Bukefalos 28 år!

Vad ska jag plantera mina rosor i?

Valerianovna

Trådstartare
I år ska jag göra slag i saken och plantera ett par Hansestadt Rostock. Jag kommer gräva en stor, bred och minst 50 djup grop, och har tillgång till brunnen gödsel. Men sen då, vad ska jag blanda jorden med för att få till bra dränering men behålla fuktbevarande egenskaper? Bär man täcka med något också? Vi har tung lerjord härikring, växtzon 3.
 
I år ska jag göra slag i saken och plantera ett par Hansestadt Rostock. Jag kommer gräva en stor, bred och minst 50 djup grop, och har tillgång till brunnen gödsel. Men sen då, vad ska jag blanda jorden med för att få till bra dränering men behålla fuktbevarande egenskaper? Bär man täcka med något också? Vi har tung lerjord härikring, växtzon 3.
Det finns speciell rosjord. Jag brukar inte köpa specialjord men just till rosorna gör jag det.
 
I år ska jag göra slag i saken och plantera ett par Hansestadt Rostock. Jag kommer gräva en stor, bred och minst 50 djup grop, och har tillgång till brunnen gödsel. Men sen då, vad ska jag blanda jorden med för att få till bra dränering men behålla fuktbevarande egenskaper? Bär man täcka med något också? Vi har tung lerjord härikring, växtzon 3.

Håller med @TeamLundVer, rosor kan man gott gulla lite med. De är så pass dyra att köpa plus att de ta sig mycket bättre.
 
I år ska jag göra slag i saken och plantera ett par Hansestadt Rostock. Jag kommer gräva en stor, bred och minst 50 djup grop, och har tillgång till brunnen gödsel. Men sen då, vad ska jag blanda jorden med för att få till bra dränering men behålla fuktbevarande egenskaper? Bär man täcka med något också? Vi har tung lerjord härikring, växtzon 3.
Om jorden är ordentligt styv, >50 % lera, hade jag nog förutom rikligt med välbrunnen gödsel blandat i sand. Är det mera "normal" lera hade jag använt enbart stallgödsel :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Vet att det finns flera ridbane trådar men blir ändå inte klok! Har ev köpt en gård. Sitter & väntar på att skriva papper!. Måste...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Immer
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 883
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp