Vad ska jag göra åt hans hovar???

Sastra

Trådstartare
har fått rådet att det bästa för en häst med dålig hovkvalitet är att gå barfota. Så det gör Milou. trots att vi bara traskar på mjuka grusvägar (leder i skritt och lite trav än så länge) tycker jag att han verkar lite öm i fötterna... :(och var och varannan dag verkar han ha sparkat upp en ny "flik" på någon hov. :cry: Vore det bättre att slå på skor? Vet att han har haft specialskor förut... eller ska jag låta det vara då vi än så länge inte tränar hårt och han går på mjukt underlag? Biotin ska tydligen förbättra hovkvaliten, någon med erfarenhet av det? Eller har ni tips på andra "kurer"? Vore mycket tacksam för svar, börjar bli riktigt orolig för min pålle!

Ömheten brukar ge med sig efter ett tag.Men försök att undvika trav och galopp på hårt underlag.
Biotin e bra.Smörj"massera" även in kronranden.Det ökar blodcirkulationen i hoven så att hoven växer bättre.
Skulle det bli så att totto inte kan gå barfota så e flerpskon ett bra alt. :bow:

Hoven behöver fukt i form av vatten eller lera. Sen kan du själv raspa runt hoven så att inte kanten fransas upp lika lätt. Det tar ett tag innan du kommer att märka skillnad på hästens hovar från att du tagit av skorna. Det är viktigt att hovarna är korrekt verkade för barfotagång. Du kan även prova att använda överdragsskor till hästen. Men den kommer inte att bli bättre av att slå på vanliga skor. En av orsakerna till att hovarna nu flikas upp är formodligen att sömmarna har skadat hovväggen.

Prova att spola varje hov varje dag i kallt/ljummet vatten lr stätta hovarna i en spann med vatten om det går var dag i 10 minuter, vatten brukar lösa detta eftersom hovar spricker bara om det är torra.
Hästen jag rider brukar inte ha sprickor i hovarna på vintern eftersom det är så lerigt då men på somrarna kommer det och då hjälper det med vatten.
Biotin kan vara en lösning med, men vi brukar alltid ta vatten.

Biotin är jätte bra och likaså fukt i form av vatten som de andra har skrivit!
Har en häst med dålig hovkvalitet, och ger honom biotin varje dag. Det tar ju ett tag innan det märks men det är helt klart värt det!
Stoppade även ner hans hovar i vattenhinkar och han tyckte om det, men det beror ju på hästen också.
En annan grej är ju att låta hästen gå på olika underlag så hven (och hästen ) stimuleras. Alltså inte bara hårda grusvägar eller bara en ridbana utan variation..

Hoppas det blir bättre och lycka till!! :)

Så era hästars hovar har blivit bättre? Skönt, då kanske det finns hopp för pojken också :) Biotin ska köpas hem med det snaraste, och med spolning av hovarna slår vi 2 flugor i en smäll eftersom han inte gillar det något vidare och behöver träna på det! Ska se om han kan tänka sig att stå med hoven i en vattenhink.(Tycker att hovarna borde få fukt så blött som det är ute...). Tack för hjälpen!

Prova att smörja in hovarna med olivolja- det rådet fick jag av min hovis och det funkar jättebra! Man kan köpa b-vitamin på apoteket och ge för att förbättra hovkvalitén. Lycka till!

DÅ tar vi det här från början igen... :)

Förutsatt att hästen klarar av att gå barfota så är det ETT bra sätt att göra hovarna bättre. Men man måste komma ihåg att detta inte sker i en handvändning. Det tar ett år för en "ny hov" att växa ut och det är först DÅ (när det nya hornet når "marklinjen") man kan se om det nya hornet är starkare än det befintliga.
Andra sätt att påverka hornkvalitén är genom diverse fodertillskott. Men även där gäller ovanstående, att det är först när det nya hornet vuxit ut osm man kan se resultatet.
Därför kanske man bör kombinera barfotagång och fodertillskott för att slippa vänta två år innan man ser nån skillnad...

Biotin är bra - i de fall när de sköra hovarna beror på brist på biotin. Har hästen inte denna brist så kan du ge hur mycket biotin du vill utan att se minsta lilla skillnad... ;) (det är dock ofarligt eftersom överskottet följer med urinen ut igen)

Jag skunne nog hellre rekommendera något mer sammansatt fodertillskott, t.ex Steel Joint (som jag hoppas finns kvar) för att ha större chans att pricka in just det som DIN häst behöver för att stärka upp hovarna.

Vad gäller ömheten så får man anpassa sig efter var hästen har lätt resp svårt för att gå. Ömmar den på grusvägar - undvik dem. ;)
Och när det gäller flisor i hovkanterna så är detta INTE farligt! Det är precis så det fungerar på vildhästarna - de har ju ingen hovslagare att gå till när hovarna börjar bli lite långa, utan hovbitar bryts bort lite efterhand...
Så länge hovarna är sköra kanske det blir lite mer flisor, men om hästen inte blir tvärhalt av det eller börjar blöda så kan du "låta bli att se" flisorna och försöka hålla dig lugn och kall... :)

Och till sist:
Det går inte att påverka hornet alls med något utvärtes preparat - förutom att hålla dem fuktiga = elastiska = mindre risk att de spricker sönder. Det går inte heller att påverka det redan befintliga hornet, utan påverkan kan endast göras på NYTT horn.

En häst i mitt stall har haft samma problem som din med dåliga hovar och även tappskor. Det som hjälpte den hästen var: 1) En välutbildat hovslagare som kunde fästa skorna så att hon slapp få tappskor för det trasar sönder hovarna ordentligt.
2) Mineraler. Utan kalcium kan inga hovar växa, det räcker inte med biotin. Kalcium är byggnadsmaterialet i hovhornet.
3) Skor på hovarna för hon var så öm i sulan. Om din häst är väldigt öm när han/hon går på grus så kan det bero på tunn sula. Vanligt om hästen har dåliga hovar. En bra hovslagare ser ju det när han/hon verkar hovarna. Om sulan är tunn ska hästen inte gå oskodd om du rider på grusvägar. Det gör väldigt ont för hästen om sulan är tunn.

Det finns så många frågor... Fler dyker upp varje dag käns det som. :confused: Om igen, tack för alla bra svar! Förstår att ni säkert har svarat på samma frågor förut, men jag kunde inte hitta några trådar som tog upp just det här.
har kikat på Steel Joints hemsida och tycker att det kanske kunde vara idé att prova, såg att det fanns kalcium i oxå. Antar att du, Ameo, själv har bra erfarenhet av preparatet? Fyller det även ev. biotinbehov? Räcker det att använda SteelJoint som tillskott, eller behöver jag ge något annat vitamin/mineralfoder också? Just nu går pållen ju på bete, men senare när han ska annat foder. Har faktiskt ingen aning om kvalité på det hö/hösilage stallet ska använda i höst och mineralhalt etc. i det. Borde SteelJoint fylla behovet i vilket fall?
Måste få tag på en riktigt bra hovslagare (de växer ju inte på träd, direkt!) angående ev. tunna sulor.

Njae, jag har faktiskt ingen egen erfarenhet av Steel Joint, då mina pållar inte har haft behov av något sånt. Men jag ha gått elev/praktikant hos två hovisar (under min utbildning som haft MYCKET goda erfarenheter av det. Och jag litar på dem.
Det ska räcka att ge detta, förutsatt att det kompletterar din övriga foderstat väl. För en välbalanserad foderstat, med rätt mineralbalans, är givetvis grundförutsättning för att lyckas.

man ska dock alltid komma ihåg två saker:
1) det finns INGA mirakelmedel som fungerar på alla hästar
2) man måste komma ihåg den genetiska faktorn också - vissa fall är omöjliga att få bukt med...

..detta funkade på min, raspade till flisorna själv, tog ut hovslagaren var 6 vecka, oljar in hovarna med fodertran.
Min kompis använder boots(finns på hööks och på www.esyboot.nu), det funkar bra när man vet att man ska rida på hårt underlag, hoppas det löser sig! :p

De försök som visat att biotin fungerar på många dåliga hovar har inte visat atte det bara är hästar med brist på biotin utan här är det nog så att det är ett "överskott" som hjälper, vad som är överskott eller ej beror ju på hur man definierar behovet. Vissa hästar hanske har ett högre biotinbehov än andra.
Steeljoint har en lite underlig sammansättning o jag tror inte riktigt på deras argument. Kisel tex får hästen i sig i stort överskott via grovfodret.
PL

Det finns ett preparat som heter Hoof Mender som skall vara helt kanon, lite dyrt men om hästen inte har mycket bättre hovkvalitet efter ett år så får du pengarna tillbaka...ett år kan verka lång tid, men hästen visar förbättring mycket tidigare, fast som ameo säger så tar det ca ett år innan en helt ny hov är färdig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick... 2
Svar
24
· Visningar
3 415
Senast: Cattis_E
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 544
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra... 2
Svar
27
· Visningar
5 446
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i... 2
Svar
25
· Visningar
5 391
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka