Bukefalos 28 år!

Hjälp ridbana

F

Felizia

Vet att det finns flera ridbane trådar men blir ändå inte klok!
Har ev köpt en gård. Sitter & väntar på att skriva papper!.
Måste såklart ha en ridbana. Men hur ska jag gå tillväga? vem ska jag vända mig till?

Ridbanan kommer bli 20 bred(går tyvärr inte att göra den bredare) kan dock bli hur lång som helst. min tanke är 20x60. Är hoppryttare & rider mest unghäst. frågan är om det blir lagom?

Iaf. där ridbanan ev ska bli finns det redan dränering. Är förtillfället en lerig hage. Har hört ifrån andra i närheten att det är hårda jordar.
Men nu? hur ska man börja? vilket underlag? SNÄLLA behöver hjälp!
Har ca 100.000:- att lägga!

Jag själv är lite kräsen men öppen för förslag. Får absolut inte bli för djup & tung. hellre då lite hårdare med bra svikt. Får absolut inte bli hal & slirig.

Har tillgång & tid att regelbundet vattna & harva.
 
Sv: Hjälp ridbana

Vi anlade vår Paddexbana för fem år sedan. Vi anlitade den lokala maskinstationen som gjorde hela jobbet med att gräva bort jord och sten, dränera och sedan fylla i med olika bärlager och till sist Paddex.
Det hela gick på 150 000:- för en 20x40-bana, men kostnaderna beror helt och hållet på vilket underlag man väljer (och vilket förarbete som måste göras). Paddex kan, enligt vad jag förstått, läggas direkt på jord.

Hur som helst så är vi mycket nöjda med vår ridbana, och den fungerar perfekt hela året.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 358
Senast: ufot
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 508
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Nu börjar ridbanan bli klar men behöver råd och hjälp angående en sak:topplagret. Just nu är det tre lager: 1. ordentligt utgrävt...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Empalie
·
Anläggning Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet...
Svar
1
· Visningar
944
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp