Vad ska jag ha i kattlådan?

Sorbe

Trådstartare
Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början.
Nu har en katt fått astma och eftersom bentonitsand alltid dammar även om den sägs vara dammfri (det blir ju dammpartiklar när sanden nöts mot varandra när katterna är i lådan) så har vi testat ÖkoPlus nu.
Ena katten (inte den med astma) vägrar gå i lådan. Igår fick han panikbajsa där i när han inte hann sätta sig på ett bra ställe i reservlådan. (Han hade varit och grävt i den lilla lådan tre gånger innan jag fick försöka få tag på katten för att ställa honom i den större lådan för att visa att den är ok men då fick han springa på lådan för att hinna...).
Reservlådan är utställningslådan med bentonitsand och ÖkoPlus blandat. Den väljer han jämt annars, fast klagar massor över att den är så liten.

Problemet vi har är att ÖkoPlus inte väger något och hänger med ut i hela huset och jag har en son på tio månader som kryper överallt och stoppar in de bitarna han hittar på golvet i sin mun. BLÄ!

Dammfria alternativ sökes! Kristaller? Är de så tunga att de inte hänger med så långt från lådan?
Allt följer med ut ur lådan, det är jag medveten om, men om det trillar av några meter från lådan är ok men inte längre än så.
PeeWee är inte ett alternativ då den andra katten är besatt av att behöva gräva i lådan och täcka över det han lämnat där.

Eller finns det någon som har en katt med astma som använder bentonitsand och det fungerar bra?
Vi bor i ett stort hus och katterna har sin låda längst bort i huset vid grovingången från garaget. Där är de bara när de är på lådan, annars är det en "dead end" så de går inte dit för att leka eller behöver passera där för att gå någon annanstans i huset.
 
Mina blåvägrade Öko. Sauron kunde i akuta fall(jag testade dom rätt hårt :o) använda den för att kissa, men minns inte att nån av dom någonsin bajsat i den. Jag kör på Applaws valnötsströ nu istället, köper från zooplus. Är mycket trevligare luft inne och den brinner inte i näsan på mig, som bentonitsand gör, när jag rensar lådorna :up:
Trådtips: http://www.bukefalos.com/threads/kattladan-en-miljobov.1301938/
 
Pellets? Jag vet att vissa gillar det och svär att det inte luktar. Själv använder jag kristaller, dammar inte och följer inte så lätt med ut, nackdelen är att vissa katter vägrar gå på det. Köp hem en påse av varje och testa, om du bestämmer dig för pellets finns det särskilda lådor där det våta sågspånet ramlar ner så du bara kan hälla ut det vid behov.
 
Mina blåvägrade Öko. Sauron kunde i akuta fall(jag testade dom rätt hårt :o) använda den för att kissa, men minns inte att nån av dom någonsin bajsat i den. Jag kör på Applaws valnötsströ nu istället, köper från zooplus. Är mycket trevligare luft inne och den brinner inte i näsan på mig, som bentonitsand gör, när jag rensar lådorna :up:
Trådtips: http://www.bukefalos.com/threads/kattladan-en-miljobov.1301938/

Valnötsströ låter lätt. Det kommer förmodligen inte ändra mitt problem.
 
Pellets? Jag vet att vissa gillar det och svär att det inte luktar. Själv använder jag kristaller, dammar inte och följer inte så lätt med ut, nackdelen är att vissa katter vägrar gå på det. Köp hem en påse av varje och testa, om du bestämmer dig för pellets finns det särskilda lådor där det våta sågspånet ramlar ner så du bara kan hälla ut det vid behov.

Pellets kommer fastna i pälsen på mina katter och följa med ut i huset. :/
 
Pellets kommer fastna i pälsen på mina katter och följa med ut i huset. :/

Ja just det, du har pälsbollar ;) pröva kristaller, vissa katter gillar det, andra hatar det. Jag har aldrig märkt att det dammar öht förutom ytterst lite när man först häller i det.
 
Valnötsströ låter lätt. Det kommer förmodligen inte ändra mitt problem.
Det är det, men jag upplever inte att det sprider sig i lägenheten. Damm-mässigt märker jag ingen skillnad på öko och valnöten. Men är du sugen på kristaller så kör, har sett många som har det på utställning. :up:
 
Jag funderar på att prova Tigerino Crystal Fresh klumpbildande kattströ. Är kristaller men små korn som sand så påminner ju mer om vanlig sand och är snällare mot tassarna än vanliga kristaller.
100% dammfritt och antibakteriellt. Och drygt som tusan.
Ska heller inte fastna i tassarna men det kan jag inte säga något om då jag inte provat ännu.
Dock måste man ju ta bort även kissklumparna men det gör inte mig något iaf för det gör jag ju redan, är bara så otroligt less på dammet och sanden som fastnar i tassarna och sprids överallt.
Kanske kan vara värt att testa :)

Eller efter att nu ha läst kommentarerna så blir jag tveksam :meh: Får kika vidare.
 
Hade långhårskatt förut, modell Norsk skogkatt (pälsmässigt - rasmässigt huskatt). Han var förvisso mest utekatt men vi hade samma i alla lådor, både för inne och utekatter, nämligen spån. Sånt man har till kaniner, marsvin, hästar etc. Följde inte med jättemycket ut, luktade mest bara skog. Är förvisso inte klumpbildande men och andra sidan väldigt billigt. I min familj är det jag som får astma av kattsanden men just trämaterial tycks vara för tungt/stora partiklar för att påverka luftvägarna. Jag satsar förvisso på att ha lådor med väldigt höga kanter, just då hade vi tex ett akvarium och en postservice låda som kattlådor.
 
Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början.
Nu har en katt fått astma och eftersom bentonitsand alltid dammar även om den sägs vara dammfri (det blir ju dammpartiklar när sanden nöts mot varandra när katterna är i lådan) så har vi testat ÖkoPlus nu.
Ena katten (inte den med astma) vägrar gå i lådan. Igår fick han panikbajsa där i när han inte hann sätta sig på ett bra ställe i reservlådan. (Han hade varit och grävt i den lilla lådan tre gånger innan jag fick försöka få tag på katten för att ställa honom i den större lådan för att visa att den är ok men då fick han springa på lådan för att hinna...).
Reservlådan är utställningslådan med bentonitsand och ÖkoPlus blandat. Den väljer han jämt annars, fast klagar massor över att den är så liten.

Problemet vi har är att ÖkoPlus inte väger något och hänger med ut i hela huset och jag har en son på tio månader som kryper överallt och stoppar in de bitarna han hittar på golvet i sin mun. BLÄ!

Dammfria alternativ sökes! Kristaller? Är de så tunga att de inte hänger med så långt från lådan?
Allt följer med ut ur lådan, det är jag medveten om, men om det trillar av några meter från lådan är ok men inte längre än så.
PeeWee är inte ett alternativ då den andra katten är besatt av att behöva gräva i lådan och täcka över det han lämnat där.

Eller finns det någon som har en katt med astma som använder bentonitsand och det fungerar bra?
Vi bor i ett stort hus och katterna har sin låda längst bort i huset vid grovingången från garaget. Där är de bara när de är på lådan, annars är det en "dead end" så de går inte dit för att leka eller behöver passera där för att gå någon annanstans i huset.


Följer denna tråd då vår katt har astma och jag har inte ens tänkt på att sanden dammar o det gör den. Har en dyr blå för förpackning... Har valt en doft fri sand men inte tänkt längre. Det gör jag nu.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Hade långhårskatt förut, modell Norsk skogkatt (pälsmässigt - rasmässigt huskatt). Han var förvisso mest utekatt men vi hade samma i alla lådor, både för inne och utekatter, nämligen spån. Sånt man har till kaniner, marsvin, hästar etc. Följde inte med jättemycket ut, luktade mest bara skog. Är förvisso inte klumpbildande men och andra sidan väldigt billigt. I min familj är det jag som får astma av kattsanden men just trämaterial tycks vara för tungt/stora partiklar för att påverka luftvägarna. Jag satsar förvisso på att ha lådor med väldigt höga kanter, just då hade vi tex ett akvarium och en postservice låda som kattlådor.

Uppfödaren till vår tredje katt hade kutterspån i sina lådor under ett tag när vår katt bodde hemma hos henne som kattunge och hon hade spån i hela huset. :(
 
ToaLätt?
Det har inte fastnat i min långhåriga katt iaf. Everclean har jag överallt (tom i sängen) men inte ToaLätt.
 
ToaLätt?
Det har inte fastnat i min långhåriga katt iaf. Everclean har jag överallt (tom i sängen) men inte ToaLätt.

Det minns jag att mamma köpte hem när vi köpte första katten. Usch så det luktade med den! :yuck:
Men tack för tipset, ska spana in igen!
 
Vi har kristaller hos vår kisse, kommer inte ihåg vilket märke det är nu dock. För oss funkar det toppen! :D Det blir inte alls lika skräpigt som det blir med diverse sand och det luktar dessutom mycket mindre. (läs: inte skräpigt alls och det luktar inte det minsta ;)) Katten verkar vara nöjd hon med, innan vi bytte till kristaller så stressade hon alltid på lådan och hon verkade inte tycka om att skrapa i det heller. Jag tycker förresten att det ser lite finare ut också, om det nu är viktigt hur snyggt det ser ut i kattlådan :angel:

Som sagt så är det vissa katter som inte alls gillar kristaller, men det går ju alltid att testa! :)
 
Tror jag ska köpa en säck kristaller imorgon och se om katterna ens går på det, fungerar det så blir det att beställa hem något bättre märke då jag misstänker att butikerna här inte direkt har det bästa :p. Men bör duga att prova på iaf! Kanske inte är så stor skillnad mellan märken när det gäller kristaller dock som det är med sand?
 
Uppfödaren till vår tredje katt hade kutterspån i sina lådor under ett tag när vår katt bodde hemma hos henne som kattunge och hon hade spån i hela huset. :(
Lådans utseende är nog avgörande, mitt akvarium har 36cm hög kant. Mamma utbrast första gången han grävde ner sitt bajs i trädgården att han grävde så djupt att man hade kunnat plantera ett äppelträd i hålet :D
 
Jag ger kristaller :up: och :love:. Känner mig nästan lurad som använt sand av alla dess slag och märken i alla år..
Den kinkiga katten fick jag sätta i dasset några gånger först, han höll sig ett tag och verkade vänta på att den gamla sanden skulle dyka upp genom att gå dit och stirra på lådorna då och då :laugh:. Men nu fungerar det alldeles utmärkt! Den andra som är lite utav en grävmaskin klev i lite försiktigt först och kände sig för och sedan gick turbon igång :D Så tror hon var nöjd.
Ang om det sprider sig, har legat några få kristaller direkt utanför lådan men har inte spridit sig någon annanstans. Hoppas detta håller i sig bara för jag vill INTE gå tillbaka till vanlig sand nu efter att ha provat detta..
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 739
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp