Tillslut lyckades jag få till till vårdcentral som gav mig kortisonsalva mot kliandet.

Mitt tips är att använd INTE kortison mer än i VÄRSTA NÖDFALL! Det är det värsta rävgift som finns och jag kunde knappt visa mig i solen på hela sommaren sedan för kortisonen hade totaltförstört hela min hud.

Vilket fall som helst var det någon form av virus som läker ut av sig själv o sedan ska man inte få tillbaka det fler gånger.

Det kliade djävulst men försök o låta bli det, då försvinner det snabbare.
Mitt försvann på ca 3 månader men var fruktansvärt jobbigt om än inte smittsamt i alla fall!
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Jag har fått kliande utslag på kroppen vid två tillfällen. Den första gången visade det sig vara någon form av psoriasis men som inte är kronisk och som har en tendens att dyka upp på hösten. :S Det var vad läkaren sa iaf. Det försvann på några månader, så jag hade tur att det var en kall årstid och att polokrage var "inne". :P

Andra gången var för ett par år sedan bara, och det visade sig bero på tvättmedlet! Jag har använt samma tvättmedel sedan urminnes tider, men helt plötsligt tål jag det inte längre. Så nu för tiden sätter jag alltid tvättmaskinen på superskölj-läget för att skölja ur eventuella tvättmedelsrester och har slutat med sköljmedel helt.

Du kan ju försöka utesluta allergi genom att byta tvättmedel, men blir det inte bättre måste du nog gå till läkare. Tar de inte emot dig på vårdcentralen får du väl pallra dig till akuten! ;)
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Nässelfeber? Jag fick massvis med myggbettsliknande utslag till och från förrförra året, det var pest och pina, det kliade något förskräckligt! Men så provade jag allergitabletter, antihistaminer som hette typ Cetiricin och det försvann! Men var tvungen att äta dem i nästan ett halvår för om jag slutade i två dagar så kom det tillbaka.. nu är det dock borta helt :)
 
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Jag skulle säga skabb. Hade det själv förra året och det var ett rent jävla helvete! Det är tydligen väldigt vanligt nu och otroligt smittsamt. Det räcker faktiskt att sitta bredvid en smittad person i några minuter för att få det. Sen behöver man inte få några symptom alls på det, eftersom klådan är en allergisk reaktion på skabbdjurets avföring. (I know:wtf:) jag kliade mig dock sönder och samman!

Om jag var du skulle jag köpa tenutex på apoteket, det är receptfritt, se till att alla familjemedlemmar behandlas och se om det blir bättre. Jag hade sjuuuuukt svårt med att bli av med det och fick behandla flera gånger. Sista gången gjorde jag en behandling igen efter två veckor, så det råder jag dig faktiskt att göra. Och följ anvisningarna!! Det är galet noga :( sen vill du nog göra det en helg när du kan vara lite isolerad. Det luktar inte så mumsigt precis ;)

Ps. Min klåda kom också i vågor men var som värst när jag gått och lagt mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra? Det kliiaar!

Update!

Hittils så kliar jag mig fortfarande. Tvättmedel bytt mot mild och oparfymerad, men det hjälpte inte vilket jag dock misstänkte. Har smörjt in mig varje kväll med en bra kräm och det hjälper lite. Men.. ja nu har jag nog insett att det är nog skabb.. :rage::wtf: Liksom... UÄK.. Fick panik av tanken så har ringt vårdcentralen konstant i en hel vecka, med samma frågor och alla dessa sura tanter jag stöter på.. :mad:
MEN! Jag har lyckats!! Jag fick en tid trots allt nu!! Tänk att det ska behöva ta sån jäkla tid!! Det är ju fyfasiken skamligt.
Varje dag har jag ringt tidigt på morgonen och fått vänta i kö, och sedan visat sig att tiderna varit slut hela veckan. Frågade om jag inte kunde få en tid veckan därefter men nää "vi bokar inte in så långt framme".. VA?!
Känner bara för att elda upp hela vårdcentralen och idioterna som existerar där :yuck:

Nä.. men allvarligt talat, jag är ganska irriterad efter att ha väntat såhär länge ja :cautious: Jaha, nu är det bara att vänta och se...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: caballus
·
Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 113
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Har haft ont i höften eller musklerna som sitter där sedan mitten av oktober. Ätit receptfria tabletter mot smärta och inflammation i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 736
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp