Bukefalos 28 år!

vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Emmahpemma

Trådstartare
ja, som rubriken. Jag har av olika anledningar fått tänka om helt i min yrkes-inriktning..
Jag behöver jobba med något som inte är fysiskt monotont eller fysiskt tungt. Det får inte heller vara stressigt.


Jag är utbildad hästskötare och har jobbat som hästskötare några år.

Jag har större delen av min yrkes"karriär" jobbat som lokalvårdare, både fysiskt tungt och stressigt...

Just nu har jag ett extremt monotont kontorsjobb. det funkar dom dagar jag har korta pass...typ tre-fyra timmar...men tolvtimmars-passen är outhärdliga...jag får så ont i min skadade nacke att jag inte är människa på flera dagar....och då kan jag ha fem såna pass på en vecka....

Jag har ingen aning om det ens finns ett sånt jobb?
Jag kommer ärligt talat inte på ett enda jobb som uppfyller läromedel kriterierna jag har..

jag tycker det mesta skulle kunna funka att jobba med. Jag jobbar för att få in pengar till att ha råd med mitt liv...råkar jobbet vara roligt är det väl bra...men inget jag förväntar mig.

Vad ska jag och min trasiga kropp jobba med?
Jag är inte heller främmande för att plugga...
 
Senast ändrad:
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Vad kan du klara, rent fysiskt? Skulle kontorsjobb funka om du kunde stå vid skrivbordet t ex, och ta pauser ibland?
 
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Jag fixar inte 'enbart sitta på kontoret jobb"...är ett sånt jag har nu. Vi har höjbara bord, och jag brukar försöka variera arbetsställning mycket och försöka "jympa" vid bordet...
Ett jobb som kombinerade kontorsjobb med någon form av fysiskt vore kanon. typ 60-70% kontor och resten fysiskt.
Jag fixar ju det mesta fysiskt...så länge det inte är tunga lyft...
 
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Tänker spontant på lantmätare, har fått för mig att de har ganska varierande arbetsuppgifter. Men jag kan ha fel förstås för jag känner ingen som är lantmätare. Sen beror det ju på om du kan tänka dig att plugga och i så fall hur länge. Till lantmätare är det en ganska lång utbildning. Men vill du läsa mer om det finns det info här:

http://www.saco.se/Yrken-A-O/Lantmatare/

http://www.lantmateriet.se/Om-Lantmateriet/Jobb-och-framtid/Vi-jobbar-pa-Lantmateriet/Lantmatare/
 
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Vad är du intresserad av? Har du behörighet till högre studier?

Förrförra vintern funderade jag på att börja läsa något. Jag är reumatiker och behöver ett jobb som funkar även om man har en del värkproblematik.
Jag ställde upp tre kriterier som var tvungna att uppfyllas för den utbildning jag skulle gå.
1. Den ska finnas i Kalmar (där jag bor)
2. Det ska vara en GOD arbetsmarknad efter utbildningen
3. Yrket ska vara intressant och funka för en värkkärring.

Jag hittade en hyfsat aktuell artikel i nån tidning på nätet där man listade yrken med bra resp dålig framtid på arbetsmarknaden, sen jämförde jag med vilka utbildningar som fanns på mitt universitet. Och nu sitter jag och förbereder mig för terminsstart - tredje terminen på farmaceutprogrammet.

Receptarier, som är mitt mål, jobbar oftast på apotek och där sitter man ju knappast stilla hela dagarna. Man kan växla mellan sittande och stående vid disken och man går och hämtar läkemedel åt kunderna. Inget tungt jobb (jag som är lastbilschaffis i botten garvade åt deras lilla "lyft" som de hade att lyfta läkemedelslådorna med till arbetshöjd - lådorna väger väl typ 2 kg...) och viss omväxling gör att jag tror det kommer funka för mig.
 
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

svarar lite allmänt :-)

jag kan mycket väl tänka mig att plugga. lantmätare har jag funderat på..även jägmästare har funnits i tankarna.

Jag har grundläggande behörighet eller vad det nu kallas. Så väldigt många utbildningar har jag ju behörighet till :-)

Jag tycker att mycket är intressant, har genom åren haft funderingar på allt från hästskötare till elektriker eller jägmästare eller någon form av pedagogiskt yrke...
Jag har jobbat som personlig assistent, lärarvikarie, lokalvårdare, hästskötare...jobbat på handelsträdgård, på brodyrföretag och nu sitter jag i telefonsupport....

Det ska finnas bra med jobb inom det jag utbildar mig till om jag ska plugga.. och jag vill inte tjäna sämre än jag gjorde när jag städade..
 
Senast ändrad:
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Det finns ju ibland receptionisttjänster där det även ingår att t ex ställa i ordning inför sammanträden, sköta fikarum och blommor, gå ärenden et c. Ett sånt jobb kanske skulle passa dig? Det måste ju även finnas t ex jobb på ridskolor eller veterinärinrättningar där man passar telefon och gör pappersarbete en del av dagen, och gör mer praktiska sysslor resten av dagen.
 
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

ja, som rubriken. Jag har av olika anledningar fått tänka om helt i min yrkes-inriktning..
Jag behöver jobba med något som inte är fysiskt monotont eller fysiskt tungt. Det får inte heller vara stressigt.


Jag är utbildad hästskötare och har jobbat som hästskötare några år.

Jag har större delen av min yrkes"karriär" jobbat som lokalvårdare, både fysiskt tungt och stressigt...

Just nu har jag ett extremt monotont kontorsjobb. det funkar dom dagar jag har korta pass...typ tre-fyra timmar...men tolvtimmars-passen är outhärdliga...jag får så ont i min skadade nacke att jag inte är människa på flera dagar....och då kan jag ha fem såna pass på en vecka....

Jag har ingen aning om det ens finns ett sånt jobb?
Jag kommer ärligt talat inte på ett enda jobb som uppfyller läromedel kriterierna jag har..

jag tycker det mesta skulle kunna funka att jobba med. Jag jobbar för att få in pengar till att ha råd med mitt liv...råkar jobbet vara roligt är det väl bra...men inget jag förväntar mig.

Vad ska jag och min trasiga kropp jobba med?
Jag är inte heller främmande för att plugga...

Kan du tänka dig att plugga så skulle jag säga att du kan bli vad du vill :D

Men vill man få en hyfsad inkomst efter studierna och en bra arbetsmarknad med kreativt och stimulerande arbete skulle jag satsa på en utbildning som innebär yrken som slutar på *-ingenjör.

/Lizzie
 
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Absolut! De jobben är (eller blir) normalt roliga jobb. Mitt motto är att om man intresserar sig för något så blir nästan allt roligt, men ju längre tid det tar att lära sig ett yrke desto intressantare är det sannolikt. Välj bara inte en inriktning som innebära stillasittande konstruktionsarbete vid datorn, utan något som innebär möten, besök (hos andra), utflykter mm. Från en och samma utbldning så kan man arbeta med väldigt olika saker och på olika sätt!

Lantmätare och jägmästare är säkert bra också. Samhällsplanering ett annat. Inom mer administrativa yrken finns det mycket. Lärare kan också vara ett tips. Rörligt men inte tungt.

Att "jobba på kontor" om man har en utbildning till t ex ingenjör eller något annat "kunskapsjobb" går inte att jämföra med telefonsupport. Inte bara för att arbetstiderna är mer normala - man rör också oftast på sig på ett annat sätt.
/Ingenjören som efter över 20 år i yrket fortfarande utvecklas och har roligt på jobbet varje dag
 
Sv: vad ska jag jobba med / utbilda mig till?

Om du funderar på skog finns även skog och träprogrammet på linneuniversitetet. Distans skogsutbilning där du klarar dig med grundläggande behörighet, jägmästare kräver högre i matte, fysik, ochnnågra till. Vill du jobba med skog så tänk på att de flesta jobb involverar att vara ute i fält, och då inte alltid så tillgängligt utan även där det är svår att ta sig fram, så att din skada fungerar med det. Många börjar som planläggare så det är ju mycket fältarbete. Men mår du bättre av rörelse är det perfekt :) Visst kan det bli stressigt, men inte alls som när man sitter i tfn support (har gjort det också) och man får möjlighet att vara ute.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
1 930
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Aspbergers fanns inte hos kvinnor när jag var liten, inte ens ADHD diagnostiserades hos tjejer. Jag är född 1987. Min mamma är utbildad...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
9 746
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp