Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

Men?
Kommunikation fordrar väl att man vänder sig till varann? Det man säger och gör riktas till den andre.

det sker inte i alla relationer

Vända sig ifrån är också att sända ett budskap, alltså att kommunicera. Det vi gör inkluderar vårt kroppsspråk och kräver inte ord, det vi kallar tystnad. Alltså kommunicerar vi hela tiden när vi är nära varandra, frågan är hur och vad det leder till.

Många par har samtal varje vecka eller till och med varje dag, i flera år, om sin relation och vad de tycker är fel och borde förändra, ändå når de inga resultat och blir nöjda. Hur smart är det?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag hade velat prata med min partner i TS läge, inte med en terapeut.

Skadan i relationen måste h*n förstås prata med partnern om, det jag menar är att försöka undvika långvariga skador i själen. Med andra ord, att få hjälp med krishanteringen. Då är det viktigt att få göra en egen tolkning av situationen utifrån sin egen person och sina erfarenheter. Att få bearbeta känslor och lägga ihop fakta. Därav mitt råd om att vända sig till någon utomstående. En god vän som inte lägger sina egna känslor med i byken kan förstås fungera också.

Sen måste TS förstås prata med partnern också. Men det är från en annan horisont.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Många par har samtal varje vecka eller till och med varje dag, i flera år, om sin relation och vad de tycker är fel och borde förändra, ändå når de inga resultat och blir nöjda. Hur smart är det?[/QUOTE]

Fast frågan är om det är en brist hos pratet, eller hos något annat. Jag tycker alltså inte att prat är överskattat, men det måste så klart vara konstruktivt och båda måste vilja att det är konstruktivt.

Det är fullt möjligt att den andan även går att uppnå under tyst samförstånd, men inte för personer av min personlighetstyp. Jag gillar ord.

Sen kan man så klart säga att bortvänd tystnad är ett slags kommunikation, men det lutar åt ordmärkeri, tycker jag. Själv pratar jag iofs hellre om att mötas, och det tycker jag verkar vara relativt sällsynt i (heterosexuella) par. Så pass sällsynt att jag nästan blir glatt överraskad när jag ser tecken på det.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 463
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 178
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 005
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 075
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp