Barnsäkra hemmet

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Jag har så smått börjat fundera på barnsäkring av hus, trädgård etc. och än så länge börjat med basic saker som att sätta fast alla bokhyllor, sätta något hörnskydd etc. Men det är ju mycket mer än det som behöver göras, och jag tänker att det säkert finns många här som har erfarenhet av att barnsäkra hemmet. Så jag tänker att vi kan ha en separat tråd för bara det.

Har ni några specifika produkter som ni kan rekommendera som ni tycker fungerade extra bra?
Något som ni tycker är bra att tänka på, som man kanske inte tänker på i första hand?
Input om vad som är viktigast att börja med, och vad som kommer behöva fungera på ett bra sätt under många år?

Något jag själv funderat på är hur man gör med fönster - 90% av mina fönster är av äldre typ med vanliga klassiska fönsterlås/hakar. Jag antar att det kan vara bra med bättre lås än så, framförallt på ovanvåning eller vid fönster som sitter lågt? Behöver man låsa fast spisen så att den inte kan välta? Sätta lås på kylskåp och frys? Hur har ni gjort med trädgård och utomhus? Både alla saker som finns ute, men också växter - giftiga växter, brännässlor etc.?
En sak som jag själv inte hade tänkt på då, men som min pappa kommenterade när han var på besök, är att jag behöver fixa en ordentligt låst grind/dörr för veden som behöver finnas där under många år, i och med att den staplade veden kan välta på ett litet barn.

Utöver att skruva fast större möbler i väggen har vi inte gjort några stora åtgärder hemma. Förstås förvaras mediciner/rengöringsmedel etc oåtkomligt. Skåp i köket där vi är rädda om något (eller inte orkar städa upp efter eventuell lek, såsom lådan med kryddor eller sopskåpet) har vi satt magnetlås på. Toppenbra lås som går att stänga av vid behov! Barnet vet hur kyl/frys öppnas, men gör det mycket sällan, så inget lås där. Vi undvek under en period bordsdukar med tunga föremål på.

Hade vi haft trappor hade grind behövts. Har inget giftigt i trädgården vad vi vet, lite brännässlor som jag brukar rycka när de dyker upp. Vårt barn har sällan stoppat olämpliga grejer i munnen, så vi har därför inte behövt vara nitiska. Får inte vara oövervakad i garaget, där farliga verktyg etc förvaras.

Vissa barn kräver väldigt lite åtgärder, andra desto mer...

Jag har lärt mig att barnsäkra för det barn man har, dvs anpassa efter behov. Vi barnsäkrade vårt hem när äldsta barnet började röra sig mer fritt. Nästa barn kom ganska snart efteråt så vi hade inte återställt något och trodde vi var klara. Men nope, nummer två var en helt annan sort och krävde helt nya åtgärder.

Vi skaffade (till nummer 2...) också magnetlås till köket, precis som @baraclara . Verkligen skönt att de går lätt att stänga av när inga barn är i närheten.

Vi satte i skydd i eluttagen och barngrind för trappan. Inget mer behövdes. Inte säkert att de två sakerna hade behövts heller. Hon var aldrig en klättrare eller destruktiv så behov av mer barnsäkring dök inte upp. Lägenheten var redan kattsäkrad så det fanns inga ömtåliga föremål framme.

Spisskydd är ett absolut måste resonerade vi (och senare samma år berättade min syster att tre ettåringar kommit in på julen med brännskador från spis eller hetvattenkastruller på den akut hon jobbade på 🥺) och tippskydd/fastskruvning av tunga möbler typ spis, bokhyllor, byråer. Alla fönster på vår ovanvåning har vi skruvat barnlås på, inte så snyggt på fina originalfönster i trä men så får det vara tills de är större. Våra klättrar inte i fönstren men sonen har en kompis som är väldigt klättrig och de är på ovanvåningen själva.

Petskydd för eluttag har vi också i barnens rum, inte för att barnen petat nånsin utan för att min man är nojig😅 Det finns eluttag precis vid deras sängar då det kanske är vettigt ändå.

Trappgrindar både uppe och nere.

Tror inte vi har så mycket mer.. någon dörrhasp här och där för att kunna öppna en dörr utan att ett barn smiter ut. Klämskydd för badrumsdörren ska jag skaffa, det är trångt där och barnen går in och ut och stänger dörren för varann ibland.

Vi hade kompostgaller för öppna spisen så sonen inte skulle krypa in i den av misstag (det gjorde jag som liten, slutade med fyra stygn i pannan).

Trappgrindar för att han inte skulle gå upp på övervåningen. De står fortfarande kvar.

Har lås på skåpen i köket där mediciner och rengöringsmedel och sånt står. De sitter så högt att han inte når dem. Hade lås på lådor ett tag men han fattade ju hur han skulle öppna dem så det tog vi bort.

Spisskydd är ett absolut måste resonerade vi (och senare samma år berättade min syster att tre ettåringar kommit in på julen med brännskador från spis eller hetvattenkastruller på den akut hon jobbade på 🥺) och tippskydd/fastskruvning av tunga möbler typ spis, bokhyllor, byråer. Alla fönster på vår ovanvåning har vi skruvat barnlås på, inte så snyggt på fina originalfönster i trä men så får det vara tills de är större. Våra klättrar inte i fönstren men sonen har en kompis som är väldigt klättrig och de är på ovanvåningen själva.

Petskydd för eluttag har vi också i barnens rum, inte för att barnen petat nånsin utan för att min man är nojig😅 Det finns eluttag precis vid deras sängar då det kanske är vettigt ändå.

Trappgrindar både uppe och nere.

Tror inte vi har så mycket mer.. någon dörrhasp här och där för att kunna öppna en dörr utan att ett barn smiter ut. Klämskydd för badrumsdörren ska jag skaffa, det är trångt där och barnen går in och ut och stänger dörren för varann ibland.
Vilken typ av barnlås har ni använt till fönstren?

Vilken typ av barnlås har ni använt till fönstren?
Såna här. Man måste med tvåhandsfattning flytta både den vita lilla plastspärren och metallringen för att kunna öppna låset.
IMG_7701.webp

Sedan såg jag nu att vi faktiskt har ett par fönster med enklare vädringsbeslag, sådana vita i plast med en barnspärr längst ut.

Angående trädgård - jag bor på landet med relativt stor trädgård (och sedan stall och hagar etc). I trädgården (dvs innanför staketet i trädgården finns det på sina håll mycket nässlor, och en del tistlar, rosor och annat. Men sen också sådana saker som de inte ska äta på - riddarsporre, rododendron etc. Men det är kanske inte ett problem för de flesta barn?

Stora möbler har haft tippskydd, i övrigt har vi barnsäkrat väldigt olika med stora och lilla barnet.

Stora var klåfingrig och vild och gick tidigt, då hade vi lås på köksskåp och lådor, toalettlocket, barngrind uppe och nere i trappan, kåpor över spisvreden, klämskydd och stopp för dörrar som stod öppna, samt petskydd i kontakterna.

Lilla gick sent och var överlag betydligt lugnare, där hade vi bara trappgrindarna.

Hörnskydd har vi aldrig haft, har för det första haft väldigt få möbler det skulle passat på, och sen har vi resonerat som så att de lärt sig ganska fort 🙈 samt skyddat med handen när vi varit med.

Jag trodde jag skulle behöva skydda helt andra grejer. Elelement som blev varma - barnen brydde sig aldrig, tippskydd på spisen hade vi inte heller, ej heller lås på fönster trots liknande hakar som ts.

Ute har vi inte skyddat alls men pratat mycket om taggiga rosor och brännässlor, de lärde sig fort. Och det är såvitt jag vet extremt ovanligt med förgiftningsfall av växter på barn. Däremot byggde vi en grind upp mot vägen, den går att ta sig förbi men har ändå gjort en tydlig visuell barriär.

En sak till som jag nog tänkt på någon gång, och kom på nu igen.

Behövs det, och finns det något sätt att skydda från skållningsskador i kranar? Normalt sett är vattnet max 60 grader, men vintertid när jag eldar som komplement till luftvärmepumpen så är vattnet som kommer in i varmvattenberedaren ibland varmare. Beroende på hur mycket och hårt jag eldat så kan vattnet alltså ibland vara över 60 grader - upp mot 90-100 grader om det är riktigt kallt ute och jag eldat mycket. Men det borde väl gå att hålla koll sådana dagar tills lillkillen är tillräckligt stor så att han förstår sådant bättre?

I trädgården är det största problemet att sonen äter upp alla bär och grönsaker :angel:

Men alla barn är ju individer. Min systerson stoppade allting i munnen och fick äta aktivt kol ett par gånger.

Vi barnsäkrade inte så mkt, vi resonerade så att vi inte skyddar barnen från sånt som inte är livsfarligt. Barnen (de flesta iaf) lär sig tex att nässlor gör ont, ugnsluckan är varm osv.

Vi hade grind i trappen och säkring i eluttagen. mediciner osv högt upp.
Spisen kan inte välta och vi har induktionshäll som inte bli så varmt. Hyllor osv har alltid varit fastskruvade. Soffbordet tog vi bort under en period.giftiga växter hade jag tagit bort

Vi byggde ett staket runt trädgårdslandet kom jag på. "Ahh, har ni rådjur?" sa alla vänner som hälsade på igenkännande
"Nej, vi har E***" svarade vi 😁
Jag har funderat på samma sak, men har allt lite utspritt i trädgården.

Är löplina till barn okej? :bag: 😅 Nä, han får gärna äta. Men jag hade också velat smaka, så jag vet om det är värt att odla igen.

Jag har funderat på samma sak, men har allt lite utspritt i trädgården.

Är löplina till barn okej? :bag: 😅 Nä, han får gärna äta. Men jag hade också velat smaka, så jag vet om det är värt att odla igen.
Haha, ja jag brukar få påminna mig om att jag odlar mycket för barnens skull. Bär, gräslök, småtomater , sockerärtor osv räknar jag knappt med att få något själv av 😁 Staketet kom på tal för att sonen, då runt 2 tror jag, gick och ville rycka upp all vitlök tidigt på vårvintern och det tyckte jag däremot inte var okej 😛

Kan berätta att stora mängder krusbär är laxerande :up:

Vi hade trappgrind, spisskydd och skydd för täljstenskaminen. Knivar utom räckhåll annars öppna skåp. Inget ute, hade haft det om jag hade haft damm/pool.

En sak till som jag nog tänkt på någon gång, och kom på nu igen.

Behövs det, och finns det något sätt att skydda från skållningsskador i kranar? Normalt sett är vattnet max 60 grader, men vintertid när jag eldar som komplement till luftvärmepumpen så är vattnet som kommer in i varmvattenberedaren ibland varmare. Beroende på hur mycket och hårt jag eldat så kan vattnet alltså ibland vara över 60 grader - upp mot 90-100 grader om det är riktigt kallt ute och jag eldat mycket. Men det borde väl gå att hålla koll sådana dagar tills lillkillen är tillräckligt stor så att han förstår sådant bättre?

Oj! Jag som alltid bott i hyresrätt har alltid levt i tron att det inte bör vara mer än 60 grader i kranen just för att ingen ska skålla sig. Om du har i princip kokande vatten i kranen är ju en bra idé att se till att ingen (varken barn eller vuxen) kan skålla sig.

Oj! Jag som alltid bott i hyresrätt har alltid levt i tron att det inte bör vara mer än 60 grader i kranen just för att ingen ska skålla sig. Om du har i princip kokande vatten i kranen är ju en bra idé att se till att ingen (varken barn eller vuxen) kan skålla sig.
Det stämmer att det inte bör vara varmare än 60, men gamla hus med egna system följer inte alltid rekommendationer (på många områden troligtvis 😅 ).
Frågan är hur jag gör det - majoriteten av tiden borde det inte vara några problem, men vissa vinterdagar är vattnet i varmvattenberedaren varmare än 60 grader, eftersom det inkommande vattnet är varmare. Hur gör jag då för att minska skållningsrisken?

Liknande trådar

• Gardiner
  • Bilsemester med tvååring
  • Presenttips 12-årig grabb?
  • Sommarlovsbingo, tips sökes

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn