Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

*Ursäkta* Nyfiken i en strut här...:angel:
Var i Södra Sverige bor du? (på ett ungefär i allafall)

åhh, jag kan ju säga att vi åker till väla å shoppar ibland :D
så vi bor inte så långt ifrån varandra, men tillräckligt långt bort för att inte bo i helsingborg...;)
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

hej
ja du har nu fått se vad vissa människor kan ha för sej! . ögontjäneri t.ex och vem förlorar på sånt i längden- du och din häst.
tänk hur du själv skulle göra om du hade ett stall, förhoppningsvis raka motsasen vad din fd hyresmadam har att erbjuda- i attityd och snålhet. bra att du reagerade och handlade rakryggat och hoppas du får roligt i ditt nya stall.
mvh
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

*KL*

jag glömde ju säga en sak... det nya stallet ligger dessutom 5 (!!) km närmare än vad det andra gör! så man sparar en mil om dagen=varje dag=30 mil i månaden=300-350 kr i bensinpengar man slipper lägga ut :idea:

så jag sparar ju pengar på att byta stall, kan köpa godis till hästen för den extra månadspengar istället :D

känner mig så nöjd just nu! *bara* en månad kvar i stallet... men det får jag stå ut... kommer inte befinna mig i stallet vid samma tider som dom andra mer än nödvändigt denna månaden. jag har full koll på när stallägaren jobbar, så de dagar behöver jag inte träffa henne alls! :smirk:
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

är det ingen mer som har haft problem med sina stallägare och hur har ni tacklat det?

Jo då visst har man haft problem med stallägare...
Har då försökt påtala vad det är som jag upplever som problem och om det inte på något vis har gått att diskutera och fixa till har jag faktiskt flyttat hästen. Både för min, stallägarens men framförallt för hästens skull. Nu försöker jag tänka igenom allt innan jag flyttar in i ett nytt stall samt försöker bortse från detaljer som jag inte gillar. Man vill ju inte att hästen ska behöva flytta för ofta, inte flera gånger om året i alla fall. Men det är faktiskt många saker som man inte kan förutse i ett stall innan man flyttat in.

Tror att jag bytt stall 5 ggr på 5 år. Men det har varit 3 olika hästar.
Anledningar till att jag flyttat har väl bl a varit: För dyrt (hyran gick upp drastiskt vid stallägarbyte), ingen ridbana i närheten (den vi fick hyra slutade att hyras ut), för små hagar med för lite utevistelse (funkade inte för min häst) samt oengagerade stallägare som inte sköter min häst som avtalat och som jag vill (liknande din situation).
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Nä, tacka vet jag *landet*. Hoppas allt löser sig till det bästa för dig.

Verkar som om jag har ett bra stall där jag står i.:)
Visserligen små hagar men vaddå - sommaren går de ändå hemma hos mig på bete så det gör inget.;)
Alla sköter sina boxar o mat själva (mängden). Grovfodret köps in gemensamt om man inte vill ha eget ( som jag - får det gratis).
Halmen ingår i stallhyran men vill man ha annat så är det inget problem.
Alla in och utsläpp samt fodringar ( utom morgonen - sköter stallägaren) kör vi tvättstuga på.
Tillgång till paddock och stora nybyggda sadelskåp.
Stallägarna är underbara ( o även övriga inhyrda). :banana:
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

*Kl*

ja, snart är det dax för flytt! SÅ SKÖNT!

nu har det hänt massa saker i nuvarande stallet-igen!

förra helgen så var hösilaget slut igen :devil: att hon inte orkar ringa ett J***A samtal till bonden! men han kom med maten sen på kvällen. som tur är så hade jag förutspått att maten skulle ta slut så jag la undan till min häst dagen innan på skullen. bara så det räckte till middagen när det var dax att komma in. så självisk var jag...

sedan så fick hon hem ett större lass med hösilage på 10 balar nu så jag slipper i alla fall oroa mig för att maten ska ta slut varje dag. hon fick hem 10 balar med halm också å satte upp dom på skullen. MEN det är den vidrigaste, äckligaste halmen jag någonsin sett! hon måste ha blivit totalt grundlurad på den halmen eller också så visste hon om det å tog halmen som den var å fick ett bra pris :cool:
halmen är dammig, "ihopklumpad" och BLÖT! färgen är grå/svart med vissa inslag av bättre färg.
å den luktar unken!

sen kommer hon med värsta utläggningen om varför halmen ser ut som den gör. dålig sommar m.m.
visst, sommaren har inte varit den bästa men så här dålig halm borde man ju inte få sälja! att hon gick med på att köpa den!

dom andra balarna hon fått hem i väntan på den större leveransen har varit jättefina! så jag fattar inte varför hon fick hem denna halmen :crazy:

nu är det då ännu ett problem-min häst äter gärna halm även om hästen fått massor av hösilage så är det gott med lite halm också.

VAD ska jag göra? funderar allvarligt på att köpa hem spån å ställa hästen på nu dom sista 3 veckorna. sen känns det för jävligt då jag redan betalat stallhyran för denna månaden. å jag känner stallägaren tillräckligt för att veta att jag inte får tillbaka ett öre bara för att jag inte är nöjd med halmen...

sen till råga på detta så såg jag en fin bal uppe på skullen idag-öppnad och rakt över stallägarens hästars boxar. det innebär alltså att hon ger av den fina halmen till sina medans vi övriga ska stå med den äckliga :devil: hon har planerat detta, det vet jag. uppe på skullen är det hål gjorda så man kan slänga ner halm i dom rakt ner i boxen. tror knappast att den fina balen står vid hennes öppningar bara för att den "råkade" hamna där. så idag var jag lite ful :angel: jag tog av den fina balen å kämpade för att få bort den till min hästs hål mellan alla andra balar, men det gick :D

vad skulle ni göra? fortsätta försöka hitta fin halm resten av månaden eller köpa hem spån?

usch, jag trivs verkligen inte alls i detta stallet. man märker så väl på stallägaren att hennes hästar går före alla andras.

häromdagen när jag var i stallet så fjäskade hon väldigt mycket för mig. vet inte riktigt vad hon ville men jag försöker hålla mig osynlig resten av tiden och hoppas på att denna månaden flyter på snabbt...

ska ringa till mitt nya stall imorgon tänkte jag så jag kan åka dit igen och få mina skåp (ingår 2 mindre skåp till förvaring) så jag kan lämna av lite saker och flytta in långsamt och även få chans att träffa dom andra i stallet och skaffa sig lite vänner innan man flyttar dit :)

ska även passa på att fråga om jag kan få ta med mig några balar hö så jag kan vänja pållen vid den innan flytt. det vore super!

Å jag kom faktiskt på en POSITIV sak som hänt :idea: stallägaren kom på själv att den lilla hagen hon gett min häst började bli alldeles för lerig-leran gick väl bara upp för halva skenbenen nu :devil:
så hästen fick faktiskt byta till sin gamla stora fina hage igen och hennes hästar kan därmed inte vandra runt längre! så min häst kommer troligtvis få ha denna hage månaden ut nu, hoppas jag...

ville skriva av mig lite...känns som dagarna går så långsamt, vill ju flytta nu! :banana:

Edit: kom på en sak till, hon har fått hem havre nu. hon är ju skyldig mig 3 tunnor å när jag träffade henne då den precis hade kommit så sa hon att hon hade fyllt upp en tunna åt mig. dom andra kunde jag väl vänta med. men hallå?? är det inte lika bra att betala tillbaka allt på en gång eller? så häromdagen så fyllde jag upp mina andra 2 tunnor och tog hem dom. rätt ska vara rätt och hade hon inbillat sig att jag hade tänkt vänta ännu längre på havren så trodde hon fel!

det finns verkligen människor till allt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Du ska absolut inte strö med den äckliga halmen! Hästen riskerar att få en rad luftvägssjukdomar, varav några obotliga.

Vi har stått i samma bryderi, stallägaren erbjöd bara grå och möglig halm. Vi tog dit egen, vilket vi mot slutet inte fick. Vi ringde till djurskyddsinspektören och de såg VÄLDIGT allvarligt på att hästarna stod på så dåligt underlag. De ansåg det väl så illa som möglig mat, halmen står de på så många timmar och den påverkar hela stallmiljön.

Även om din häst har bra halm är luften så fylld med ohälsosamheter att din häst kommer att drabbas indirekt.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Låter inte alls bra varken för dig eller hästen. Försök hitta ett annat stall där hästens bästa är mera i fokus. skulle jag bara bry mig om min egen häst så skulle det nog vara svårt att hyra ut stallplats här. Jag har visserligen litet stall för bara tre hästar, men jag måste ju se till att alla trivs och mår bra.

när det gäller permanentbädd så är min erfarenhet att det är allra bäst med just halm i botten. torv funkar bra för vissa hästar och spån inte alls, (bränner alldeles för sakta)
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Herregud! Detta låter som det stallet jag hade min häst i tidigare.

Vi hade kontrakt. I kontraktet stod det att det var fri tillgång till halm och hösilage, men mitt i vintern fick hon för sig att halmen inte skulle räcka. Så då fick vi ta en viss mängd halm per vecka. Det var inte tillräckligt om man säger så. Jag yrkade på kontraktet och menade att då måste hon ändra kontraktet och skriva ett nytt. Då fick jag världens utskällning och sa att jag skulle inte ta upp kontraktet. Okej...:confused: Min häst fick då liggsår. Så jag och en kompis köpte hem egen halm. Fast först skulle vi inte få det för henne. Hon menade att om vi la in mycket (=tillräckligt) halm i boxen så skulle vi mocka ut för mycket och gödselhögen skulle bli för stor. Nej, vi mockar ut ren halm, bara det smutsiga.

Min häst kan egentligen inte äta havre. Havre ingick i hyran. Han blir väldigt upp och ner i sitt humör och är svår att jobba med. Jag har alltid gett färdig foder åt honom och på det funkar han jättebra. När jag frågade om jag kunde få dra av lite på stallhyran så gick det absolut inte. Konstigt för det finns andra som får göra det.

Sen så misshandlade jag min häst för att jag tömkörde honom. Ja okej, vad gör hon själv som sitter och rider sina halta hästar dag ut och dag in.

Min häst trivdes inte alls i stallet. Det var mycket spring och skrik i stallet. Min häst var stirrig inne i stallet och aldrig avslappnad. Han var glanslös och konstig i pälsen.

Blev tillslut så trött att jag sa upp mig, och min kompis med. Då blev det bara värre. Då hoppade hon på oss var och varannan dag. Riktiga personangrepp.

Nu har vi det kanon. Står i ett litet stall med 6 hästar. 3st är våra och 3 är ägaren. Våra hästar är som förbytta. Lugna, trygga och framförallt så är de välmående, glansiga och fina i pälsen.

vad jag vill få fram är att det finns så många människor som inte vet bättre och inte vet vad de gör. Men det finns alltid bättre ställen att ha sin häst på.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Du ska absolut inte strö med den äckliga halmen! Hästen riskerar att få en rad luftvägssjukdomar, varav några obotliga.

Vi har stått i samma bryderi, stallägaren erbjöd bara grå och möglig halm. Vi tog dit egen, vilket vi mot slutet inte fick. Vi ringde till djurskyddsinspektören och de såg VÄLDIGT allvarligt på att hästarna stod på så dåligt underlag. De ansåg det väl så illa som möglig mat, halmen står de på så många timmar och den påverkar hela stallmiljön.

Även om din häst har bra halm är luften så fylld med ohälsosamheter att din häst kommer att drabbas indirekt.


men om jag låter hästen stå på spån resterande tid, hjälper det då? för luften borde ju ändå vara fylld med skit eftersom dom andra strör med halmen? men logiskt sätt så borde ju min häst inte få i sig lika mycket ohälsosamheter?

halmen är verkligen jätteäcklig! jag ska låta hästen stå på den tills imorgon, då slänger jag ut all halm och har hunnit hämta spån, eller om jag får tag på småbalshalm hos någon. ska höra mig för lite...
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Visst hjälper det. Hästen behöver ju inte stå i det, äta av det, ligga i det. Men det är värt att komma ihåg att det påverkar stallmiljön för alla hästarna, när någon strör med dåligt strömedel.

Kör med egen halm, eller spån (om du får, det kan stallägaren säga nej till då de flesta har problem att göra av med gödselstacken om det är spån i den).
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

nej, det är sant. det är klart det påverkar alla hästar...
jag tror det är helt okej att köra med spån då stallägaren körde på det själv i somras då hästarna kom in på nätterna vid dåligt väder.

men jag ska i första hand se om jag hittar någon som säljer småbalshalm så man kan åka och hämta lite.
kollade runt på olika ställen men ingen som säljer via annons så ska be min man ringa sin arbetskamrat som är bonde. förhoppningsvis så säljer han eller vet någon som gör det.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

NEJ!

nu blir jag FAN så arg! :devil:

igår gjorde jag i ordning maten till hästen tills idag söndag för jag visste att jag skulle komma så pass sent då vi skulle bort idag. så satte 5 fyllda kassar med hösilage utanför hästens box.

nu ikväll när jag kom hem så åkte jag till stallet för att kolla till hästen samt fylla upp vatten i den extra vattenhinken hästen har i sin box eftersom det inte dricks tillräckligt ur vattenkoppen.
då kollar jag på den sista hösilagekassen som står utanför boxen och tänkte att "vad lite det ser ut att va", så ja- jag vägde om kassen å "blir arg bara jag tänker på det" :devil: - det fattades 1½ kg!!

ja, det är mycket om man räknar på det! säg att stallägaren tar bort 1½ kg ur varje kasse- då försvinner det minst 3-4 kg hösilage varje dag. som hästen dessutom inte får!
jag väger ALLTID kassarna för att se hur mycket jag ger hästen. så jag vet exakt hur mycket det var i alla de kassar jag ställt fram.
jag blir bara så arg! och ledsen... att hon kan med att göra så?!

sen så kollade jag ju självklart in i hästens box för att se om det fanns någon mat där. det fanns ca ½-1 kg kvar... kollade då in hos dom andra hästarna och ALLA de andra hade sin stora hög med mat kvar.
min häst äter inte snabbare än normalt. dessutom skickade jag ett sms till stallägaren innan jag åkte till stallet och hörde om hon hade fodrat. jag frågade eftersom jag ändå skulle ut. hade hon då inte fodrat så hade jag kunnat göra det. då får jag ett svar att hon hade gjort det för en stund sedan. så jag tror knappast min häst kastat i sig maten!
jag ger inte heller min häst onormalt mycket mat så stallägaren ska ha någon anledning att plocka bort mat. hästen får 12 kg om dagen. jag vill igentligen ge mer men ska ju som sagt ge hö istället så ska börja med övergången i veckan.

jag förstår inte hur hon tänker igentligen! å sen vill jag ju inte ta upp det med henne förrens det är uppenbart att hon tar bort mat. jag vill komma på henne på bar gärning innan jag tar upp det. nu ska jag väga maten extra noga och åka ut på kvällen och väga den igen och se så att hästen har mat i boxen. jag vet ju vilken tid hon brukar fodra så det är ju bara att komma en halvtimma senare :cool:

bara 12 dagar kvar tills flytten blir av. jag LÄNGTAR!! behöver jag säga det 2 gånger?

nä, jag tycker synd om alla som hamnar hos denna människan. jag hoppas som tusan på att det nya stallet är perfekt för oss!

just nu är det verkligen inte roligt att vara hästägare, inte med dessa villkoren :cry:


var bara tvungen att skriva av mig lite innan sängen väntar så man åtminstonde kan sova gott...
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Äntligen! :banana:

nu har vi flyttat och jag trivs i det nya stallet! min häst verkar också trivas :)

känns så skönt att kunna bestämma över min egna häst igen och kunna ge så mycket mat man vill till sin häst!

tack för alla goda råd jag fått i tråden! :bow:
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Skönt att ni trivs i det nya stallet!
Har också varit med om konstiga stallägare... Den värsta var det förra stallet jag stod i.
Jag betalade 1800:- för allt grovfoder, 4 torvbalar, in/utsläpp.
Första tiden funkade det bra när det bara var hon och jag och bara jobbade deltid. Min häst fick obegränsat med grovfoder (ingick 10 kg) bara för att dom var så få hästar i stallet då, så det behövde gå åt.
Han fick gå i en liten hage, helt själv. Vi släppte ihop våra hästar och dom gick bra tillsammans, men helt plötsligt en dag fick hon för sig att det inte gick längre.
Nehepp...

Det fanns en jättestor fin hage som jag ville att min häst skulle gå i, men det fick han inte för den skulle bara användas på sommaren. Okej, fair enough tänkte jag.
Sen kom det en till tjej, våra hästar gick kanonbra ihop. Men båda våra hästar drog av sig sina skor hela tiden för dom lekte och sprang jämnt (men var oskiljbara, som dom gillade varandra...) och då fick stallägaren den här tjejen att tro att det var min häst som trampade av hans skor och det ena med det tredje.
Så hon skulle få en egen hage också, men då fick hon den stora sommarhagen på 1 ha! Som jag hade frågat om!

Till slut fick jag den här tjejen att förstå att det inte var min hästs fel att hennes häst tappade sina skor, för han drog av sig lika många skor när han stod själv när han gick i "min" hage (min häst skulle sen helt plötsligt stå med stallägarens hästar igen) och det berodde på att min hage var helt förstörd med en halv meter lera i hela hagen. Efter mycket om och men och en himla massa bråk fick jag och den andra tjejen sommarhagen och våra hästar gick ihop igen.
Helt plötsligt en dag så fick inte hästarna gå ut, för den hagen skulle minsan inte användas.
Vi blev förbannade, så hon delade av sommarhagen och dom fick halva hagen iaf.

Den andra tjejen som stod i stallet hade en häst som var lite rädd om huvudet och som hade varit svår att få på och ta av grimma/träns. Med mig och hästägaren var det aldrig några problem, t.o.m min sambo som inte är hästkunnig kunde hantera honom utan problem, för han var världens snällaste lilla ponny! Stallägaren däremot hade en himla massa bekymmer med att ta av grimman... Hästen stegrade och kastade sig och allt vad det var. När den här tjejen flyttade (hade stått där i ca ett halvår) så sa stallägaren "NU har jag kommit på hur man tar av grimman på honom!". Efter att hon hade sagt upp boxplatsen hade hästen börjat bli svårare och svårare att hantera... Inte så konstigt när stallägaren medvetet har skrämt upp hästen.

Den här stallägaren ändrade sig stup i kvarten om allt. Fri tillgång till grovfoder, andra dagen inte längre... Hon skulle egentligen släppa ut alla hästar senast kl 8, men många ggr hade dom inte kommit ut kl 12 när jag kom till stallet... Hon jpbbade inte ens! Låg hemma och sov! Om inte jag släppte ut hästarna då så fick jag en utskällning. (jag gjorde det såklart, men när man gjort det 20 ggr så börjar man tröttna)
Jag hade 6 mil till stallet fram och tillbaka, och till slut (när hon började jobba igen) så tyckte hon att JAG skulle släppa ut 7 hästar innan jobbet när jag börjar kl 7. Hon började kl 8-9 och bara vissa dagar dessutom. Men hon tyckte det var för jobbet att gå upp kl 6 för att fodra och släppa ut kl 7. När jag skulle fodra kunde hon inte ens masa sig ut kl 5.30 och slänga till dom hö så kunde jag komma kl 6.30 och släppa ut, men nej, det var för tidigt för henne att gå upp och för tidigt för hästarna att få mat! Och inte nog med det, när jag flyttade in ingick det inga täckesbyten och man skulle inte hålla på med sånt. När jag släppte ut (i 2 måns tid) ja då hade ALLA hästar (förutom min) lindor upp till öronen, back on track padar och oändligt med täcken som skulle bytas.
Till slut sket jag fullständigt i det, antingen fick dom mat kl 5-30 eller så fick stallägaren sköta det själv (Täckesbyten gjorde jag inte heller när vissa av hästarna höll på att sparka ihjäl mig när man gjorde det i boxen (och jag har inte tid att ställa upp hästen i stallgången ch plocka av och sätta på allt när jag börjar kl 7, dessutom när alla betalar stallägaren för att göra det!)
Hon bara tjafsade och tjafsade, så då åkte jag till stallet och släppte ut min och den andra tjejens häst istället. Trots att jag betalade henne att göra det...

Detta är bara en bråkdel av allt som hon gjorde. Bl.a. så tyckte hon också att jag skulle kratta och sladda paddocken fast jag ALDRIG använde den. Dom som använde den skulle dock inte göra nåt. Jag fick faktiskt inte ens rida där, för om hästen galopperade så förstörde det ridbanan!
Hon var verkligen helt sjuk i huvudet (på fullaste allvar) och numera är hon anmäld för det ena och det andra, Skattverket har ett öga på henne och stallet är helt tomt....

Undrar varför...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

TS:
Gud vad bra att ni flyttar!
Lät helt idiotiskt vad stallägaren håller på med. Alla har ju olika syn på hur hästar ska skötas på bästa sätt, men så länge hästen inte far illa får man väl låta andra göra som de vill med sina egna hästar! Tycker jämt det är en massa krångel med stallägare/hästägare/medryttare osv. Varför kan vi inte bara komma överens?
Bra att du inte låter stallägaren köra med dig mer i af.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 479
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp