Vad ska jag rösta på?

Bukefalos 30 år!

karamelldrottningen

Trådstartare
Ett tag kvar till valet men tiden går ju så snabbt. Så funderar på vad jag ska rösta på sen.

För mig är välfärden viktig. Att sjukvård, skola och omsorg fungerar. Att man inte skär ner på allt hela tiden.
Att hela Sverige fungerar och inte bara i städerna.
Underlätta för småföretagare.
Att man inte skickar iväg människor som bott här i hela sitt liv och integrerats till något land de inte alls har samma anknytning i.
Vettigt tänk med miljön och konkreta åtgärder.

Så vilka partier ska jag grotta mig i?

Ett tag kvar till valet men tiden går ju så snabbt. Så funderar på vad jag ska rösta på sen.

För mig är välfärden viktig. Att sjukvård, skola och omsorg fungerar. Att man inte skär ner på allt hela tiden.
Att man inte skickar iväg människor som bott här i hela sitt liv och integrerats till något land de inte alls har samma anknytning i.

Om man ska vara ärlig så finns inget parti som prickar exakt allt du listar perfekt. Det handlar mer om vad du prioriterar högst när det blir konflikt mellan frågorna.

En rimlig slutsats utifrån det du skrev:
Du borde nog börja med att läsa på om
  • Centerpartiet
  • Socialdemokraterna
  • Miljöpartiet
  • eventuellt Vänsterpartiet
Och sedan fundera:
Vad är viktigast om ekonomin blir tuff?
Vad är viktigast om migrationsfrågan ställs mot välfärd?
Vad är viktigast om miljökrav krockar med företagande?

Det är där man brukar landa i sitt faktiska val.

Så som de dragits ner i vården nu är lite skrämmande. Har flera kompisar som jobbar som sjuksköterskor, vårdadministratörer mm och även om vissa kliniker går med + ska de dras ner.

Klart polisen o försvaret är viktigt men jag vet inte om de är såpass att sjukvården ska lida.

Jag håller förövrigt med dig @karamelldrottningen och jag brukar rösta socialdemokraterna, miljöpartiet eller vänstern.

Jag tycker det låter som alla meningar du skriver leder till centerpartiet. Särskilt ett centerparti som samarbetar med MP och V. En central fråga , tycker jag, är om man vill ha en regering som alltid jagar nästa stora skattesänkning åt sina höginkomsttagande väljare - oavsett hur det drabbar välfärden, eller om man vill kunna lösa finansieringen framåt genom de skattebaser som finns där och väntar.

En annan är det sluttande plan vi är på när det gäller rättssäkerhet och repression mot bättre vetande. Vill man att politik bedrivs utifrån tillgänglig kunskap eller vill man att den bedrivs utifrån populism? Fast den nämnde du bara indirekt.

Svårt att veta vad jag ska rösta på känner jag. Har röstat S de flesta och de senaste gångerna. M någon gång för typ 20 år sedan och MP några gånger i tidernas begynnelse. Har dock märkt att jag nog har dragning åt V, men även MP förutom S, så ja, det känns inte självklart!

För mig är valet självklart. Jag är centerpartist sedan länge.
Miljö, företagande, välfärd i hela landet.

När jag gick med, på dinosauriernas tid, var ledorden alla människors lika rätt och värde.
Det ska inte ändras av hudfärg, sexuell läggning, bostadsort eller socioekonomi eller ålder.

För länge sedan var en valslogan Centerpartiet - miljöpartiet. Sen bildades Miljöpartiet och vi frågade oss varför :D
Viktigt för mig är också att det är ett folkrörelseparti. Det går inte att uppifrån kommendera centerpartister. Demokratin är ledande och partipiskan är rätt okänd.
Ett gammalt skämt är att om nån försöker så ställer sig centerfolket med armarna i kors och frågar - varför?;)

För mig är valet självklart. Jag är centerpartist sedan länge.
Miljö, företagande, välfärd i hela landet.

När jag gick med, på dinosauriernas tid, var ledorden alla människors lika rätt och värde.
Det ska inte ändras av hudfärg, sexuell läggning, bostadsort eller socioekonomi eller ålder.

För länge sedan var en valslogan Centerpartiet - miljöpartiet. Sen bildades Miljöpartiet och vi frågade oss varför :D
Viktigt för mig är också att det är ett folkrörelseparti. Det går inte att uppifrån kommendera centerpartister. Demokratin är ledande och partipiskan är rätt okänd.
Ett gammalt skämt är att om nån försöker så ställer sig centerfolket med armarna i kors och frågar - varför?;)
Varför MP bildades?

Ur kärnkraftsfrågan där vi står helt olikt jämfört med centern. Gick inte tillräckligt snabbt med avvecklingen, sedan ändrade väl centern sig i frågan?

Varför MP bildades?

Ur kärnkraftsfrågan där vi står helt olikt jämfört med centern. Gick inte tillräckligt snabbt med avvecklingen, sedan ändrade väl centern sig i frågan?
Nä. :D
Maud Olofsson gjorde en fuling.
Hon aa ja toill kärnkraft under förutsättning att den byggdes utan statligt stöd. I praktiken ett kraftigt nej.

Och hur menar du att C var inblandade i att försena avveckling?

/tanten som blev Centerpartist pga kärnkraften.

Nä. :D
Maud Olofsson gjorde en fuling.
Hon aa ja toill kärnkraft under förutsättning att den byggdes utan statligt stöd. I praktiken ett kraftigt nej.

Och hur menar du att C var inblandade i att försena avveckling?

/tanten som blev Centerpartist pga kärnkraften.
Skrev inte att C bidrog till att försena avvecklingen, men att en stor orsak till att MP bildades var att det gick för långsamt.

Jag är och kommer nog alltid vara socialdemokrat. De har inte allt men de har det mesta som jag tycker är viktigt.

Jag kan inte hur mycket jag än försöker läsa mig till det hitta ett parti som på nåt vis närmar sig mina värderingar och åsikter.

Jag är och kommer nog alltid vara socialdemokrat. De har inte allt men de har det mesta som jag tycker är viktigt.

Jag kan inte hur mycket jag än försöker läsa mig till det hitta ett parti som på nåt vis närmar sig mina värderingar och åsikter.
Hur funkar det att partiet ganska ofta helt ändrar åsikter 180 grader för att de vill locka fler väljare? Som nu när man plötsligt är helt mot både migration och invandring för att opinionen svängt och man vill ha tillbaka väljare som valt SD.

Jag skulle bli så förbannad på kappvändarmentaliteten att jag skulle lämna direkt.

Jag tänker på det du skriver att ”alltid socialdemokrat” är svårförståeligt för mig när politikens riktning är så oviktig för S.

Hur funkar det att partiet ganska ofta helt ändrar åsikter 180 grader för att de till att locka fler väljare? Som nu när man plötsligt är helt mot både migration och invandring för att opinionen svängt och man vill ha tillbaka väljare som valt SD.

Jag skulle bli så förbannad på kappvändarmentaliteten att jag skulle lämna direkt.

Jag tänker på det du skriver att ”alltid socialdemokrat” är svårförståeligt för mig när politikens riktning är så oviktig för S.
Nog alltid sa jag. Det betyder inte alltid skrivet i sten, i alla fall för mig. Och jag tycker det är djupt problematiskt att de svänger när det kommer till invandring och migration. Om jag säger att jag faktiskt i stället är mer åt vänster när det kommer till vilka partier jag röstar för (nu var det faktiskt länga sedan jag läste på. Brukar göra det några månader innan valet för att uppdatera mig) så kanske skulle jag kunna tänka mig att rösta på nåt annat parti på den sidan. Högersidan är så otroligt långt ifrån mig som det bara det går.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka