Vad ska jag jobba med?

Presto

Trådstartare
Jag behöver tips och råd.

Idag jobbar jag i huvudsak med att bygga apparatskåp till olika styranläggningar. Men det är inte ovanligt att jag får vara på resjobb på olika industrier vilket innebär att man jobbar borta mån-tors och är ledig fredag. Det ger lite extra i plånboken med. På resjobben är det också mycket att koppla, men också mycket montage. Jag lär mig nytt hela tiden, man kan aldrig bli fullärd.

Jag känner att detta inte är min grej riktigt, jag tycker inte det är skoj med allt "grovgöra" som jobbet kan innebära. Jag vill hellre göra lite avancerat finlir om ni förstår, dock är det inget jag styr över.

Sen är detta en mansdominerad bransch och det gör en inte mer peppad direkt. Jag är trött på att ofta vara ensam tjej och allt vad det innebär. Det räcker att det finns en skitstövel på en arbetsplats för att dra ner allt. Det är mer än en gång som jag lovat mig själv att säga upp mig så snabbt jag kan. Då brukar jag tänka på folk som säger att dom ääääälskar sina jobb, dagarna går så fort osv. Förskönar dom bara eller finns det verkligen folk som gillar sitt jobb så mycket? Isf vill jag bli en av dom!

Men som sagt, jag känner att detta inte är min grej. Och jag vet inte vad jag vill göra istället, det är här ni kommer in i bilden!

Jag har tänkt mycket på vad jag "går igång" på. En sak jag har tänkt på är facket, jag ifrågasätter och tar reda på vad som gäller, jag gillar att diskutera. Jag vill ha koll på läget och om nått är fel vill jag att nån ska kunna ställas till svars. Jag älskar att lyssna/se på (opartiska) dokumentärer där dom "gräver" mycket. Mest dokumentärer som handlar om brott o.s.v. Jag har t.ex. reklamerat en drink på krogen och fått en ny (:D). Jag har blivit kallad näbbig, men jag vill bara att allt ska gå rätt till. När jag gick i gymnasiet kollade jag upp alla kurser och deras mål och rättade till lärarna när jag tyckte att det var helt knas. Skrev ut målen på kurserna och visade dom m.m. Ta reda på och sammanställa statistik, hur många har blivit anmälda för det brottet och hur många av dem fälldes?

Jag har funderat på hur coolt det skulle vara att jobba på ARN, ta emot reklamationer, ta reda på vad som gäller och ställa företaget till svars. Eller jobba som jurist, reda ut tvister. Få förfrågningar om statistik och ta reda på det. Vad mer finns det?

Jag har dock inte råd att börja plugga på heltid, så tänkte om man läser lite distanskurser samtidigt som man jobbar. Jag kan tänka mig att försätta jobba på mitt nuvarande jobb och plugga samtidigt i några år. Samtidigt är jag utbildad inom det jag jobbar med nu och ska jag bara lägga ner? All min kunskap och arbetslivserfarenhet till ingen nytta? Jag kommer knappast behöva något av det om jag byter bransch.

Sen gillar jag resjobb och att jag inte är "kontorsnisse". Jag fick jobba som det i två dar en gång och var helt slut. Sitta still framför en skärm, inte röra på sig osv. Men man kanske vänjer sig?

Vad finns det för olika yrken där ute?
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Jag vet inte. Du kan nog passa till flera olika yrken och att du gillar att vara på resande fot borde ju bara vara till din fördel.
Förutom de yrken du nämnt så kan jag även tänka mig att du passar som allt möjligt men är just för stunden mest inne på rättsväsendet- polis, åklagare eller obducent. I sig kanske inte så mycket resande men att du får utlopp för att vara noggrann och din känsla för att rätt skall vara rätt.
Men bara för att du skrev om ARN så kom jag på vad jag saknar Sverker- från när han hade Plus. Så....Bli en ny Sverker;)
Nä, men annars så vet jag inte men kan bara fundera kring olika ingenjörsinriktningar eller läkemedelsföretag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 976
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp