Vad ska jag ha för bett??

Elma_vip

Trådstartare
Hej jag undrar ifall nån skulle vilja ge förslag på bett till min f.d travare, hon blir väldigt stark i traven och galoppen, tar även gärna tag i bettet och sticker, vilket hon gjorde idag på en isig grusväg.. :S Vad ska jag ha för bett till henne tycker ni?

Har funderat på ett Jaktkandar (Kimblewickbett) vad tror ni om ett sånt?? visar en bild på ett sånt bett:

Utrustning

Mvh Diana

Sv: Vad ska jag ha för bett??

Har du testat bettlöst?? Min ridtravare gjorde likadant som din, hon var helstressad när hon hade bett i munnen. Jag testade sidepull och hon gick mycket bättre!!! Efter att ha ridit enbart bettlöst i ett halvår kan jag nu växla med att rida med bett utan att hon stressar. Annars är det väl dressyrträning du behöver, inte skarpare bett!? Gramantygel kan ju också användas som "nödbroms". Ett annat tips är att lära hästen "one rein-stop", alltså nödbroms genom att ta i en tygel. FUnkar på min i alla fall...

Elma_vip skrev:
Hej jag undrar ifall nån skulle vilja ge förslag på bett till min f.d travare, hon blir väldigt stark i traven och galoppen, tar även gärna tag i bettet och sticker, vilket hon gjorde idag på en isig grusväg.. :S Vad ska jag ha för bett till henne tycker ni?

Har funderat på ett Jaktkandar (Kimblewickbett) vad tror ni om ett sånt?? visar en bild på ett sånt bett:

Utrustning

Mvh Diana

jag tycker dom betten är trevliga, hästarna brukar gilla det eftersom det är en liten tung för höjning som gör det lättare för hästen att svälja och lyfta tungan. :) men ha som mål att kunna rida din häst på vanligt 2 eller 3 delat tränsbett.

Okej, har provat med hackamore och att bara rida i grimma men då enbart i skritt.. Jag vill ha ett skarpare bett att ha när jag rider ut bara för hon tycker det är så roligt att bli riden i skogen, men hatar dressyr banan.. :P däför vill jag kunna rida i skogen i skritt, trav och galopp utan att hon sticker med mig. Vill helst inte använda graman då jag tycker att man "drar ihop hästen"

Mvh Diana

Okej.. :D Ska prova ett sånt på torsdag, det är lite stort för min häst men jag ska ju bara prova så.. :P Jag vill kunna rida på tredelat men sist jag gjorde det i skogen fick jag ej stopp på henne.. :S När jag rider dressyr rider jag på tredelat.

Mvh Diana

Men min första tanke är om det inte bara är så att hon(?) inte orkar trava i det tempot du ber henne om? Det tog mig ett halvår innan jag kom på hur jag skulle få min travare att trava "på ridhästvis".
Eller hon är redan ommusklad? Så att det faktiskt bara är ren starkhet?

Inte byta till skarpare bett uatn rida mer dressyr och träna mer på lydnaden. Det brukar ge bäst och ärligast resultat! Vet allt för många travare som är uppbetslade för att de sticker. De böjer in näsan (blir såååå mjuka i munnen) släpper ner ryggen och spänner sig...

Elma_vip skrev:
Okej, har provat med hackamore och att bara rida i grimma men då enbart i skritt.. Jag vill ha ett skarpare bett att ha när jag rider ut bara för hon tycker det är så roligt att bli riden i skogen, men hatar dressyr banan.. :P däför vill jag kunna rida i skogen i skritt, trav och galopp utan att hon sticker med mig. Vill helst inte använda graman då jag tycker att man "drar ihop hästen"

Mvh Diana

Jag har en arab som går väldigt fint i paddock men som gärna drar iväg för att hon tycker det är kul. Hoppar och studsar runt som en galning med mig. Har provat en hel del på henne men gramanen är det bästa som har hänt oss. När hon blir jobbig så använder jag den annars så släpper jag ut den direkt. Jag har den bara för att kunan påminan henne om vad hon ska göra. Graman är inget jag vill behöva resten av mitt liv. Jag började med att använda den då jag red lektion eftersom hon var liakdan där. Men efter 3 ggr så slapp jag den. Samma ambitioner har jag att när det gäller uteridningen. Det som är bar med gramanen är att du inte behöver hålal i den hel atiden utan så fort hon/han uppför sig så kan du släppa ut den.

Men vad som funkar på olika hästar är nog väldigt olika så jag antar att det bara är att testa sig fram. Min går jätte bra på jaktkandar men så fort jag bytte till tredelat så vart hon som förut. Jag vill inte tat hon ska jobba emot bettet och det har jag fått för mig att hon gör om hon går bar på jaktkandar och sedan går mycket mycket sämre när jag byter bett.

Långt och svammligt men jag hoppas du förstår vad jag menar iaf.

Hejsan!
Min föredetta kallblodstravare var likadan,han vart vallack sent,så han trodde han fortfarande var hingst.Hon jag köpte honom från sa att han är väldigt hård i munnen!men vi kom på att det va tvärt om!jag använde vanligt tvådelat men köpte tredelat istället.När vi red ut tog han tag i bettet och drog med mig och i manègen blev han så pass stressad när det krävdes nåt av han att han stegrade sig med mig i tid och otid.Jag fick alltså börja om från början,med tömkörning och longering korta stunder,använde rösten mycket då.när vi red ut hade jag alltid en kompis med mig för säkerhetens skull .Red i sandtag och backar sicksackade mellan träden.I manegen red jag med mycket bommar,mycket skritt och trav i lugn takt.När han sedan tog tag i bettet så tog jag fram tyglarna och upp nästan till nacken(skakade )lite försiktigt så att han släppte bettet.Kontentan av det hela va att han va omusklad orkade inte bära sig i traven och galloppen,känslig i munnen,väldigt viljestark.Nu vart det här väldigt långt och hoppas att du orkade läsa,nu gällde detta mig och behöver inte betyda att din häst är likadan alls:o
Kan i allafall tillägga att han vart jätteduktig till slut.
Ett stort LYCKA TILL! hoppas du får bukt med detta så att ni kan få en massa härliga uteritter:)

Försöker hitta en bild på det bettlösa tränet jag hade på en kbl travare som gillade att skena i tid och otid (han var kollad av veteriär och gjorde samma sak när man körde och red).

Man kunde sätta dit ett bett (hade ett pelhambett som absolut nödbroms). Bettet störde inte alls det bettlösa och när han vant sig med det bettlösa behövde jag aldrig använda bettet. Ägarna sålde honom då han inte var tillräckligt snabb på banan så de tyckte det var värt tiden det skulle ta att få honom att funka framför vagn.

Det är kanske någon här som vet vilket träns jag menar?

Okej, jo men jag tänkte bara ha det när jag rider ut, men bara tills jag kan rida på tredelat igen utan att hon sticker.

Okej.. =) Jag kanske ska prova med en graman då, jag har en kompis i stallet som har en graman, då kan man ju prova i alla fall. :P

okej. =) tyvärr så det där med att ta fram tyglarna och "skaka" funkade inte på min häst.. :S

Tigertofflan skrev:
Men min första tanke är om det inte bara är så att hon(?) inte orkar trava i det tempot du ber henne om? Det tog mig ett halvår innan jag kom på hur jag skulle få min travare att trava "på ridhästvis".
Eller hon är redan ommusklad? Så att det faktiskt bara är ren starkhet?

Lägger ut några bilder så kan du kolla hur mkt musklad hon är..
Bukefalos

Bukefalos

Bukefalos

(Pessoabettet är borttaget förutom när jag rider ute. )

Mvh Diana

Jag tror tyvärr inte att du har ett bettproblem, utan ett skolningsproblem.

Travare är lärda att skjuta på framåt med bakbenen, och det funkar inte så bra i ridningen då man vill att hästen ska vinkla in bakbenen och bära med dem istället. Det krävs alltså en hel del annorlunda styrka och teknik av hästen för att gå i det långamma, bäriga tempo vi kräver när vi rider.

Börja skola hästens bakben i skritt, och även munnen, så att du får reaktioner på små hjälper och inte låter henne ramla iväg framåt. Det kan med fördel göras från marken. Uppsuttet kan du skritta i stora, mjuka bågar och smyga in lite skolor som är stärkande. Efter ett par månader (minst...:angel: ) har hästen fått ett annorlunda tankesätt och rörelsemönster, och klarar att bära sig i trav utan att rusa iväg.

Galoppen kommer först när ni har en bra, balanserad och bärig trav, silket kan ta ganska lång tid att uppnå. Men det ÄR värt att vänta!:)

(Jag kan för övrigt inte se bilderna, för de kanske säger mera om läget?)

Okej.. Det dumma är bara att både jag och hästen tycker att det är roligt att rida i skogen men hon kan liksom sätta fart och sticka från skritt.. :S

Ser du dom här bilderna då?
th_Bild027.jpg

th_Bild030.jpg

th_Bild028.jpg

Mvh Diana

Polly_Mulle skrev:
Inte byta till skarpare bett uatn rida mer dressyr och träna mer på lydnaden. Det brukar ge bäst och ärligast resultat! Vet allt för många travare som är uppbetslade för att de sticker. De böjer in näsan (blir såååå mjuka i munnen) släpper ner ryggen och spänner sig...
:bow:
En iaf som ger ett bra råd.
Skulle också träna på lydnad istället för att betsla upp.

Jag tränar även mkt från marken och gillar att pyssla lite med NH. Började rida ett islandssto (ska köpa henne efter hon fölat och det är avvänjt) som har mkt egen vilja och i början höll hon på att rusa in på stigar efter vägen vi skulle rida och ibland kunde ta en bit innan man fick stopp på henne. När vi hade våra "diskusioner" :D om vilken väg som vi skulle så kunde hon bla backa rätt in i skogen över stockar och sten, bocka och små stegra.

Nu kan vi rida en hel tur utan hon gör något större bus. Har hela tiden ridit med ett vanligt 3 delat bett. Målet är att kunna rida ut i grimma men hinner inte dit nu för nästa vecka åker skorna av. Då slutar jag rida och fortsätter med lite pyssel och promenader inför fölningen. Tycker det är kanon skönt att gå ut och promenera (ibland jogga) och ha hästen med.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 984
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 499
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka