Vad ska jag sätta i min damejeanne?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 1 536

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en stor damejeanne (utan träram runt) som jag skulle vilja använda som inredningsdetalj. Men hur?
Jag tänker att jag nog behöver hälla en påse sand i botten på den så den står stadigt och inte blir omkullputtad av katterna. Sen tänker jag att jag vill ha något i den som om den vore en vas. Men, som sagt, vad? Gärna något som katterna inte nödvändigtvis gillar att leka med.
1775570648431.webp

Mvh "urkass på inredning" :p

I ett lite mörkt hörn med sådana där grenar med lampor skulle jag nog funderat på. Bild snodd från internet.

1775571180580.webp

Med reservation att jag inte vet vad dina katter ser som leksaker...

Jag har en stor damejeanne (utan träram runt) som jag skulle vilja använda som inredningsdetalj. Men hur?
Jag tänker att jag nog behöver hälla en påse sand i botten på den så den står stadigt och inte blir omkullputtad av katterna. Sen tänker jag att jag vill ha något i den som om den vore en vas. Men, som sagt, vad? Gärna något som katterna inte nödvändigtvis gillar att leka med.
Visa bifogad fil 183697

Jag gillar biosfärer, lite pilligt men kul när de tar sig. Haft en som hållit i tio år med växter :)
https://www.ekocentrum.se/sa-gor-du-din-egen-biosfar-ett-kretslopp-i-en-glasflaska/

Visa bifogad fil 183697

Antingen som den är eller med en ljusslinga i den för att lyfta fram flaskan ännu mer. :)

I ett lite mörkt hörn med sådana där grenar med lampor skulle jag nog funderat på. Bild snodd från internet.

Visa bifogad fil 183699

Med reservation att jag inte vet vad dina katter ser som leksaker...
Var hittar man såna?
Det kanske går att peta ner ljuskedjor i damejeannen? Då får en belysningseffekten, men lite svårare för katterna att leka med dem.
Samma fråga - var hittar man såna? Hittar man nån diskret sladd att dra ner i flaskan? Jag ser bara mina fula vita tjocka skarvsladdar framför mig... :p
Jag gillar biosfärer, lite pilligt men kul när de tar sig. Haft en som hållit i tio år med växter :)
https://www.ekocentrum.se/sa-gor-du-din-egen-biosfar-ett-kretslopp-i-en-glasflaska/
Det är en kul grej, men jag tror att min flaska är för mörk för det.
Motvalls-tanten säger tvärtom.

Sätt ingenting i den . Låt den vara vacker i sig själv. För den ÄR vacker ju.
I min hjärna skulle jag bara se det som förvaring av en tom flaska. Även om jag kan hålla med om att den är fin - det är därför jag vill göra något mer med den...

Var hittar man såna?

Samma fråga - var hittar man såna? Hittar man nån diskret sladd att dra ner i flaskan? Jag ser bara mina fula vita tjocka skarvsladdar framför mig... :p

I min hjärna skulle jag bara se det som förvaring av en tom flaska. Även om jag kan hålla med om att den är fin - det är därför jag vill göra något mer med den...
Ljuskedjor brukar ju ha en väldigt lång bit (flera meter) tunn sladd mellan lampor och kontakt, tycker jag. Annars finns det ju batteridrivna också.

Jag har ljusslingor i mina. Med tunn, mörk kabel. Vill man ha tex någon gren stående också (hade dock inte funkat med mina katter :angel:) så döljer det sladden helt.

Jag hade satt i trollhassel eller nån sorts gräs/vass
Dina bilder är jättefina. Jag är bara rädd att mina monsterkatter skulle använda dem som leksaker. 🙄
Jag har ljusslingor i mina. Med tunn, mörk kabel. Vill man ha tex någon gren stående också (hade dock inte funkat med mina katter :angel:) så döljer det sladden helt.
Ljusslinga lockar verkligen! Men hur gör man för att den inte bara ska hamna i en trasselklump i botten?
Jag är verkligen urkass på att "arrangera" saker så det ser snyggt ut....

Var hittar man såna?

Jag tänker att om du har en/flera ljuskedja med bollar så behöver du inte arrangera den så mycket, bara knö i tills damejeannen är lagom full. Och använd en batteridriven som @bettysmatte skrev, så slipper du skarvsladd som löper från den. T ex en sån här: https://lampgrossen.se/sv/products/ljusslinga-marble-balls-led-for-batteri-15-ljus
Du behöver ju kolla diametern på halsen så att bollarna går i, förstås. Kunde inte hitta bollarnas storlek här

Dina bilder är jättefina. Jag är bara rädd att mina monsterkatter skulle använda dem som leksaker. 🙄

Ljusslinga lockar verkligen! Men hur gör man för att den inte bara ska hamna i en trasselklump i botten?
Du kan vira den delvis runt ståltråd och ”ringla ner” ståltråden i flaskan.
T.ex. Clas O har många ljusslingor att välja mellan, jag har två som är 12 m. Skarvsladd behövs inte till dem. När de är tända tänker man knappt på sladden. (Har dem tredubbelt på väggarna).
Jag skulle inte välja en batteridriven för de får man byta/ladda batterierna på rätt ofta.

Det är bara att peta ner den, drt blir bra av sig självt.

Trollhassel är jättefint men min get hade beskurit den väldigt hårt dag ett 😆
Då är hon verkligen ingen bråkig vildkatt, gillar bara att tugga på växter.

Just ja, du skrev ju att du hade katter, det skummade jag förbi lite 😆

Liknande trådar

• Gamla föräldrar, vad ska jag göra?
  • Barnsäkra hemmet
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Slitvarg till bil, vad ska jag leta efter?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka