Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra??

Iaraphel

Trådstartare
Vad tycker ni???

Jag är 16 år, hade det väldigt jobbigt hela höstadiet (psykist som gick ut över skolan och skolan orsakade en hel del), men vid jul i 9an var jag i en ny klass ny skola där de hjälpt emig och jag kämpade och fick ihop 175p. kom in på Tenhults Naturbruksskola, gick där ett tag men föll, mådde inte bra så jag hoppade av.

Är inskriven på IV för att "inte tappa kontakten med skolvärlden" och praktiserar/jobbar på en fabrik nu.

Frågan är vad jag ska göra.. har jullovet på mig att bestämma mig.

*jobba/ta de lungt vårterminen och börja om på tenhult, fasst de kändes inte rätt, är emot kött o mjölkproduktion och tyckte inte om miljön i stallet. har i alla fall en säkrad plats där om jag vill gå där.

*läsa nåt ämne på IV i vår för att "fördriva tiden" som de kallar det.

men problemet, eller rättare sagt det som hålle rmig vid liv är det att jag har tre (fjärde komme rimon + ev. en femte) hästar här hemma som jag ska sköta, träna, rida in och tävla, jag varken orkar eller hinner med varken skola eller jobb känns det som...
Har en del mål innom tävlandet nästa år, så det kommer att bli mycket tävlande och tränande.

Men jag vet ju inte vad som ska hända i mitt liv... mår jättedåligt i skola och klarar inte av att gå plugglinjer, sätts jag på en praktikplats (även om det är stall) så kommer jag inte tat vara där då jag prioriterar mina hästar före.
Har väldigt svårt för att tänka "framåt" och att jag ska ha en framtid...
nu är det närmsta jag kan se näst aårs tävlande, Athonia som ska betäckas och få föl, Även fiompan när hon blir mogen, mamma och hennes företag kommer att betala försäkring å foder åt hästar, stallplats, hö fixas gratis då vi bort på egen gård, pappa och jag delar på spån och sånt. mamma och jag delar på betäckningskostnader och startavgifter på tävlingar, jag tränar och tävlar hästarna (kommer att sälja de flesta uppfödningar vi gör) och delar då på det vi får in.

Jag har ett jobb (där jag jobbar nu) som jag kan få jobba lite när jag vill på, om jag skulle behöva pengar och har tid.

Men de på skolan (iv) + min före detta skolpsykolog håller kontakten å säger att jag "inte får" "bara gå runt på min gård å ligga i sängen hela dagarna", men hästar tar tid och ork med de fattar de inte, men de kan ju inte hindr amig från att skriva ut mig från IV, där är det första problemet.

om jag ska vara inskriven på IV, så får jag inte jobba men måsste praktisera (vilket jag kan gör apå samma ställe), skillnaden är att jag är där längre, får studiebidraget men inte lönen som är betydligt högre...

så egentligen kommer jag att bli tvungen att skriva ut mig i vilket fall som helst men hade tänkt vänta till efter jullovet eftersom jag int evet vad som händer (kan hända att jag läggs in (ätstörningar) och då är de ju inte fel med studiebidraget...)


Nån som vill kommentera????
Vad ska jag gör amed mitt liv?
jag vet att det bara är jag som kan leva det men behöver lite synpunkter utifrån..


observera, även om det är massa stavfel här o ni tycker att jag borde gå å lära mig svenska så är det mest slarvfel, har i alla fall Vg i de ämnet :bow: :devil:
 
Finns det inget annat naturbruksgymnasium med annan inriktning/bättre stämning du kan söka till? Där du kan ta med hästarna? Iaf en, borde ju funka!! För på nåt sätt måste du nog ändå tänka på din framtid med. Även om det känns jobbigt.

Men går det inte att ta sabbatsår så att du kan vara hemma ett år eller nåt och tänka igenom vad du vill och så?

Iaf, lycka till!!
 
ta ledigt ett år, håll på med hästarna... Du kan inte få det som praktik??? det blir ju ändå inget vettigt av nånting om du inte vill....

Hoppas det ordnar sig!
 
det enda andra naturbruksgymnasiet jag var intresserad av att gå är det med fälttävlansinriktning i önnestad/skåne, jag snacka me dem i sommras å de var positiva men här i vår j*vla kommun så vägrar de att betala nåt annat sånt gymnasie... fasst de skulle kanske gå fixa en då men så var det hästarna...
har ju fyra nu, har själv satt mig i den hätr situationen.. hade inann två, de skulle gå fixa (en på skolan och en på ett inackoeringstall i närheten), men så skulle vi bara titta lite på nåra ettåringar...
:love: svårt att säga emot när hjärtat faller.. o inte bara för en utan för ett avelsto också..
lite vsårt att lämna7låna ut dem...
Calippo ska jag tävla nu, + att det troligtvis int eär många som skulle vilja ha honom.
Goliath har jag lovat både honom å meej att vi aldrig ska skiljas. + att detta kanske är sista året på tävlingsbanorna på honom.
Athonia avelstoet... mamma (som äger henne) vill ju ha henne pågården men är livrädd för henne.
fiompan, ettåringen, ska ju tömköras, vänjas vid sadel å hantering å allt sånt...


till du andra somskrev:
Sabbatsår... det är ju det jag tar nu egentligen.. men dte är bara ett halvår kvar på det nu men måsste bestämma mej tills i februari.
nop, de tycker inte att det är praktik "att sova bort halva dagen sedan skumpa runt på en häst" (även om det är rätt fel syn på det hela)
 
Väldigt fel syn på det hela ja!! Eftersom det är detta du vill syssla med och du har klara mål med det hela är det ju en perfekt praktik egentligen!!

Men fortsätt tjata på kommunen till i allra sista minuten iaf, om Önnestad alltså!! Har du tur så går det bra och då ska du se att det löser sig med hästarna med!!! Nåt borde ju faktiskt gå att ordna.

Har alla rätt att ta med sig en häst var eller?? I så fall kanske det finns nån som inte har någon häst med sig till att börja med och du då kan få utnyttja nån plats som blir över och fortsätta leta privatstall runtomkring!! Fast det är klar, det blir ju jobbigt om alla fyra står på olika stall...

Men kör på att tjata om Önnestad!!! *kram*
 
svårt, :( Men kan du inte kolla om det finns något naturbruksgymnasium med hästinriktning du kan gå? för det lät ju inte som om du gick det nu.
Men vill du göra nånting senare, läsa nånting, även det minsta, som kräver de lägsta betygen. Så vill de ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från gymnasiet. Därför tycker jag inte du ska hoppa av helt. Kolla upp om det finns något annat alternativ. Ev så kan din nuvarande skola ge dig en sån där fri kvot där du får vara med i intagningen på ett lite annorlunda sätt. Min syster hade en sådan för skoltrötthet, och honn kom in på ett gymnasium som egentligen hade 50p mer i intagningspoäng än vad hon hade.
Så det finns andra vägar. Prata med någon studievägledare, eller yrkesvägledare.

hoppas de ordnar sig. MVH
 
Är du villig att bo på skolan så är östa ljungby jätte bra himmal bra stämmning. Vi tävla ju mot önnesta kom jag på gissa vem som vann :smirk: inte dom :D
 
Kan du inte få lite fasta timmar där du jobbar nu? Så att du har en anställning att visa upp tänkte jag. Dom kan iaf. inte tvinga dig att gå i skolan när din skolplikt har upphört.

Själv slutade jag skolan i sjuan av olika orsaker,praktiserade på lite olika ställen och sen fick jag fast jobb när jag var 16 år. Hade det också jättetrassligt i skolan. Jag är i 30-årsåldern nu och har både utbildning och jobb, det går att utbilda sig senare i livet, jag lovar. Jag läste in både högstadiet och gymnasiet på folkhögskola, började när jag var 21.

Om du vill veta mer om mina erfarenheter av att sluta skolan så tidigt så får du gärna pm:a mig. Stor kram och lycka till.
 
Japp, gud vad roligt jag hade under den tiden jag gick i "Östra".
Skoltröttheten den försvann och nästan varje dag var rolig + att lärarna var/är skit bra!

Lärde ni er denna "Hejja ramsan" (den hade vi bla när vi mötte Bollerup på en fotbiolsmatch).

Det är Östra bönnerna som kommer här,
det är östra bönnerna som kommer här.
Vi varken dricker eller rögar, bara dricker kaffegökar.
Det är östra bönnerna som kommer här!

Ni som inte är från skåne ska tänka er att det är ricktig skånska ramsan sjung i!
Bönnerna=bönder
rögar=röka
 
japp den sjöng vi plus några nya när mi möte önnesata och bräkehoby i hoppning. Sackar skolan jätte mycket!!! :D
 
vet att det låter grymt men

TA DIG I KRAGEN OCH SÄLJ 2 AV HÄSTARNA!(för du hade väl 3?)

vad har du för föräldrar som låter dig ha 3-4 hästar när du inte klarar skolan och mår dåligt psykiskt? att ha hästar och speciellt på en egen gård är ju ett heltidsjobb!

VILL DU SÅ KAN DU! TA MED EN AV HÄSTARNA OCH GE DIG F*N PÅ ATT KOMMA IN PÅ DET DÄR FÄLTTÄVLANS/NATURBRUKSGYMNASIET!

:bump:
 
sälja :confused: :crazy: :o

jag har bara försökt göra mitt liv värt att levas...
föräldrarna säger bara det att jag får göra vad jag vill med livet...
 
Det är hästhållning gör lite av alla grenar sen kan man välja speciella ridkurser. Bra hästar och ridning får även göra tappsko jag gick en lättare massagekurs. Hästskötseln är jätte bra där nu var lite kluddigt i början men den linjen har bara funnits i 4 år. Tre helt oförglömliga år min tre bästa faktiskt. En otrolig gemenskap mellan elever och lärare. Inte så mycket plugg vid bänk utan mycket praktiskt. Fick vissa hästa vid tre årstestet mm. Bor man på skolan så finns det mycket kul de gör på kvällarna. Finns så mycket mer ha missat mycket men vill du veta något mer så är det bara att frågan :D
 
mm de låter ju bra...
vet ju fortafrande inte vad jag vill, men blir ju sugen på att flytta bort och "plugga", alltså då gå nått gymnasie med hästar... men hur är det med sina egna hästar? finns det möjlighet att ta med en? eller fler? minns det anockoeringsstall i närheten? hur långa dagar?

Sedan en liten privat fråga som du inte behöver svara på...
Du hade haft ätstörningar va? hur funkade det där? åker man "ut" från skolan om man skulle läggas in eller så?

när var det du gick där?
 
jo det var med hästinriktning jag skulle gått... men alla var tvungna att testa på de olika inriktningarna, (tvingades "mocka" åt två tremeters boaormar å råtter o sånt)

Jo om jag bestämmer mig för att gå gymnasie som kräver högre poäng än de jag har (175) så kan de fixa fri kvot, det skrevs en redan innan (pga sjukdom-hög frånfaro) som skulle hjälpt mig in men sedan fick de veta att poängen skulle räcka..
 
Dagarna var inte så långa inte mycket läxor om man gör det man skall i skolan. visst kan du ha med hästana finns en hel del stall runt omkring sen får man ju använda skolans ridhus hur mycket man vill. Hade själv 2 hästar med mig funka skit bra faktiskt :D
 
ta vårterminen utan skola??
Det vore väl bättre när du ahr s mycket med hästarna...
Men sen så måste du nog ta tag i skolan igen..
Om du har så många hästar att ta hand om nu, så får du nog låna ut dem elelr något, för det är ju faktiskt din framtid det gäller.
visst det kanske inte låter så kul, och det är det inte heller, men utan utbildning kommer du inte klara dej långt och sen kanske du itne ens kan ha nån häst...

Sen sök om på nytt på nån annan skola, om du nu inte trivdes på tenhult..
Vi har en jättebra natrubruksgymnasieskola här och det är itne mycket pluggande, det något praktiskt så gott sosm varje dag.
Varför inte försöka leta efter något liknande?

Om du fortfarande vill hålla på med hästarna, så kan du ju försöka ha kvar en häst.
Man orkar inte med skolan och flera hästar, jag vet det...
Och ändå vill man j uha kvar hästarna...

Men man måsten og tänka lite iaf.
Att låna ut hästarna är j uändå ett ganska bra alternativ...

Men det är ju upp till dej vad du vill göra med ditt liv...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 909
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp