Vad ska jag göra? *LÅNGT*

C

canter

jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen.

i början fick hästen gå själv i en hage, helt förståligt då vi alla ville lära känna hästen.
sedan kom hästen in i en hage med 2 andra, men min pålle gillade bara den ena och gick inte alls ihop med en andra utan sparkade den. då tog dom ut min häst och satte den i en egen hage igen. det förstår jag också, självklart ska dom flytta hästen så den inte skadar någon annan. när jag då kommer till stallet för jag värsta utläggningen om hur min häst betett sig. å det låter som att jag borde vetat bättre än att släppa in min till deras hästar eftersom min sparkades. hur FAN skulle jag kunna veta att hästen inte ville gå ihop med den ena av dom?? dom skyller alltså på att jag borde känna min häst bättre :mad: å har ägt den i 1 månad då detta hände...
med den ena hästen så gick det hur bra som helst! dom var helt nerkärade i sig och den som var är att min ville skydda älsklingen från den andra.
så nu går min själv... å flyttas runt från hage till hage. det beror på vad som passar stallägaren. oftast hamnar hästen i den minsta hagen trots att den från början stod i den andra lediga som är mycket större. hästen kan knappt springa i den lilla. sen så flyttar hon sina hästar vartefter hon tycker att dom ska gå just den dagen å min flyttas ju då också hela tiden beroende på var hennes ska gå. (ska tillägga att min är en unghäst som behöver rutiner!)
är väldigt konstigt tycker jag då alla andra har fasta hagar!

sedan ett tag efter att vi kom till stallet så började hon snacka om att vi skulle ha bädd på hästarna? dessutom på halm... det finns ju bättre alternativ då som spån eller torv...
kan hon göra så? bara bestämma helt plötsligt att alla hästar ska ha bädd? jag har stått i stallet innan med min förra häst och då var det inget snack om bädd (då var den även inga problem med min häst, hon verkade gilla den). men bara för att min kissar mycket så det rinner utanför boxen så måste min speciellt ha det...

DÅ kommer vi till nästa problem, jag fick inte välja box utan det gjorde stallägaren trots att den fanns fler att välja på, plus att en för nuvarandeär ledig men den får jag inte ta. botten i min box är i bakfall. golvet är alltså inte plant OCH detta vet stallägaren om. dom skulle lagt nytt golv i somras men hann inte. konstigt om pisset rinner ut?? min häst pissar inte mer än alla andra, men allt kan helt enkelt inte stanna kvar i boxen...

jag vill INTE ha bädd till min häst, jag ser helst att allt piss åker ut varje dag eftersom jag tycker att det är snuskigt att ha det kvar-plus att det lukar ammoniak! sen om andra vill ha bädd så får dom det, alla tycker olika. frågan är bara om hon kan kräva att jag har bädd?
min häst pissar och skiter på samma ställe och rör runt så det blir dessutom svårt att inte mocka ut allt!

nästa grej är att eftersom det är en unghäst jag har så vill jag såklart att hästen ska få fri tillgång till hösilage-då kommer stallägaren men kommentaren; din häst behöver ju inte så mycket mat-det syns ju på den. ja, min häst är verkligen jättefet! eller inte, hästen är PRECIS LAGOM i hull och jag vill att det ska fortsätta vara så! hon tycker jag ska ge mindre hö men det vill jag inte (hästen får 10 kg om dagen nu). däremot så slänger hon in kraftfoder till min häst VARJE dag vid insläpp fastän hästen får det den behöver vid morgonen och kvällen! jag vill bara ge hästen hösilage på eftermiddagen. men då kommer stallägarens kommentar igen; men får hästen lite kraftfoder när den kommer in så tycker det den är roligare att komma in.

då ska det tilläggas att min häst kommer springandes till människan som ska ta in och vill gå in! det är inga som helst problem med det!
får hon göra så? alltså ge kraftfoder trots att hästen INTE ska ha?
å eftersom hästen igentligen inte behöver mer mat enligt henne så går hon ju emot sig själv genom att ge kraftfoder...

jag känner som så att det är stallägaren som bestämmer över hur allt ska gå till i stallet, vare sig det gäller hennes egna hästar eller andras. det känns som att hon kör över mig genom att både kommentera och sedan bestämma över min häst.

jag ville ventilera lite nu och höra av ni tycker. kan stallägaren göra allt detta eller har jag mer att säga till om?

ska tillägga att i priset i stallhyran så ingår det:fri tillgång på både hösilage, halm och betfor. alla fodringar i veckan utom lör-sön morgon så vi hjälps åt. alla utsläpp i veckan utom lör-sön.
så jag betalar ju allt, så varför ska inte jag kunna ge hästen den mat den behöver eller slippa ha bädd?
det är ju stallägaren själv som bestämt vad som ingår och till vilket pris.

jag funderar starkt på att byta stall och då säga upp mig den sista denna månaden.

jag har även hört stallägaren säga att jag "bör sälja den där hästen" till en annan. det finns inget som helst fel på min häst! så varför komma med såna kommentarer?
man blir ledsen av att höra sånt :cry:

hur skulle ni göra? är det bättre att byta stall?
det känns lite som att jag vågar inte lita på att hästen får all mat jag lägger fram, det är ju stallägaren som fodrar. tänk om hon ger hästen själv vad hon tycker att den ska ha?
sen med halmen, hon vill att vi ska ha bädd så hon kan spara in på halmen, det har hon själv sagt. men vi har ju betalt för den? för hennes pris som hon satt! klart jag förstår om hon vill spara in på kostnaderna men då kunde hon ju höjt stallhyran istället?
jag tar inte mer halm än jag behöver och lägger in nytt varannan dag!

hennes hästar kommer i första hand, sen om min har det bra eller inte det skiter hon i... men jag tycker att har man inackorderade hästar så ska man bry sig om dom också, visst gillar hon sina bäst. men VAR är felet på min häst?


snäll hjälp mig! jag vet inte alls vad jag ska göra! :cry:
stallet har perfekt läge och därför vill jag gärna stå kvar, men under dessa förhållandena så känns det inte kul...


hoppas ni orkade läsa...
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Låter inge bra alls. Försök hitta ett annat ställe där du och din häst känner er mer välkomna.
Finns där fler inackorderingar? och i så fall, hur trivs de?
Självklart ska man åtminstone själv få bestämma över vad ens häst ska äta.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

:eek: Vad i?!
Hur trivs de andra som har sina hästar inackorderade? Om de håller med dig kan ni ju ordna ett möte med stallägaren där ni lägger fram klagomål och förklarar för henne varför ni gör det. Sedan kan ni komma fram till lösningar på problemen.
Om du däremot står själv med dina åsikter kan det bli svårt att få något att ändras, det beror ju självklart på hur stallägaren är till sättet, men det verkar ju inte särskilt lovande. Då kanske du behöver fundera på att leta efter ett annat stall.
Hoppas det löser sig!
Hälsn. Angelica
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Kort svar: ja, stallägaren får diktera villkoren i sitt stall. Vissa regler tycker jag ska vara inskrivna i kontraktet, då de kan vara avgörande då man väljer stallplats. I övrigt står det stallägaren fritt att bestämma i sitt stall, så länge det inte går mot överenskommelse (kontrakt).

Eftersom ni verkar oense i de flesta frågor, och man inte kan ändra på någon människa (du kan inte ändra på henne, hon kan inte ändra på dig) är väl bästa lösningen att du hittar ett ställe du trivs med.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Jag blir ledsen av att höra sånt här. Hade det varit min häst hade jag nog flyttat så fort det bara var möjligt. Visst, stallägaren kan diktera sina egna villkor, men inte bestämma över någon annans häst. Jag vet inte var du bor o hur lätt det är o få ny stallplats, men jag önskar dig lycka till i vilket fall som helst.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Den som har stallet bestämmer ju regler osv. Hon får ställa den i vilka hagar och boxar som hon vill. Det kanske beror på att dom ska laga eller vila hagarna? Har du frågat varför? Men däremot har hon ingen rätt att ge din häst mat om du nu inte vill det. Bädd eller inte? det får man ju försöka komma överens om. I mitt stall har vi klara regler. Vi mockar inte bädd. Men givetvis kan man diskutera saker om man vill ha det på ett annat sätt. Jag tycker att du ska prata med stallägaren först och sedan bestämma hur du vill göra med flytten. Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Du bör flytta snarst möjligt både för din egen och hästens skull. Säg upp boxen nu i månadsskiftet. Stallägaren har ingen rätt att bestämma över hur mkt eller vilken typ av mat din häst ska äta. Det är du som äger hästen och bestämmer detta. Du betalar ju dessutom maten. Det låter dessutom konstigt att hon kräver att din box ska ha bädd men inte de andra om det finns en box åt din häst där pisset inte åker ut. Fråga henne varför du inte får ha den boxen!
Fråga även varför din häst får byta hage hela tiden när de andras hästar (de inackorderade) har samma hage hela tiden. Stallägaren bestämmer ju i sitt stall men hon utövar ett auktoritärt ledarskap över dig. Du ska ha mer att säga till om vad gäller din häst.

Om du är mån om att kunna stå kvar kan du berätta för stallägaren hur du upplever dom här sakerna och tala om att du känner dig tvungen att flytta om du inte får bestämma över din egen häst. Antingen reagerar stallägaren med att hon inte alls trodde att det var på det viset och ändrar sig genast om hon vill ha dig och din häst kvar eller så vill hon att du flyttar och säger då bara att det är fritt fram att byta till en annan stallplats om det inte passar. Den risken får du ta men annars kommer du nog att flytta i alla fall.

Men ta det inte som ett misslyckande om du blir tvungen att söka ny stallplats för det blir säkert mkt bättre för både dig och hästen på ett nytt ställe om du är noga när du väljer stallplats. Tänk på att det kan vara värt att åka några km extra för att få en riktigt bra stallplats. Tänk igenom vilka punkter som är viktigast och även vad du kan göra avkall på. Nya ridvägar kan ju bli roligt. Man tröttnar ofta på dom...

Till sist angående hopsläpp av hästar: min erfarenhet är att det är betydligt bättre att släppa ihop två hästar än flera. Speciellt om det är tre hästar brukar en bli utanför. Också skaderisken minskar om dom är två istället för flera. En unghäst behöver sällskap i hagen tycker jag, ytterligare ett skäl för dig att flytta hästen. Gärna en häst i samma ålder som din men en äldre häst i samma hage är bra mkt bättre än inget sällskap alls. Hagen bör vara ganska stor eftersom du har en unghäst och oxå om dom ska vara 2 st i den.

Lycka till med att hitta en ny bra stallplats!
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Oavsett vem som har rätt; flytta. Ni har kommit på kant, du litar inte på stallägaren, hon tycker inte om din häst - det bäddar för fortsatta problem oavsett vad ni ev skriver i ett kontrakt.

Det går åt alldeles för mycket energi att tänka på allt det där, båda parter mår dåligt säkerligen.

Det är svårt att hitta stall där precis allt stämmer men på din beskrivning så kan du säkert hitta ett som passar er betydligt bättre i a f.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

nu svarar jag alla...

det finns bara en till inackorderad i stallet för tillfället och hon trivs superbra- dels för att hon och stallägaren tränar och tävlar ihop och dels för att hennes hästar har bättre villkor på hagar.
sedan tänker dom nog likadant, dom är rätt så lika i sättet.
ursäkta uttrycket- men dom är rätt så snobbiga å perfekta båda två!

sedan finns det inget kontrakt skrivet :crazy: stallägaren vill ha det så. hon vill att vi litar på henne och hon litar på oss. uppsägningstiden är 1 månad i detta stall. så det finns inga regler skrivna men vi har en muntlig överrenskommelse på vad som gäller i stallet. då var det inte bädd som gällde utan vi fick göra som vill ville. så hon ändrar lite som hon vill, å som inackorderad får man ju finna sig i ändringar då...

jag bor på ett av de hästrikaste ställena i sverige, så det blir nog inte svårt att få en stallplats. frågan är bara om den har bra läge. just nu har jag 10 min skrittväg till ridhus, paddock och skogen rakt utanför stallet! helt perfekt med andra ord...

hagarna behöver inte lagas. men vila kan dom behövas med tankte på att hon har samma sommarhagar som vinterhagar. så det finns ingen hage som kan vila ett tag...har hon hästarna uppdelade på 3 hagar så blir det 2 lediga, så den möjlighetens finns ju, men eftersom hon byter titt som tätt så blir det ingen ledig...

anledningen till att jag inte får ta den lediga boxen är att det kommer en till häst i månadsskiftet som ska ha den. men den kunde lika gärna ha fått den jag har nu. å den hästen ska få den boxen enbart för att min häst är mycket större och bredare än den andra så hon kommer in i den lättare??? jag har träffat den andra hästen och den är högre än mig häst samt bredare för tillfället. så jag förstår inte den igentliga anledningen. jag tror mer att eftersom det är hennes kompis som ska ha boxen så vill hon att hon ska ha den bättre. därför får jag stå och dras med den sämre. trots att jag kom till stallet först!

allt är luddigt i stallet. havren ingår inte i stallhyran så den köper jag hos en bonde. nu ska hon börja ta in havre som man sedan får köpa av henne. men den havren är dyrare än den jag köper nu så vill inte köpa av henne. då blev hon sur över det...

sen med kompis i hage... det vill jag absolut att min häst ska ha! men så som det ser ut nu så ska min få gå själv...

det känns inte som att jag kan lita på henne då det gäller maten. TÄNK OM hon inte ger hästen allt hon ska ha? 10 kg till en treåring är inte mycket mat. å om stallägaren fick bestämma så skulle hästen nog bara få 7-8 kg om dagen som max!

mina krav på ett bra stall är som de flesta andras krav:
box
stor hage med kompis
att stallägaren sköter fodringar plus utsläpp vardag å att vi hjälps åt på helgen
fri tillgång på halm och hösilage
betfor samt havre behöver inte ingå med den är ett plus
fina ridvägar samt tillgång till paddock i närheten, behöver alltså inte finnas på gården men max 15 min skritt ifrån
läget bestämmer hur mycket jag är villig att betala. jag ställer mig inte i ett stall där jag tycker hyran är för hög utan jag ser vad stallet har att erbjuda för den summan det kostar varje månad. är det ett bra stall är jag beredd att betala mer

jag vill bara att min häst ska ha det bra... så nu ligger det på 99% att jag säger upp mig.

som ni skrev så kommer stallägaren och jag inte överrens och förmodligen kommer detta sitta i bakhuvudet även om allt löser sig mellan oss.
så hoppas på att jag hittar ett lika bra stall beträffande läget i samma prisklass!

å jag åker gärna några km extra bara jag trivs i stallet!

tror jag ska kolla lite efter kallhyrestall där man får ta in allt själv. då kan det inte bli något tjafs om hur mycket man använder till sin häst!


tack så mycket för råden, det ser ut som att det blir en flytt!

jag vet att stallägaren inte kommer ändra sig på vare sig att min ska ha hagkompis eller att jag inte ska ha bädd... så det bästa är nog att flytta...:(
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

JA!

nu ska jag iväg och titta på en stallplats!

i stallet ingår:
box
hage med 1 eller 2 kompisar
får ge mat i hagen
fri tillgång på halm och hö
fri tillgång till gårdens rundkorall, paddock SAMT ridhus
skogen ligger utanför stallet
stallägaren har hand om morgonfodring samt utsläpp vardagar
vi hjälps åt med helgerna
sista man kvällsfodrar vardagar
ligger precis lika långt ifrån som mitt nuvarande stall om inte lite närmade stan

Å för detta betalar jag bara 1200/1400 kr/månad!

beroende på vilket av stallen jag står i, det ena är "finare"...

låter inte det superbra?

kontrakt kommer skrivas också...

hoppas på att det är något jag gillar när jag kommer dit! för då säger jag upp mig på en gång idag! :banana:
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Tycker det låter kanon :) Flytta hästen dit!
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Jag kan förstå er båda två..........det är inte lätt att vara hyresgäst och det är inte kul att vara hyresvärd...........

Skönt att man inte har några inackorderingar:smirk:och att man slipper vara inackorderad:crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Du ser, det kommer att lösa sig på bästa sätt!!!

Men jag måste få veta var du bor för det där låter för bra för att vara sant. Jag vill oxå flytta dit. Här omkring får du betala minst 2300 kr/mån för det du beskriver. Jag står på kallhyra nu, 1000 kr. Det är faktiskt bra det där du skrev att man själv köper hem all mat och då behöver inte stallägaren klaga över att ens häst äter så väldigt mkt mat. Jag känner igen vissa saker som du beskriver, från stall jag stått tidigare i. Nu är jag rättså nöjd men vi har inget ridhus och ridbanan är inget vidare.
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Du ser, det kommer att lösa sig på bästa sätt!!!

Men jag måste få veta var du bor för det där låter för bra för att vara sant. Jag vill oxå flytta dit. Här omkring får du betala minst 2300 kr/mån för det du beskriver. Jag står på kallhyra nu, 1000 kr. Det är faktiskt bra det där du skrev att man själv köper hem all mat och då behöver inte stallägaren klaga över att ens häst äter så väldigt mkt mat. Jag känner igen vissa saker som du beskriver, från stall jag stått tidigare i. Nu är jag rättså nöjd men vi har inget ridhus och ridbanan är inget vidare.

det är verkligen sant!

jag var och tittade på stallet innan.

ridhus med gummiflis, rundkorall och en paddock-dock utan staket men vad gör det när det finns ridhus :D
stallet var helt okej, inte det finaste jag stått i men definitivt ett av de bästa!
fri tillgång på både hö och halm som sagt, dom har eget...
fick massor av info samt en rundtur!

ett plus i kanten var att när jag kom dit så stötte jag på en gammal vän till mig! hon stod i det stallet nu och kunde inte annat än rekommendera det!
sedan så hörde jag efteråt att stallägaren hade frågat min vän om mig. vad hon tyckte om mig å jag hade fått som bästa rekommendationerna!
min vän ville absolut att jag skulle flytta dit! vi har stått i samma stall innan ett år...

dessutom har dom dressyrträning för en tränare en gång i veckan om vill vara med, samt att ville man ha egen tränare så gick det jättebra!

så jag kommer med stor sannolikhet flytta dit!

jag bor i södra sverige så kom du om du vill, det fanns 2 lediga platser!

men så kom jag till mitt ordinarie stall efter det... :devil:
då ser jag att både halm och hösilaget är SLUT!
halmen var slut redan i förrgår och hösilaget tog slut igår kväll. trodde så klart att det skulle komma nytt idag MEN då har-ursäka ordvalet- kärringen inte ringt förrens idag om det! å då ska jag tillägga att det är inte första gången detta händer, men trodde hon lärt sig av sitt gamla misstag-att ringa för sent!

så idag har hästarna bara fått frukost å inget mer :eek:
dom står fortfarande utan mat!!
stallägaren visste mycket väl att hon skulle ringt igår om det men nej då... alltid i sista stund!

å min häst hade behövt ny halm idag men det fanns ju inget så hoppas inte jag hittar några liggsår imorgon!

stallägaren sa att hon skulle slänga in mat till min häst sen när det kom, men gud vet ju hur mycket hästen kommer få! har dom inte fått varken middag i hagen, middag när dom kommit in å ingen kvällsmat så har min häst bara fått 3 kg hösilage idag!!

Å till råga på allt! som att det inte vore nog nu!
stallägarens havre tog slut för 2 veckor sen, frågade om hon kunde låna lite av mig tills hon skulle få hem i veckan igen. ok sa, klart ni får... hennes havre kom aldrig och det slutade med att hon fick åka och hämta hem. tog sin tunna och åkte... men passade inte på att fylla mina tunnor samtidigt. nu är det 1 vecka sen havren skulle kommit men jag har inte sett röken av den. å nu idag när jag kom till stallet så såg jag att hennes havre var slut-igen å då har hon gått å hämtat min sista tunna havre UTAN att fråga om lov!!
å hon sa inget när jag var i stallet innan trots att hon var där. så jävla dålig stil! det är inte svårt att skicka ett sms som hon gjorde sist :devil:
å eftersom hon inte fyllt mina andra tunnor än så vet jag ju inte när jag kommer få tillbaka min havre! 50 kg bara puts väck!
nu är jag så himla arg så jag var tvungen att åka från stallet innan jag slängt henne i gödselstacken med huvudet före!!

jag ska flytta, helt klart! ska säga till henne imorgon!
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

Hej hej,
Skönt att du hittat ett nytt stall.
Om jag vore dig, skulle jag dock flytta min häst imorgon dag!
Herregud :eek: Om hästarna inte får någon mat, så kan väl knappast en månads uppsägningstid gälla?
//Jezz
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

det låter som en mardröm....hästarna ska ju inte bli lidande....stackars dej och din pålle !

jag har själv två inackorderingar, självklart är man inte ense om allt men hästarna måste ju ändå komma i första hand. det verkar ju inte riktigt ägaren till stallet tycka.....

lycka till i det nya stallet !!
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

idag har jag sagt upp min stallplats!

hon blev inte sur men tyckte det var synd eftersom vi kom så bra överrens... jo, precis :cool:

å så ringde jag till det andra stallet idag och tackade ja till deras boxplats!

hoppas på att det kommer bli bättre där!

tack så mycket för alla svar, det är inte lätt att veta vad man ska göra. stallet ligger ju bra till å stallägaren är ju trevlig, bara det att det känns som att man blir överkörd och hon bestämmer över min häst. så det är nog bättre att flytta.

hon undrade vart jag skulle stå och jag drog till med en vit lögn om ett annat stall som min vän har. som tur är kan hon inte kolla upp det!
vill inte ha henne rännande på mitt nya stall!
kanske var fel att göra så men känner verkligen inte för att hon ska ringa upp stallägaren å berätta saker om mig å min häst som kanske inte är sanna! man vet aldrig med folk! å sen sa hon att hon inte blev sur, men imorgon när jag kommer till stallet så kanske man får värsta utskällningen :crazy:

ingen mer havre hade försvunnit idag å både hösilage och halm fanns. frågan är bara hur länge, hon hade bara tagit hem 1 bal till 7 hästar...:confused: känns lite lite...

är det ingen mer som har haft problem med sina stallägare och hur har ni tacklat det?
 
Sv: Vad ska jag göra? *LÅNGT*

*Ursäkta* Nyfiken i en strut här...:angel:
Var i Södra Sverige bor du? (på ett ungefär i allafall)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 642
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp