Vad ska jag ha för bett??

Sv: Vad ska jag ha för bett??

Jo, visst är det roligt att rida i skogen, men blir det inte ännu roligare om ni satsar hårt ett tag på att hitta den där lydnaden som gör att ni bara kan mysa runt och slippa konflikter och missförstånd?:idea:

Jo det är klart, men det är ju inte roligt att bara sitta och tjafsa runt på en dressyrbana hela tiden, man måste ju rida ut lite ibland för att inte hästen ska tycka att det blir tråkigt ( vilket min häst redan gör när det gäller dressyr ) Det då jag inte vill att hon sticker med mig.. :S

Mvh Diana

Jag rider också min KLtravare bettlöst. Hon är en helt annan häst med det..

jag tycker att du kan betsla upp bara när du rider ut under en period medan du tränar upp lydnad och dressyr på tränsbett.
det ska vara kul för både häst och ryttare att rida ut och det är det inte om man själv sitter och undrar hur det kommer att sluta och måste bråka med hästen hela tiden.

*knapplån*
Önskar dig lycka till med hästen:bump:

Elma_vip skrev:
Okej, har provat med hackamore och att bara rida i grimma men då enbart i skritt.. Jag vill ha ett skarpare bett att ha när jag rider ut bara för hon tycker det är så roligt att bli riden i skogen, men hatar dressyr banan.. :P däför vill jag kunna rida i skogen i skritt, trav och galopp utan att hon sticker med mig. Vill helst inte använda graman då jag tycker att man "drar ihop hästen"

Mvh Diana

Jag kanske ska förtydliga mig, jag tycker inte du ska använda gramantygel för att dra ihop hästen, det ska ingen! Men som nödbroms! Om hästen drar och du tar i gramantygeln också så drar hästen mot sig själv och det blir lättare för dig att hålla. Sen håller jag med de andra; träna mer dressyr!! Det kan du träna i skogen också, jag använder i stort sett aldrig dressyrbana, det går lika bra efter vägen, i skogen, runt träd, på gärden osv. Det viktiga är att hästen lyssnar på dig! Så jobba med det, tills du får hästen att lyssna med små, små hjälper.

Okej. Tycker också att det är jobbigt (svårt) att hålla reda på två tyglar i varje hand.. :P :S Jo jag vet att man kan rida dressyr ute i skogen också men det är ju då hon sticker, därför vill jag inte rida på vanligt tränsbett ute, även om jag bara skrittar.

Mvh Diana

Okej, tack.. =) Nu kom det en som tänker och tycker som jag gör.. :P

Mvh Diana

Ta och titta hur hon ser ut i munnen så kanske du får ett hum hur bettet ligger i munnen. Alla hästar ser inte likadana ut i munnen och därför ger inte alla bett samma verkan.

De få gånger jag har provat ha bett på henne går hon på som en ångvält. Ju mer man drar desto fortare vill hon springa. Med bettlöst behöver hon inte stressa. Jag kan då lära henne att flytta sidvärtes och stanna med vikthjälper mm. Hade hon haft bett i munnen hade hon inte koncentrerat sig på mig alls.

Elma_vip skrev:
Hej jag undrar ifall nån skulle vilja ge förslag på bett till min f.d travare, hon blir väldigt stark i traven och galoppen, tar även gärna tag i bettet och sticker, vilket hon gjorde idag på en isig grusväg.. :S Vad ska jag ha för bett till henne tycker ni?

Har funderat på ett Jaktkandar (Kimblewickbett) vad tror ni om ett sånt?? visar en bild på ett sånt bett:

Utrustning

Mvh Diana

Jag hade ett jaktkandar til min travare förut. va ca 5 år sen jag hade honom. Va mest för min egen säkerhet jag hade de på när jag red ut. Han vart väldigt lätt uppspelt å ville sticka. Detta bett hjälpte faktisk, men istället för att det gick Framåt gick det Uppåt! Han började stutsa på stället istället. Tror mycket på hakamore som jag åxå provade med och det var bättre. MEN då MÅSTE man vara väldigt mjuk i handen då man kan skada hästen mycket annars.

Jag red min travare på vanligt delat förut, men han körde upp huvudet och stack iväg som du beskrev.
Har nu bytt till hackamore och det fungerar så mycket bättre!
Han stannat till och med på "galoppängarna" när jag säger till!!

Så prova hackamore (med korta skänklar!!) eller ett sidepull.

Okej, jo jag provade rida med ett sånt bett idag.. :P hon gick super fint, jag kunde trava på långa tyglar, vilket jag aldrig kunnat förut.. Jo hon hoppade lite på stället innan galoppen men sen gick det jätte bra.. :D

Okej, jo för jag har bara provat ett hackamore med långa "skänklar" och det funkade inte alls.. :S

Alkemisten skrev:
De få gånger jag har provat ha bett på henne går hon på som en ångvält. Ju mer man drar desto fortare vill hon springa. Med bettlöst behöver hon inte stressa. Jag kan då lära henne att flytta sidvärtes och stanna med vikthjälper mm. Hade hon haft bett i munnen hade hon inte koncentrerat sig på mig alls.

Precis som min. Men ÄNTLIGEN efter nästan ett år som ridhäst kan hon slappna av även med bett. Så nu kan jag varva, men hon går fortfarande bäst, mest avslappnat, bettlöst, med sidepull. Men precis som din så var hon tidigare för stressad med bett i munnen för att kunna koncentrera sig på mig...

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka